בחפירת הענק שמנהלת רשות העתיקות ביבנה ביוזמת רשות מקרקעי ישראל ובשיתוף עם עיריית יבנה, לקראת הרחבת העיר, נחשפה לאחרונה טבעת זהב מרהיבה, ובה שיבוץ של אבן בצבע סגול. הטבעת, אשר משקלה 5.11 גרם, נבדקה במעבדה האנליטית ברשתות העתיקות והתגלה כי היא מורכבת ברובה מסיליקה, חומר ממנו מורכבות רבות מאבני החן. 

ד"ר אמיר גולני, מומחה לתכשיטים קדומים ברשתות העתיקות, אמר: "מי שהחזיק בטבעת היה אדם אמיד, וענידת התכשיט הצביעה על מעמדו ועושרו. טבעות שכאלה יכלו להיענד על ידי גברים ונשים כאחד. בטבעת שובצה אבן חצי יקרה, הקרויה אמטיסט אבן זו, מוזכרת בתנ"ך כאבן האחלמה, אחת מ-12 אבני החושן אשר שימשו את הכהן הגדול בבית המקדש. לאבן החן הזו נקשרו סגולות רבות, ובהן מניעת תופעת הלואי של השכרות".

מפעל היין שנחשף ביבנה (צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות)
מפעל היין שנחשף ביבנה (צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות)

ד"ר אלי הדדי, מנהל החפירה יחד עם ליאת נדב-זיו וד"ר יוחנן זליגמר מרשתות העתיקות, מסר: "האם מי שענד את הטבעת רצה להימנע משיכרון עקב שתיית יין מרובה? את זה כנראה לא נדע. בכל זאת, מעניין לדעת, כי הטבעת נמצאה בקרבת היקב, במרחק של כ-150 מ', שם נחשפו בחפירות שלנו שרידי מחסן ארוך, ששימש לאחסון קנקני יין . הדדי הוסיף: "חלק מהקנקנים נמצאו כשהם הפוכים על שפתם, ויתכן שהיה זה מחסן מלאי של קנקנים ריקים לפני שאלה נלקחו לגיתות היין, על מנת למלאם ביין. יתכן שהטבעת המרהיבה הייתה שייכת לבעל המחסן המפואר, למנהל עבודה במקום, או פשוט למבקר או מבקרת שאתרע מזלם, והטבעת היקרה נשמטה מידם, עד שלבסוף נתגלתה על ידינו".

בקרב החוקרים אין הסכמה מלאה בנוגע לגילה של הטבעת, אך הם סבורים כי מתוארכת לסוף התקופה הביזנטית, וכי קיים הסיכוי שבשל יוקרתה, עברה מיד ליד במשך מאות שנים. אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות אמר: "הממצאים הקטנים, היום-יומיים, שמתגלים בחפירות שלנו, מספרים לנו את הסיפורים האנושיים ומחברים אותנו באופן בלתי אמצעי לעבר. מרגש לדמיין את האיש או האישה שהטבעת הייתה שייכת להם, כשהם מתהלכים ממש כאן, במציאות שונה לחלוטין מזו שאנחנו מכירים בעיר יבנה של היום".