ראש הממשלה נפתלי בנט ערך היום (שני) סיור בדרום הארץ בצל העלייה בתקריות האלימות באיזור. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי במסגרת הביקור ראש הממשלה "יבקר בנקודת תצפית על רהט ויקבל סקירה מבצעית". 

במהלך הסיור אמר רה"מ כי "מיום הקמת הממשלה  הגדרנו את האלימות המשתוללת בחברה הערבית יעד לאומי. זה לא רק מילים. מדובר בחיי אדם. ביטחון אישי של תושבי הדרום שאבד. תגברנו כוחות. הקצינו תקציב גבוה מאוד. גיבשנו תוכנית לאומית ויחד פועלים בשטח. אנחנו עם הפנים קדימה"

"אני מגיע לכאן יחד עם חבריי השרים ובכירי המשטרה. שמענו הבוקר את הצרכים והקשיים של ראשי המועצות בדרום. הפשיעה במגזר הערבי היא לא של המגזר אלא של כולנו. אחרי שנים רבות של הזנחה שבהן הפשיעה הגיעה למימדים בלתי נסבלים אנחנו עוברים מהגנה להתקפה. שמחתי לשמוע מראשי הרשויות שהשינוי מורגש. קיבלנו פה מיליציות שפועלות ככמו במערב הפרוע. המסר לתושבי הדרום הוא שאנחנו כאן ולא נרפה. דין באר שבע ורהט כדין תל אביב. נמשיך לפעול עד שנחזיר את תחושת הביטחון לתושבי הדרום", הוסיף. 

סגן רה״מ ושר המשפטים גדעון סער אמר במהלך הסיור כי "המשטרה צריכה לגדול באופן משמעותי. הגידול לא מתאים לצמיחה הדמוגרפית המואצת בחברה הישראלית. צריך לעשות זאת גם באמצעות השיטור העירוני, ודאי ברשויות האיתנות, ורצוי גם להרחיב את סמכויותיו". כמו כן התייחס השר סער למצוקה הקשה מקומות הכליאה בישראל ולמשמעויותיה ולצורך לבנות עוד מקומות כליאה.

מאיר כהן השר הממונה על הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב: "תפקידנו להבין שהבדואים הם אזרחים של מדינת ישראל ואנחנו מחוייבים לרווחתם ולבריאותם, ולשם אנחנו נכנסים מתוך שיח של כבוד בכדי לעשות מהפיכה ביישובים האלה ואנחנו כבר מקימים שלושה ישובים שהוחלט עליהם בממשלה".

כמו כן, רה"מ נפגש עם ראשי הרשויות באזור. ראש העיר באש שבע, רוביק דנילוביץ', אמר במהלך הפגישה כי " הטרור האזרחי הוא האיום האסטרטגי לקיומנו. הגיע הזמן ל* להחזיר את המשילות מיד, בכל הכוח ובלי פשרות (אכיפה, הרתעה וענישה), להתחיל בהסדרת ההתיישבות הבדואית ולצאת לדרך עם תוכנית כלכלית-חברתית לנגב".

רה''מ בנט בדרום (צילום: באדיבות עיריית באר שבע)
רה''מ בנט בדרום (צילום: באדיבות עיריית באר שבע)

יו״ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים, שי חג'ג', אמר בדיון כי "המאבק להחזרת המשילות בדרום מחייב התגייסות רחבה של כל גורמי הממשלה. יש להביא פתרון כולל ואין די בהגברת הכוחות בשטח. יש להקים ועדה בין משרדית, עם מנכ״לי המשרדים, בשיתוף הרשויות המקומיות, המשרד לביטחון פנים, משרד האוצר, משרד הפנים, המשפטים והחינוך, כדי להכין תוכנית לאומית למאבק בפשיעה.״

לדברי חג׳ג׳ תוכנית כזו דורשת משאבים רבים והדגיש כי אין להסתפק רק בהגדלת כוחות השיטור והאכיפה, הועדה הבין משרדית תפעל לחקיקה, להחמרת הענישה, אכיפה כלכלית, גיבוי לשוטרים וכמובן התוכנית תפעל גם במערכת החינוך בכל היישובים.

ראש המועצה האזורית רמת הנגב, ערן דורון, אמר במפגש כי " נראה שהממשלה הזו מבינה את גודל השעה והצורך להתמודד עם הפשיעה. אני מקווה שתקציב המדינה אכן יביא בתגבור כוחות  המשטרה ופעולותיה, אבל לא די בכך. יש צורך לחזק את ההתיישבות היהודית, לטפל בחינוך בתעסוקה ופיתוח כלכלי. המבחן יהיה במימוש ובביצוע לאורך זמן".

ראש מועצת בני שמעון, ניר זמיר, אמר כי "אנו מאמינים בעבודה אזורית משותפת, שתביא לצמיחה ושגשוג לאזור כולו ללא הבדלי דת, גזע או גבול בין הישובים. יחד עם זאת, כולנו מרגישים בתקופה האחרונה שישנה התגברות מקרי אלימות והפשיעה במועצה ובאזור הנגב כולו. אסור שכוחות עבריינים וקיצוניים יפגעו במרקם החיים העדין שבנינו פה לאורך עשרות שנים. לא ניתן לזה יד ונאבק בזה יחד". 

ראש עיריית דימונה, בני ביטון, התייחס למפגש ראשי הרשויות בדרום בתוכנית "יומן הצהריים" בגלי צה"ל ואמר כי "אין לנו זמן לתוכניות, רוצים תוצאות.  אין אפשר להמשיך ככה 'בחצר האחורית'. לא קיבלנו הרבה תשובות. המשטרה אמרו לי שאין להם כוח משטרתי ושאין להם את היכולת לתפקד. תקציבו לנו עוד תקנים".

"נמאס לנו מכל ההבטחות, זה לא התחיל בממשלה הזאת אבל מה שקורה עכשיו זה חציית כל הקווים האדומים. אמרתי לשר לביטחון פנים שהוא מנותק מהמשרד שלו וממה שקורה. אנחנו צריכים משאבים ותקציבים", הוסיף.

בנט בדרום (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)
בנט בדרום (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)

"מאכזב מאוד שראש הממשלה ועוד כמה שרים מגיעים היום לביקור בנגב כדי לראות מה מצב הבדואים - אבל לא נכנסים לישובים הבדואים כדי לראות את המציאות כהווייתה ומסתפקים ב״תצפית״, כך אמר אתמול ראש המועצה האזורית ״אל קסום״ סלאמה אל אטראש.

לדברי אל אטראש במקום לעמוד על גבעה ולדבר על ״מעבר מהגנה להתקפה״ ראש הממשלה היה צריך פשוט להכנס, להקשיב למנהיגי החברה הבדואית ולראות מקרוב את תנאי החיים בישובים שלנו״. 

אל אטראש הדגיש כי במשך כל השנים האחרונות מנהיגי החברה הבדואית ביקשו נגישות למשרדי הממשלה, ביקשו השוואת תנאים ותשתיות בחינוך, בתעסוקה ובחיי ביום יום. אבל איש לא התייחס ולא הקשיב לתחנונים שלנו. 

עוד אמר ראש המועצה כי "עכשיו מגיע ראש הממשלה לכאן משקיף מלמעלה ומדבר על התקפה במקום על שיתוף. חבל מאוד שזה המסר שיוצא אלינו ממנהיגי המדינה. חבל שבנט לא מבין שאנחנו הפיתרון ולא הבעיה ושבלי לשתף אולמן ולהיוועץ בנו - דבר לא יעזור. ושום דבר טוב לא יצמח מהסיור הזה ומסיורים דומים שייעשו בעתיד".

דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת חשף בחודש שעבר כי נתוני הפשיעה במחוז הדרום הם הגבוהים ביותר מכל המחוזות בארץ. לפני נתוני הדוח בשנת 2020 נפתחו במחוז הדרום בלבד 58,224 תיקי חקירה שהם 21% מכלל התיקים שנפתחו במשטרת ישראל בשנה זו. גם במספר המעצרים הפליליים מוביל מחוז הדרום, עם 10,111 מעצרים שמהווים 22% מהנתון הכולל ב-2020.