היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, התייחס היום (חמישי) במהלך כנס לזכרו של נשיא בית המשפט העליון מאיר שמגר ז״ל לחוק של שר המשפטים, גדעון סער, ולפיו נאשם בפלילים לא יוכל להרכיב ממשלה. "החוק המוצע מבקש להתאים את המצב המשפטי החל על כשירות נבחרי ציבור אחרים, גם ביחס לכשירות לכהן כראש ממשלה", אמר מנדלביט והוסיף כי "יש לוודא כי הממלכתיות תגבר על כל אינטרס אישי".

"לפי העולה מהצעת החוק, התיקון אינו פרסונאלי אלא כללי, וצופה פני עתיד. זאת, תוך הטלת סייגים ומנגנוני בקרה וביקורת מתאימים, בשים לב לעקרונות משטריים חשובים אחרים החלים במדינה דמוקרטית. אני סבור כי התיקון המוצע לחוק היסוד אינו יוצר יש מאין, במובן זה שהוא הולך עקב בצד אגודל בתלם החקיקה ופסיקת בית המשפט העליון בכלל, ופסיקתו של הנשיא שמגר בפרט, העוסקת בכשירות לכהונה ציבורית", הוסיף. 

לדבריו, "גם המחוקק הישראלי קבע, באופן דומה, כי החלטה להגיש כתב אישום נגד ראש עיר עלולה להביא להגבלות על כהונתו. וזאת, אף שראש עיר הוא נבחר הציבור היחיד אשר נבחר על ידי הציבור בבחירה ישירה".

השר סער התייחס גם הוא לחוק ואמר במהלך הכנס כי " אנחנו נמצאים בצומת חשובה, בו יש לצקת אפשרות לקבוע נורמות יסודיות שבעבר היו בגדר המובן מאליו. על ייסוד הניסיון אני משוכנע שהימנעות מכך עלולה להוביל את ישראל בעתיד הקרוב או הרחוק למקומות מסוכנים מאוד, שעלולים לרסק את הייסודות הממלכתיים והמשטריים שלנו". 

גדעון סער בוועידת הג'רוזלם פוסט

"איני נבהל מהמתקפות הפרועות ובכוונתי להמשיך ולמלא את תפקידי לטובת המדינה, כפי שאני רואה אותה. הצהרתי על מחוייבותי לזכויות הייסוד של אזרחי ישראל בהליכי חקירה ומשפט. בחודש הבא, חודש נובמבר, נפיץ את תזכיר חוק ייסוד זכויות במשפט ונכתוב פרק נוסף בחוקה הישראלית, ונעניק לזכויות אלו מעמד חוקתי״, הוסיף. 

בליכוד תקפו את דברי מנדלבליט ואמרו: "החוק האיראני של גדעון סער נועד לשלול ממיליוני מצביעי ימין את חופש הבחירה שלהם בעד מועמד שהם רוצים ברוב עצום כראש ממשלה. החוק האיראני של סער, שלא עובר את אחוז החסימה, אינו רק פרסונלי אלא גם אנטי-דמוקרטי וחסר תקדים בדמוקרטיות בעולם". עוד נאמר מהליכוד: "כל תכליתו היא לאפשר לבנט וסער שגנבו את הבחירות האחרונות לגנוב גם את הבחירות הבאות. הם אפילו לא טורחים להכיל אותו רק על מקרים חדשים. פרסונלי ועוד איך ורמיסת הדמוקרטיה מהמקפצה". 

כזכור, ביום שלישי האחרון פרסם שר המשפטים  תזכיר החוק המתקן את חוק-יסוד: הממשלה, ומונע את הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים. על פי ההצעה ח"כ שיש נגדו כתב אישום בעבירה שעונשה למעלה משלוש שנות מאסר לא יהיה כשיר להרכיב את הממשלה. עם זאת, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית יוכל, להתיר את הטלת המנדט על אותו ח"כ במידה ויקבע כי בנסיבות העניין אין עם העבירה קלון.