מעצרם של הזוג נטלי ומורדי אוקנין, שנעצרו בטורקיה לאחר שצילמו את ארמונו של הנשיא ארדואן, הוארך ב-20 ימים נוספים, והסבירות כי המניעים לכך הם דיפלומטיים ופוליטיים הולכת וגוברת. העיתונאי רפאל סאדי ("אודה טי וי"), דובר התאחדות יוצאי טורקיה לשעבר, הסביר היום (שני) בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM את המצב הרגיש ואת הסיבות למעצרם של בני הזוג.

"הם נפלו קורבן לשנאת ישראל שמיוצרת על ידי המדינה ועל ידי השלטון", אמר סאדי. "אם אתם עוקבים אחרי כמה סדרות טורקיות, שמייצרות את השנאה ומפומפמות לציבור, הסדרה האחרונה שעושה את העבודה קוראים לה 'המוסד'. לא הישראלי אלא המוסד הטורקי, והם בונים שנאה".

לדברי השדרנים, הרבה ישראלים שמבלים עכשיו בטורקיה מספרים שאוהבים את ישראל שם."לא אמרתי את ההפך, יש ציבור אוהדים של ארדואן שאוכלים את זה ושונאים אותנו", אמר העיתונאי והוסיף: "הפירמה הכי גדולה בעולם זה ישראל והמוסד".

על השתלשלות האירועים שהובילה למעצרם של בני הזוג אוקנין אמר סאדי: "הסיפור הוא שמלצרית שעובדת במגדל שמעה אנשים שמדברים בעברית, שמעה את השם של ארדואן וראתה שהם מראים את הארמון בצילום. היא חשדה והזמינה משטרה. ברגע שהוזמנה משטרה היא חייבת לטפל ולחקור אותם".

לדברי סאדי, "החוק היחידי שיש בקשר לצילומים אומר שבן אדם לא יכול לצלם את מעונו של איש בלי אישורו. לפי החוק הזה יכולים לעצור ולכלוא אנשים למשך תקופה של עד חמש שנים. אבל פה יותר גרוע, מאשימים אותם בריגול. העונש על זה הוא מאסר עולם".

לטענת העיתונאי, בני הזוג בעצם "נחטפו" וכעת הם משמשים כקלף מיקוח. "מחר אנחנו יכולים לשמוע שארדואן מבקש שנשחרר אסירים פלסטינים", אמר.

לפני חודשים ארדואן דיבר עם הרצוג 45 דקות וממש רצה לקדם את היחסים, אולם דווקא בצד שלנו הפנו כתף קרה.על כך אמר סאדי: "למה דיברו ועל מה דיברו 45 דקות? כי לא הבינו אחד את השני. לפי המנטליות של ארדואן, אם הרצוג ירים לו טלפון ויגיד לו: 'מה אתם עושים, תשחרר אותם', והוא יגיד 'אני רוצה ככה ככה' זה ייגמר בטוב. השאלה היא כמה זמן זה ייקח והאם האנשים האלה יסבלו עוד יותר בכלא או בבית המעצר. הכול תלוי במעשים שלנו. הם עשו מה שהם יכולים לעשות. אם הנשיא שלנו יתקשר לנשיא שלהם זה ייגמר יותר מהר".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103FM