עונת הרחצה בחופי הים כבר מאחורינו, אך שינויי האקלים איתנו והעונה החמה המתארכת הופכת את החופים לאטרקציה גם בנובמבר.  סקר חדש שמתפרסם לראשונה מוכיח כי חוויית הבילוי במשאב הטבע החשוב כל כך לישראלים הולכת ונשחקת. ממחסור בחופים מוכרזים ועד רעש, צפיפות ולכלוך.

הסקר נערך כחלק מפרויקט משותף של ארגון אדם טבע ודין ופורום רשויות החוף במסגרת מחקר "התנהגות חופית" של הציבור בחופי הים התיכון הישראלי, אשר ביקש לבחון את אופי השימוש בחופי הרחצה.  הסקר בוצע בקרב מדגם מייצג של 1,300 בני 18 ומעלה שביקרו בחוף הים התיכון לפחות שלוש פעמים בשנה האחרונה והתבסס על תושבים מיישובי החוף. 

קרוב לשני שלישים מהמשיבים מגיעים כדי לשהות בחוף וקרוב לרבע מגיעים גם כדי לרחוץ בים. ל־34% מהנשאלים הכי מפריע הלכלוך בחופים. הדוחק והרעש מפריעים ל־13%. 84% סבורים שאין מספיק צל בחופי הרחצה. 

90% מהנשאלים בוחרים להגיע בדרך כלל לחופים מוכרזים, אך רעש ודוחק הם הסיבה העיקרית (65%) שמביאה אנשים גם לחופים אחרים. 61% נשארים בחופים מוכרזים גם מחוץ לשעות הפעילות הפורמליות, כלומר בלי פיקוח של מציל. 78% מגיעים לים ברכב פרטי. כ־50% היו משתמשים בתחבורה ציבורית כדי להגיע לים אילו זו הייתה זמינה בשבת.

משה פדלון, ראש עיריית הרצליה ויו"ר פורום ראשי רשויות החוף, אומר: "רצועת חופי הים הארוכה של ישראל היא הנכס הלאומי החשוב ביותר של כולנו. ראשי רשויות החוף פועלים מול המדינה כדי שתאפשר לנו לשפר ולשדרג את חוויית הבילוי בים". 

תמי גנות, סמנכ"לית אדם טבע ודין, מוסיפה: "חופי ישראל הם לא רק מרחב בילוי אלא מפלט נדיר מהעומס היומיומי, ולעתים אף צורך של ממש - בריאותי ונפשי. מנתוני הסקר עולה תסכול מהצפיפות, הלכלוך והיעדר הצל, כמו גם משעות הפעילות המוגבלות בחופים. יש לטפל בכך בדחיפות".

מנהל פורום רשויות החוף וראש המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב, אופיר פז פינס אמר בתגובה "הסקר מוכיח שחופי הים הם הבילוי המועדף על תושבי ישראל. זאת ועוד, מסתבר כי משבר האקלים משפיע על העדפות הציבור הישראלי. הדבר מתבטא בדרישה להצללה מפני השמש היוקדת ושהיית הציבור לחופים בשעות הערב . הצפיפות גורמת לחלק מהציבור ליטול סיכון ולנפוש בחופים ללא שירותי הצלה".

פינס קרא למשרד הפנים להקצות את המשאבים הנדרשים לפתיחת 20 חופים חדשים, למימון מהארכת משך שירותי ההצלה לשעות הערב ולהקמת מתחמים מוצלים בכול החופים המוכרזים.