מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון לביא, שוחח הבוקר (שישי) עם ג'ודי שלום ניר מוזס ב-103FM והתייחס לפשיעה והאלימות הגואה בחברה הערבית. "אנחנו במלחמה בכל מה שקשור לחברה הערבית", אמר ניצב לביא והוסיף כי "במדינת ישראל 1.8 מיליון מהחברה הערבית מהווים 20 אחוז מאוכלוסיית ישראל אבל משפיעים על 50 אחוז מהפשיעה במדינת ישראל. מעורבות של 95 אחוז מאירועי הירי. ההשפעה של החברה הערבית בפשיעה במדינת ישראל דרמטית. מספר אירועי הרצח זה אחד מהסימנים לכך".



לשאלה מהן הסיבות לאחוזי הפשיעה הגבוהים, אמר מפקד המחוז הצפוני במשטרה כי "זה כנראה סוג של הזנחה של עשרות שנים, יש כל כך הרבה סיבות. בחברה הערבית בצפון 20 אחוז יש נגישות להון לאשראי. יש התפתחות של שוק אפור, סגירה של 43 סניפי בנקים בשנים האחרונות". 

"בסופו של דבר כשזוג צעיר בחברה הערבית לא יכול לקחת משכנתא, בהיעדר נגישות לבנקים, לאשראי, הוא פונה לשוק האפור שזה תשתיות פשיעה. אנו מזהים לא מעט אירועי ירי על רקע חובות לשוק האפור אבל יש כל כך הרבה סיבות. לא רוצה לגעת בסיבות אני רק אומר אין זבנג ונגמר", הוסיף. 

לדבריו, "עלינו מוטלת האחריות לטפל בפשיעה אבל הפתרון הוא אינטגרטיבי, הוא לא רק להכניס כוחות ואמצעים ובכוח הזרוע, ברור שחייבות להיות תוכניות אחרות שתומכות בפן הכלכלי בניבטים חברתיים, תרבות, חינוך, זה לא עובד רק בכוח הזרוע. זה לא יצמצם ולא יפתור את הבעיה, צריך טיפול שורש".

מפקד מחוז צפון במשטרה, שמעון לביא (צילום: פלאש 90)
מפקד מחוז צפון במשטרה, שמעון לביא (צילום: פלאש 90)


בהמשך טען ניצב לביא כי ההחלטה של הממשלה להעביר כסף לרשויות המקומיות גרמה לחלחול והגברת המעורבות של עבריינים וארגוני פשיעה. "לפני שנה היה ניסיון כניסה של ארגוני פשיעה לרשויות הדרוזיות במטרה לשלוט במכרזים של עשרות מיליוני שקלים תוך הפעלת לחץ וקבלנים, והצלחנו לעצור שלושה מעורבים באיומים על מי שמנהל את המכרז בניסיון להשתלט על זה. זה רק קצה הקרחון. אני מחויב כמפקד מחוז למלחמה הזאת יחד עם האנשים שלי".

כמו כן, התייחס מפקד המחוז גם לאירוע ניסיון החטיפה של אישה ממקלט לנשים מוכות בצפון, וחשף כי מקרה חריג נוסף התרחש בטבריה. "בחורה צעירה נפגשה עם ידיד בטבריה, אחים שלה הגיעו לבית של אותו ידיד, דקרו אותו וחטפו אותה. אנחנו חרגנו מהסמכות שלנו עצרנו את כל החמולה, את כל המשפחה. לא בטוח שיש לנו את הסמכות לעשות את זה אבל בסוף קיבלנו את אותה נערה בחיים ללא פגע. הדוקרים עצורים. אנחנו הבנו שהאישה בסכנת חיים והבנו מי חטף אותה מהעדות של הידיד שנדקר. הגענו למשפחה ועצרנו את כולם, מי שמעורב ומי שלא".

בסיום הביע ניצב לביא תמיכה בחוק עונש מוות למחבלים. "שלא יהיה ספק בכלל. מחבלים שעוסקים בטרור? וודאי".

סייעה בעריכת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm