חבר הכנסת עמיחי שיקלי (ימינה) שוחח היום (ראשון) עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר ב-103FM והתייחס לדברים שאמר האלוף איציק תורג'מן בריאיון ל"מעריב", לפיהם בעתות חירום שיירות התובלה יתרחקו מיישובים ערביים. "אני חוושב שהוא חייב לקחת בחשבון את ההשפעה המורלית שיש לדבריו", אמר שיקלי.

הוא הוסיף כי "אי אפשר להתעלם מהתחושה המעיקה של דמורליזציה של ממש, כשבא תורג'מן ואומר צה"ל מורתע מפני פורעים ערבים והוא לא יעבור בצירים בהם יש חשש לפרעות", הוסיף. 

לטענתו, מבחינה מורלית נעשה כאן נזק, "לכן אני ציפיתי שלא יהיה גיבוי לאמירה שלו מצד הרמטכ"ל, דובר צה"ל או מי שלא יהיה והתאכזבתי לגלות שיש לזה גיבוי".

"דבר שני, יש בשמאל בעיה די רחבה משום שמתייחסים למיעוט הערבי כמיעוט שאין איתו סכסוך, אבל לצד לא מעט אנשים בחברה הערבית שיש להם עניין להשתלב, יש לא מעטים, ויש להם ייצוג ניכר בכנסת, שהם שותפים מלאים למאבק הפלסטיני וכשציבור בוחר לחסום ציר כשברקע יש מבצע בעזה או בלבנון זו לא הפרת סדר, זה לא מקביל למחאת הנכים שחוסמים את נתיבי איילון, זו למעשה פעולה לוחמתית וכך יש להתייחס אליה. הציפייה שלי שהטיפול יהיה במאה קמ"ש עוצמה, הוסיף. 

שיקלי הסביר כי הוא אינו מתייחס לחברה הערבית כמקשה אחת, "אני מתייחס לאלה שבוחרים לעשות פעילה אלימה של חסימת ציר, בקבוקי תבערה וכו'. אני אומר שבעימות הבא, בשומר החומות הבא, קצין מילואים שמתגורר בעכו או בלוד צריך לעשות את המתמטיקה האם הוא נשאר להגן על ילדיו ואשתו או שהוא יורד לשטחי כינוס".

לדבריו, המסר שעלה מוועדת אור הוא שאין למשטרת ישראל להפעיל כוח על מנת להגן על חיי יהודים שלא עשו דבר וחצי דבר, "זו רוח המערכת שמסכנת את חיי אזרחי ישראל". בתגובה אמר אופנהיימר: "משטרה לא יורה למוות ב-13 אנשים שאינם חמושים גם אם הם מתנחלים וגם אם הם ערבים. זה המסר. במדינה דמוקרטית מותר להפגין גם בזמן מלחמה".

"צריך להיות יותר קשוחים. אני אומר את הדבר הבא, יש הבדל עצום שלצערי במערכת המשפט לא עושים בין הפרת סדר לבין חסימה ציר אלימה תוך כדי מלחמה בהקשר לאומני. כשדבר כזה קורה היחס של זה מצד המדינה צריך להיות חמור ביותר", השיב שיקלי.

"ב'שומר החומות' ראינו פעילות לאומנית אלימה למעשה טרור כולל לינצ'ים באזרחים, לא יכול להיות שבאירועים כל כך קשים בהקשר לאומני מובהק מתייחסים לזה כהפרת סדר. אני אומר - צריך היה להפעיל הרבה יותר כוח בעכו, בלוד כדי להרתיע מהפעם הבאה", המשיך. אופנייהמר סיכם: "אתה רוצה מלחמת אזרחים. כנראה שזה מה שיהיה בסוף".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm