כוחות גדולים של משטרה, מג"ב ויחידות מיוחדות פעלו הבוקר (רביעי) בגזרת הנגב במסגרת מבצע "מסלול בטוח", תוך מיקוד אכיפה נגד יעדי פשיעה ביישובי המגזר הבדואי ובעיר באר שבע. במסגרת הפעילות נמצאו כלי יריה, פריטי אמל"ח וסמים מסוגים שונים, נעצרו ועוכבו כ-41 חשודים בביצוע עבירות ואותרו מעל 20 ק"ג קנאביס מוכן להפצה וחשיש. 

מפקד מרחב הנגב במחוז דרום במשטרה, תת ניצב נחשון נגלר, שוחח הערב עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס למבצע. "ביצענו מבצע רחב היקף, זה המבצע השלישי בחודש וחצי האחרונים שאנחנו עושים בסדרי גודל כאלו וזה הגדול מכולם. מטרת המבצע היא לתקוף באופן שיטתי את גורמי הפשיעה במרחב הנגב ולייצר משוואה שתהפוך את הפשע בנגב ללא כדאי", אמר. 

"חשיבות התודעה היא חשיבות בפני עצמה. לייצר תודעה כזו שבה מבינים שהמשטרה עוברת מהגנה להתקפה זו משוואה תודעתית עד עכשיו לא הייתה. ללא תוצאות המבצע הזה לא שווה ולכן אספו מודיעין במשך מספר שבועות על אותם גורמים. אנחנו יודעים לאפיין כל עבריין או פושע כזה עם המאפיינים שלו, מי נגיש לאמל"ח או מי סוחר סמים וכו'", הוסיף.

לדבריו, "המבצע הזה הניב כמות גדולה מאוד של תפיסת סמים בכמויות של טונות, השמדה של חממות סמים, תפיסת אמצעי לחימה שונים ובסופו של דבר אלו עבריינים שיגיעו למעצרים וכתבי אישום, בסופו של דבר הם יגיעו להרשעות וישבו במעצר. בסופו של דבר אנחנו מייצרים משוואה שמייצרת הרתעה ואת אותו עבריין עם ראיות שנצליח אחר כך באמצעות חקירה להעמיד אותו לדין, להגיע לכתבי אישום ולהרשיע בבית המשפט".

מבצע אכיפה בנגב (צילום: דוברות המשטרה)

מפקד מרחב הנגב הוסיף כי המבצע אינו חד פעמי. "זה חלק מתוכנית ארוכת טווח. במרחב הנגב ובמחוז דרום הכרזנו שעוברים מהגנה להתקפה. הפעילות שלנו היא הרבה יותר יוזמת - אנחנו לא רק מגיבים לאירועים אנחנו גם יוזמים אותם. אנחנו נגרום לעבריינים להרגיש נרדפים ואנחנו נגיע לכל מקום שהם נמצאים". 

גם באוכלוסייה הבדואית, רוב האוכלוסייה נורמטיבית וטובה, שרוצה להתפרנס ולחיות בשלום. גם באוכלוסייה הזו יש נתח מסוים שהוא עברייני ומולו אנחנו נלחמים. אין פה כוונה לייצר חיכוך בין האוכלוסייה היהודית לבדואית, אנחנו רוצים שכולם יחיו בשלום. הכרזנו מלחמה נגד גורמי הפשיעה בנגב על מנת להפוך את המקום ליותר בטוח. כל אזרח שיגיע לנגב ירגיש בטוח יותר", אמר.

בסיום, התייחס תנ"צ נגלר לחממות גידול הקנאביס הממוקמות לעיתים באזורי האש הצה"ליים ואמר כי "מרחב הנגב הוא למעלה מ־50 אחוזים משטח מדינת ישראל. העבריינים למדו איך לגדל את הסמים ולהסוות אותם. . חלקם נמצאים בשטחי האש של צה"ל ולכן חשוב שיתוף הפעולה כדי לאתר את החממות ולהשמיד אותם. כל חממה כזו השווי הכספי שלה הוא בסדר גודל של 500 אלף ש"ח".