"עדיין אי אפשר לישון בשקט": עונת הגשמים של שנה שעברה גרמה להצפות הרות אסון בנהריה, העיר השוכנת לחוף הגליל המערבי, שאפילו גרמו למותם של מספר אנשים, ולפציעתם של אחרים. כמו כן, הנזק לעיר, לעסקים ולתשתיות נאמד בכ-300 מיליון שקל. בעקבות המחדל הוחלט לגייס את מירב האמצעים כדי לטפל בבעיה ולמנוע קורבנות נוספים. אורלי גבישי סוטו, מנכ"לית רשות הניקוז בגליל המערבי שוחחה הבוקר (ראשון) עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM וסיפרה על ההתקדמות שנעשתה בתחום מאז החלטת הממשלה.

"התקבלה החלטת ממשלה על תוכנית ההגנה על נהריה, והיא כוללת בעצם שלושה פתרונות במעלה, מחצבת יחיעם, סכר בנחל אושרת ומאגר בשטחי קיבוץ עברון", סיפרה תחילה על תוכנית הממשלה. "כבר בחורף שעבר התחילה העבודה ביחיעם. בנהריה יש שני אגני ניקוז - אחד בגעתון עם יכולת עיגון של 300 אלף קוב, ובנוסף יש את נחל גולה. נבנה לו מובל שבעצם לא הושלם, אז הקמנו שני מאגרי ויסות לחירום בשיתוף משרד הבינוי והשיכון בכניסה לנהריה", הוסיפה. 

"אנחנו עדיין עובדים. אנחנו הולכים להמשיך את שלב ב' במחצבת יחיעם, ובשלבי תכנון מתקדם של הסכר בנחל אושרת. יש לזה השפעה משמעותית, אבל זה עוד רחוק מלהיות מספיק", שלחה מסר מדאיג לתושבים. היא אמרה עוד: "אם אתה שואל אותי אם אני ישנה בשקט - אז התשובה היא לא. המדינה חייבת להשקיע הרבה הרבה יותר משאבים כדי שתושבי נהריה ותושבי ערי החוף יוכלו לישון בשקט. אנחנו עדיין לא בפתרון המלא, ועוד אין לנו מענה".

הצפות בנהריה (צילום: מאיר וקנין, פלאש 90)
הצפות בנהריה (צילום: מאיר וקנין, פלאש 90)

"אנחנו רואים את ההתחממות הגלובלית, אנחנו רואים את שינויי מזג האוויר. במקביל מתקיימת, גם בצפון, אבל גם בכל הארץ, תנופות בנייה מואצות מאוד. הובטח לנו שבתקציב 2022 יושקעו הרבה יותר משאבים בתחום הניקוז במדינת ישראל, אני חושבת שגם השר הממונה, שר החקלאות וגם האגף לשימור קרקע במשרד החקלאות, מבינים היום את החשיבות של הניקוז. כולי תקווה שאכן בתקציב 2022 וגם בתקציבים הבאים יושקעו משאבים הרבה יותר משמעותיים. תוכנית ההגנה על נהריה שווה כ-200 מיליון שקל, עד כה קיבלנו רק 55 מיליון", סיכמה גבישי סוטו.