12 מדינות בהן גרמניה, צרפת, איטליה ורוסיה קראו היום (חמישי) היום לישראל לחזור בה מאישור הבנייה ביהודה ושומרון. בהצהרה המשותפת של משרדי החוץ הן הביעו את התנגדותן להרחבה הבנייה ואמרו כי הם "קוראים לשני הצדדים להתבסס על צעדים שננקטו בחודשים האחרונים כדי לשפר את שיתוף הפעולה ולהפחית את המתיחות". 

ממשרד החוץ הרוסי יצאה הודעה רשמית בה נאמר כי "ב-24 באוקטובר הודיעה ישראל על תוכנית להרחיב את ההתנחלויות בגדה המערבית. מוסקבה מאוכזבת מההחלטה הזו של מדינת ישראל. אנו מדגישים פעם נוספת את עמדתה העקרונית של רוסיה, לפיה פעילות ההתנחלויות של ישראל היא לא חוקית".

תנועת "לוחמים לשלום" מסרה בתגובה לקריאת המדינות כי "הרחבת ההתנחלויות היא פשע מלחמה שנצא כבר בחקירת בית הדין בהאג. בהחלטתו ההזויה מוכיח גנץ כמה רחוק הוא מוכן ללכת כדי לייצר בייס פוליטי חדש. אנחנו מודים למדינות אירופה על ההתערבות החשובה וקוראים לגנץ ובנט לזכור שהם אחראים על ביטחון ויציבות האזור לחשב בבהילות מסלול מחדש".

חבר הכנסת מוסי רז (מרצ) אמר כי "הידידות הקרובות לישראל בעולם שרוצות את טובתה אומרות את המובן מאליו: יש להפסיק את הבנייה בהתנחלויות בשטחים הכבושים. הבנייה הלא מוסרית בהתנחלויות אינה רק פגיעה בסיכוי להסדר, היא גם פוגעת במעמדה של ישראל בעולם.
מן הראוי שהממשלה תבטל את החלטת הבנייה שהורסת את ישראל".

מתנועת "שלום עכשיו" נמסר בתגובה לגינויים הבינלאומיים לבנייה בהתנחלויות: "בלתי נתפס שלהנהגה האמריקאית ולמדינות אירופה יש יותר אחריות כלפי ביטחונם ועתידם של אזרחי ישראל מאשר לממשלה שהתחייבה לסטטוס קוו מדיני, ומקדמת בנייה מזיקה וחסרת אחריות בהתנחלויות. הגיע הזמן שהמבוגרים האחראים בממשלת השינוי יתעוררו ויעצרו את השתוללות הבנייה בהתנחלויות שפוגעת באינטרס הישראלי ומסכלת פתרון מדיני עתידי".

חבר הכנסת אחמד טיבי (תע"ל-הרשימה המשותפת) אמר: "11 מדינות באירופה מתנגדות להתנחלויות ויש גורמים בקואליציה ששותקים. מה שהתחיל כממשלת שינוי על ידי הזזת נתניהו הפך להיות ימין קשה יותר ומתנחלי יותר. נוער הגבעות משתולל יותר, ארגוני החברה האזרחית הפלסטינית מוכרזים כארגוני טרור ואלפי יחידות דיור מוכרזות בהתנחלויות, העיקר השלטון והעיקר הרוטציה".

כזכור, מקרקעי ישראל פרסמה בהנחיית שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, כי למעלה מ-1,300 יחידות דיור יצאו לשיווק. בתגובה לכך, דובר משרד החוץ האמריקאי נד פרייס אמר כי "ארה"ב מודאגת מהכוונה של ממשלת ישראל לאשר בשבוע הבא בנייה בהתנחלויות כולל בעומק הגדה המערבית. יש להימנע מצעדים חד צדדיים וזה כולל בנייה בהתנחלויות והכשרה רטרואקטיבית של מאחזים בלתי חוקיים".

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן קיים מוקדם יותר השבוע שיחת טלפון מתוחה ביום שלישי עם שר הביטחון בני גנץ במהלכה הוא הביע מחאה על ההחלטה. בשיחה הבהיר בלינקין כי תכניות הבניה החדשות "בלתי מקובלות" גם בשל המספר הגדול של יחידות דיור וגם בגלל הפיזור הגיאוגרפי שלהן - בעיקר בהתנחלויות מבודדות בעומק הגדה המערבית. פקידים ישראלים בכירים אמרו כי בלינקן ביקש מגנץ לקחת יותר בחשבון את העמדה האמריקנית לגבי ההתנחלויות בעתיד.

גנץ השיב לבלינקן במהלך השיחה כי הוא צמצם ככל האפשר את מספר יחידות הדיור שתכנונן ובנייתן תקודמנה. פקידים ישראלים בכירים אמרו כי גנץ הוסיף שהוא מבין את הרגישויות של ממשל ביידן בנוגע להתנחלויות והדגיש כי ייקח אותן בחשבון בעתיד. בכיר ישראלי שעודכן בפרטי השיחה אמר שהיא היתה "קשה". הבכיר הישראלי הוסיף: "האמריקנים הוציאו לנו כרטיס צהוב".

בלינקן וגנץ (צילום: Jacquelyn Martin/Pool via REUTERS)
בלינקן וגנץ (צילום: Jacquelyn Martin/Pool via REUTERS)

כמו כן, הפירסום הוביל לעימות בין שרי העבודה וכחול לבן. במפלגת העבודה לא אהבו את ההחלטה וצייצו מהחשבון הרשמי של המפלגה בטוויטר נגד שר הביטחון בני גנץ: "מי שמכריז הכרזות מדיניות עם השלכות בינלאומיות באופן חסר אחריות, בלי תיאום ובלי הכנה, ומי שמאשר בניה של 3,000 יחידות דיור ביו"ש, איך נאמר, רבין הוא לא".

בכחול לבן לא נשארו חייבים וצייצו בתגובה: "מי שקורא לסרבנות לגיוס שלא יטיף על אחריות מדינית וביטחונית". השרה ‎תמר זנדברג אמרה בגל"צ: "ההחלטה מנוגדת להסכמות הבסיסיות ביותר של הממשלה הזאת, עם שורת צעדים נוספים מאביתר ועד הכרזת העמותות הפלסטיניות כארגוני טרור. עם זאת, לא נפרק את הממשלה".