מדור מפעילי בעלי החיים במשטרת ישראל באגף המבצעים, הוא המדור האחראי על אימון ובניין הכוח של הכלבים והסוסים הפועלים בשירות המשטרה. חלק ממשימותיו הוא איתורם של בעלי החיים הטובים ביותר למשימות המבצעיות היום-יומיות.

בשנים האחרונות עוסק המדור בגידול גורים, אשר בעתיד יגויסו ליחידות המיוחדות של המשטרה וייקחו חלק בלחימה בפשיעה ובטרור. במציאות הגלובלית בה אנו נמצאים כתוצאה ממגפת הקורונה, הקשתה על גיוס הכלבים, והפרוייקט שהוקם נתן מענה לכך. כחלק מתהליך ההכנה המקצועי שמובל על ידי קצין הכלבנים הארצי, רפ"ק ארז רוזן, הגורים עוברים לאומנה בביתם של הלוחמים. במידה ומתקיימת המלטה, נבחר זוג גורים אשר הופך להורים של הדור הבא.

יחידת הכלבנים של המשטרה (צילום: דוברות המשטרה)
יחידת הכלבנים של המשטרה (צילום: דוברות המשטרה)

הגורים מאומצים על ידי כלבנים המשרתים בכל חלקי הארץ. כך, הגורה בלה אומצה על ידי פקד אביטל צוריאל, הכלבה ליצ'י הוצמדה לכלבנית מוריה שרעבי מיחידת הכלבנים של מג"ב ירושלים, הכלבה ג'ק הוצמדה לכלבן עופר סיקולר מיחידת הכלבנים במחוז דרום, וטייפון הוצמד לכלבן רומן סולוטין מיחידת הכלבנים במחוז מרכז.

כחלק מתהליך האימוץ, הגורים עוברים ליווי מקצועי על ידי מומחים אזרחיים, ונהנים מביקור חודשי אצל הוטרינר המשטרתי, רפ"ק רונן שור, זאת על מנת לוודא שהגורים מתפתחים כראוי. תהליך ההכשרה אורך כשנה, ולאחריה הכלבים עוברים מבחני הסמכה שבסופם, יהפכו לכלבים מעצוקיים בשירות המשטרה. סנ"צ דודו אבוחצירה, ראש מדור מפעילי בעליי חיים במשטרת ישראל אמר כי "בימים שבשגרה משטרת ישראל מבצעת רכש כלבים מחו"ל והכלבים שמגיעים לארץ מגיעים בגיל שנה וחצי כשהם כבר מעוצבים מבחינה התנהגותית".

סנ''צ דודו אבוחצירא (צילום: דוברות המשטרה)
סנ''צ דודו אבוחצירא (צילום: דוברות המשטרה)

"היתרון הגדול בעבודה עם גור, זה הקשר ההדוק שנוצר בינו לבין הכלבן שהופכים לצמד בלתי נפרד. השנה תהליך גידול הגורים נותן לנו מענה למציאות המורכבת בשנתיים האחרונות בהן השמים היו סגורים ולא ניתן היה לצאת לרכש", סיכם.