בדרך לקונסוליה אמריקאית במזרח ירושלים? דיווח של העיתון הפלסטיני "אלקודס" התפרסם היום (שלישי) על כך שבוושינגטון מתכננים לפתוח נציגות דיפלומטית רשמית במזרח ירושלים, בנוסף לשגרירות הרשמית של המדינה שהועברה לשם מתל אביב, בצידה המערבי של העיר. גורמים בסביבת שר החוץ, יאיר לפיד, מכחישים את הדיווחים ומדגישים כי לא חל כל שינוי ולא התקדמות בנושא, וכי אין הסכמה ישראלית לפתיחת הקונסוליה ולכן מדובר בפייק בלבד.

המהלך הזה מגיע לאחר התנגדות ארוכה של ממשלות ישראל האחרונות, ביניהן זו שעמד בראשה בנימין נתניהו וזו הנוכחית של ראש הממשלה נפתלי בנט. המקור סיפר ל"אל קודס" כי הקונסוליה צפויה להיפתח כבר באמצע חודש נובמבר, זמן קצר לאחר מעבר התקציב בכנסת.

התקנת שלט ההכוונה לשגרירות ארה''ב בירושלים (צילום: רויטרס)
התקנת שלט ההכוונה לשגרירות ארה''ב בירושלים (צילום: רויטרס)

בעיתון הפלסטיני דיווחו כי המקור האמריקאי המקורב לממשל הנשיא ג'ו ביידן טען כי בבית הלבן לא מרוצים מהתנהלותה של ישראל בנושא ההתנחלויות, מה שמכונה "טרור המתנחלים" והזנחת השלטון את האזרחים הפלסטיניים בתוך המדינה ובגבולות איו"ש.

הדיווח עורר ביקורת רבה בקרב הימין. ח"כ ניר ברקת (ליכוד) צייץ: "אנחנו לא ניתן לפתוח קונסוליה פלסטינית שתחלק את ירושלים המאוחדת, עיר הבירה הנצחית של העם היהודי".

יו"ר סיעת הציונות הדתית חה"כ אורית סטרוק, אמרה: "הקמת קונסוליה תהווה את חלוקת ירושלים שזה דבר נורא אבל להצהיר על הקמת קונסוליה כזאת בזמן שראש הממשלה מתנגד לכך זה פשוט להפוך את מדינת ישראל לרפובליקת בננות, למדינת חסות של ארצות הברית שאין לה אמירה בעיר הבירה שלה, לא יתכן שנושא מהותי כזה שנוגע לעצמאות של המדינה לא יעלה לדיון בכנסת".