שבי, ישראלי שטייל בטורקיה לפני כמעט 15 שנה, הסתבך עם השלטונות הטורקים בשנת 2007 ונכלא במדינה בטענה כי זייף כסף במהלך שהותו במקום עם רעייתו ובתו בת החצי שנה. בעקבות פרסום הפרשה של בני הזוג נטלי ומורדי אוקנין, שנעצרו כי צילמו את ארמונו של נשיא המדינה ארדואן, שוחח שבי עם גולן יוכפז וענת דוידוב הבוקר (ראשון) בתוכניתם ב-103FM ושיתף את סיפורו המורכב.

"כשקראתי על הסיפור הזה, זה החזיר אותי אוטומטית 15 שנה אחורה", סיפר שבי. "עברתי סרט טורקי כמו שאומרים. רכשתי מוצר בדיוטי פרי, אני, אשתי והתינוקת. רכשתי את הדולרים בישראל. מאה הדולר היו מזויפים, במקום שיעשו ניהול להחזיר אותי לארץ, הודיעו למשטרה הטורקית. בהתחלה לא הבנתי שמה שקורה קשור אליי. כיתרו אותי חיילים בחניה. הבנתי מה קורה רק כשהחלו לחקור אותנו. לא הבנו על מה מדובר. גם אשתי והתינוקת נעצרו. הם מפעילים לחץ מסיבי ואין להם חוקים". 

שבי המשיך: "עוצרים אותנו ומתחילים לחקור בחדר חקירות קטן. מתחילים להוציא את תכולת המזוודה עם אוכל של התינוקת, טיטולים, לקרוע ומכניסים למעצר. מפה אשתי והתינוקת במעצר בחדר מבודד לגמרי, התינוקת בת חצי שנה ואשתי בת 32. אנחנו נחקרים היא לחוד ואני לחוד, גם לה אמרו שזה דולרים והיא אמרה אין לנו. אנחנו מציגים את הכסף שיש לנו והם בודקים ורואים שהכל טוב ושואלים איפה כל הכסף?".

לדברי שבי כל התרחיש היה מפחיד. "הם מפעילים לחץ מסיבי, איומים, הם מאוד וולגריים, אין להם חוקים. יש צעקות, דפיקות, כל הטורקים עישנו בחדר. שלושה חוקרים עליי ועל אשתי ארבעה חוקרים", סיפר.

"ואז הודיעו שאנחנו עצורים עד למשפט למחרת", המשיך שבי. "הכניסו אותי ואת אשתי לבית מעצר של גברים, היא הייתה בסורג ובריח מולי ואני בתא מולה. זה היה פשוט מזעזע. היינו מעודדים אחד את השני ואומרים שלמחרת יגמר הסיוט הזה".

"אחרי שהתייצבתי בפני השופט הוא אמר לי - 14 יום בפנים. אותה שחררו יום למחרת בגלל התינוקת. אותי מכניסים לכלא יום למחרת המשפט ואומרים לי אתה הולך לכלא כנראה ל-7-6 חודשים עד תחילת המשפט", נזכר שבי.

לדבריו, "הכלא נמצא בשכונה מאוד קיצונית, כלומר מאוד רחוקה מהמרכז, מתחת לאדמה. תאים כמו בסרטים. אתה מרגיש שהעולם שלך נחרב". הוא סיפר כי "באותו שלב עשיתי שיחה אחת שמישהו נתן לי בזמן שאני נוסע לבית המשפט, השוטר היחיד שדיבר אנגלית. תפסתי את אמא שלי ואמרתי לה: 'אני בבעיה, תתקשרו, תוציאו אותי מפה, אני נכנס לכלא', ופה הוא לקח לי את הטלפון. אחרי ארבעה ימים התחלתי להיפגש עם עורך דין ואז הוא אמר לי הכל בסדר אבל אתה צריך סבלנות. זה היה פחד אימים לחזור לתא. אומרים לי יש מצב שתצטרך להיות פה תקופה מסוימת. ואתה אומר העבירה לא נעשתה בטורקיה, הורידו אותי מהמטוס, על מה מדובר? אומרים לי הממשל הטורקי הולך לפי החוק היבש".

שבי סיפר כי בסופו של דבר "ההורים שלי לקחו משרד עו"ד מאוד טוב בטורקיה ובארץ וישבתי שם 12 יום". לסיום הוסיף, כי מאז המקרה הוא ומשפחתו לא נסעו לחו"ל בכלל. "זה מפחיד. אתה פשוט מקבל פחד". 

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103FM