יום המודעות הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות יצוין בסוף השבוע. עם זאת, המציאות בשטח עדיין לא מאירה פנים בתחום התעסוקה עבור אחוז גדול מהאוכלוסייה המיוחדת הזאת. ההתקדמות איטית, והדרך לקיומה של חברה שוויונית עדיין ארוכה.

העסקה של עובדים עם מוגבלות מצריכה ליווי והכשרה להשגת עצמאות כלכלית ואורח חיים שוויוני. בדיוק עבור כך הוקם לפני שנה וחצי מקום מיוחד בשם "בית היוצר – עדי אופקים". מדובר על מרכז תעסוקתי־שיקומי לכ־80 אנשים עם קשת רחבה של מוגבלויות מאזור הדרום, עם מגוון סדנאות בתחומי חקלאות, תעשייה ואומנות ובית קפה קהילתי הפועל במקום.

המרכז, שהוקם על ידי עיריית אופקים ומופעל באמצעות עמותת עדי, המפעילה גם את הכפר השיקומי "עדי נגב – נחלת ערן" ואת מרכז עדי בירושלים, עובד כל השנה לייצר מוצרים מגוונים ואיכותיים לטובת הציבור.

לקראת חג החנוכה, המועסקים במקום עמלים ביתר שאת גם על ייצור ואריזה של ערכות נרות חג מיוחדים. רכישת הערכות במקום מאפשרת לא רק לקיים את מצוות החג, אלא גם לקבל ערך מוסף. שכן, כל ההכנסות מהמכירה יושקעו בחזרה בהצמחת פעילות המקום.
"החג מסמל גבורה ומאבק של כוחות האור בחושך הדעות הקדומות", אומר רועי רפפורט, מנהל "בית היוצר - עדי אופקים". אבי וורצמן, מנכ"ל

הכפר השיקומי עדי נגב – נחלת ערן, מוסיף: "בית היוצר באופקים שאותו אנחנו מפעילים הוא מקום שממנו בוקע אור בכל ימות השנה בזכות עובדים מדהימים, שלא מוותרים לעצמם ומגיעים יום־יום עם חיוך לעבודה , כדי לנפץ כל אתגר העומד בדרכם. אני בטוח כי מי שיבחר להשתמש בנרות המהודרים ייהנה מחג עם הרבה אור בבית וחיוך על השפתיים".

במקביל, עשרות אופות ואופים ביתיים ממיזם "קונדיטה", של טל יעקובי כהן ומיכל פרוכטמן, התגייסו למבצע מיוחד, שבמסגרתו מחולקים בחג יותר מ־600 סופגניות ודונטס צבעוניים עבור אנשים עם מוגבלות. זאת לאחר שחברת "הטחנות הגדולות של ארץ ישראל" תרמה 100 ק"ג קמח עבור הפעילות. במפעל הרב־נכותי המוגן "צ'יימס ראש העין" כבר זכו העובדים לטעום את הסופגניות.

העובד דניאל שלום אמר: "מרגש שאנשים אחרים חושבים עלינו". עמיתתו אירית זלצברג הוסיפה: "מחמם את הלב לקבל סופגניות".

בנוסף, לרגל חנוכה ואירועי המודעות לזכויות אנשים עם מוגבלות, יזמה קבוצת "שכולו טוב" בשיתוף בנק הפועלים ירידים ייחודיים בבאר שבע ובחולון, והיום ומחר יתקיים היריד בדיזנגוף סנטר בתל אביב. המבקרים יוכלו ליהנות ממגוון דוכני מכירה, ובהם סופגניות ומאפים מתוקים, מארזי מתנות לחנוכה, עציצים וספרי יד שנייה.

"היריד נולד כתוצאה משיתוף פעולה עם בנק הפועלים, שמטרתו להוביל לשינוי תפיסתי לגבי השתלבותם של אנשים עם חסמים תעסוקתיים בשוק העבודה", ציין מנכ"ל קבוצת "שכולו טוב" עופר כהן.