בסוף השבוע, נרצח יזם הנדל"ן אלדד פרי, שהיה אחראי על הקמתן של מספר קבוצות רכישה שלא הצליחו להבשיל לכדי מתן דירות למשקיעים בפרויקטים בבעלותו. בכירים מענף הנד"לן, אוהד דנוס וחיים פייגלין, ניסו להסביר לענת דוידוב, בתוכניתה "איפה הכסף?" ברדיו 103FM, מה יש בקבוצות הרכישה בישראל, שהופך עסקאות מסוג זה למפתות כל כך. 

דנוס, המשמש כמומחה לנדל"ן וכיהן בעבר כויו"ר לשכת השמאים, התייחס לידיעה המצערת ואמר בפתח השיחה: "מדברים על משבר הדיור כבר מ־2011. המדינה כמו המדינה, ידעה לעשות את מה שהיא עושה הכי טוב - לגבות מיסים". עוד אמר כי "היו פרצות שהפכו את קבוצות הרכישה ליותר אטרקטיביות ולא טיפלו ברגולציה עצמה. בכל מה שקשור לקבוצות רכישה, אין חקיקה במדינת ישראל". 

"גם פה הציבור הישראלי מופקר", המשיך דנוס וביקר את מה שכינה כ"היעדר משילות בתחום הנדל"ן", שלדבריו "קיים הרבה מאוד שנים". הציבור איבד את האמון לחלוטין במדיניות, בהצהרות וביכולת של הממשלה להביא לידי ביצוע את הדברים שהיא מתחייבת", הסביר. 

"ישבתי בכנסת בדיונים על זה ובפאנלים תקשורתיים ותמיד דיברו על הצורך וכולם הבינו אותו, המשיך דנוס, "אף אחד לא עושה משהו בעניין, גם פה הציבור הישראלי מופקר". לדבריו "צריך לשמור על היזמים ומארגני קבוצות הרכישה מפני עצמם. כשאנשים מנסים לאכול יותר ממה שהם מסוגלים לבלוע אנחנו מגיעים לתוצאות המצערות האלו". 

בהמשך, הצטרף לשיחה חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, והגיב גם הוא לדברים: "הרוכשים נכנסים לקבוצות הרכישות מתוך חוסר הבנה של לאיזה פרויקט הם הצטרפו בכלל, הסביר. עדו אמר כי הרוכשים "לא מבינים שהם הופכים להיות יזמים על כל הכרוך בכך. כל הדברים האלה לפעמים מגיעים למקומות גרועים, כפי שאנחנו רואים במקרה של אלדד פרי ז"ל". 

פייגלין הבהיר כי בקבוצת רכישה הרוכש איננו יודע מה יהיה המחיר הסופי של הנכס ומה יהיה המועד שבו הוא יקבל את הדירה: "הוא לא יודע כלום - הוא באפלה". עוד אמר: "בסך הכל, קבוצות רכישה זה לא דבר מגונה או פסול אבל אין לו רגולציה בעוד שעל הקבלנים וענף הבנייה יש רגולציה עודפת".

עוד שוחחו השניים עם ענת דוידוב על עליית מחירי הדיור והפתרונות האפשריים. "עוד שנתיים נהיה 10 מיליון תושבים ולכן פתרונות קלים לא ילכו פה. צריך ליזון שני מטרופולינים נוספים בישראל, זה לא יכול להישען על חיפה ובאר שבע שיש להן אגירה שלילית לגוש דן בשנה", אמר פייגלין. דנוס הדגיש: "כמו שיש רצח ברחובות יש מחירי דיור רצחניים שלא יורדים ואני לא יכול להאשים את הציבור במקרה הזה. הניסיון מלמד שבעשור האחרון, מאז המחאה החברתית, ניסו את כל הפטנטים האפשריים וכנראה שלא עשו את מה שצריך - אז מה אתה מצפה מאנשים שיעשו היום?"