צבי יחזקאלי, פרשן לענייני ערבים של חדשות 13, שוחח היום (שני) עם אראל סג"ל ב-103FM והתייחס להשתתפותו של נשיא המדינה, יצחק הרצוג, בטקס הדלקת נרות חנוכה במערת המכפלה. "זה הטריף את הפלסטינים, הם ניסו לארגן הפגנה ולא הצליחו. הם באמת ראו את זה, נסערו מזה - ויש לזה הרבה סיבות כמובן", אמר.

"הפלסטינים לא רואים את זה כוויכוח בין ימין לשמאל. הם רואים את זה כצדק, וזה מה שכאב להם בסיפור של הרצוג. אין אדם שיוותר על מערת המכפלה אם יש לו קשר אליו, וזה מה שהרצוג אמר שם", הסביר. 

יחזקאלי שיתף כי יצר את קשריו עם האסלאם כששהה לאורך שנה בצד הפלסטיני של חברון, וראה את המתנחלים בעיניים שלהם. לפני כמה שבועות נכנס לראשונה בחייו לחברון בצדה היהודי, כחוזר בתשובה. "כשנכנסו ב־1967 לחברון ויהודים התחילו להגיע למערת המכפלה, הם הוציאו סמרטוטים לבנים מהחלונות. הערבי אמר כזה דבר: הגיעו היהודים והם יעשו את מה שעשינו להם בתרפ"ט, ולא עשינו את זה. הוא לא מבין מזה שאתה חמוד ומכיל אלא שאיבדת את הקשר למקום הזה. אנחנו לא מתנהגים כצד צודק".


 
"אדם מן הישוב, בטח ובטח מחברון, אין כזה דבר התבוננות לא דתית. אין מצב שהוא רואה את המציאות בהתבוננות לא דתית. כשרואים אותה כך מבינים את הסיפור", הוסיף. 

כשנשאל על מידת ההערכה של ערביי חברון לאנשי מערת המכפלה, השיב יחזקאלי: "התשובה היא ברורה. כשהגעתי לחברון אמר לי אחמד ג'עברי, איש חברון: 'תן לי עכשיו תעודות כחולות ואנחנו מתגייסים לצנחנים'. מהמקום הזה, אמרו לי שם, 'אנחנו מבינים את זכותך'. הוא אמר לי שיש מקום לכולם".

"הם מבינים את הכוח הפנימי של התפיסה שלך. כשאני במקום שלי אז הוא במקום שלו ואנחנו יכולים להגיע לדברים מקסימים ביחד. הנר הזה, שדולק נגד כל הסיכויים, זה הסיפור של העם שלנו - ובגלל זה אני שמח על מה שעשה הרצוג", סיכם.

סייע בעריכת הידיעה: יניב מורוזובסקי/103fm