בסביבת מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק, שפוטר אתמול (ראשון) מתפקידו, הדפו את הטענות נגד התנהלותו ומתחו ביקורת על האופן בו פוטרו אנשי צוותו, להם נודע על פיטוריהם בשעות הלילה בטלפון. מקורבים לשרת החינוך לא פירטו את סיבת הפיטורים, אך ציינו כי היה "חוסר שביעות רצון" מניהולו של סלוביק את המשרד.

"אחרי שנתיים וחצי במטה לביטחון לאומי, אחרי שהוא היה הפרויקטור הראשון של הקורונה - הוא לא מבין את המערכת?", תמה מקורבו של סלוביק. "מי שפתח את שנת הלימודים וקישר בין בנט לבין השרה לא מבין את המערכת? תת-אלוף בצה"ל לא מבין מערכת? מערכת החינוך חייבת שינוי, ואם היא לא תשתנה היא לא תהיה רלוונטית", פסק.

"גם הבא בתור חייב להיות מישהו שלא בא מעולם החינוך", טען המקורב, שדחה את הטענה לפיה סלוביק לא יכל לנהל את מערכת החינוך כיוון שלא הכיר אותה. "הסיבה לכך היא שאי-אפשר שכולם ידברו את אותה השפה, זה כמו 'המלך הוא ערום."הוא בא ואמר להם 'אתם לא בכיוון', אתם הולכים בחשיבה לא מתכללת, באים בחשיבה טקטית, במקום לבוא בחשיבה אסטרטגית. במקום להסתכל על מה יהיה בעוד חמש שנים, אתם מסתכלים על מה קורה מחר בבוקר בשביל כתבה בעיתון", אמר המקורב.

לטענת המקורב, סלוביק הודיע לשאשא-ביטון כבר ביום רביעי שכתב מכתב פיטורים. "זה לא משנה לו מי אמר ראשון, זה פחות דרמטי. רק שככה לא מתנהגים לאנשים, ומפטרים בעשר בלילה את כל אנשי הצוות שלו, שמקבלים הודעות שהם מפוטרים", מחה. "בעשר בלילה הודיעו להם שהם מפוטרים. זה נראה הזוי. למה אי-אפשר היה לעשות את זה מחר? שיגיעו למשאבי אנוש ויפטרו אותם, כמו שמדברים עם בני אדם. בסוף זה אנשים. משרד החינוך לא רואה את האנשים בקצה".

יפעת שאשא ביטון (צילום: אבשלום ששוני)
יפעת שאשא ביטון (צילום: אבשלום ששוני)

גם לדברי אנשי הצוות עצמם ההודעה היתה מפתיעה. "כותבת כאן כדי שכולן יידעו, הודיעו לי על סיום העסקה באופן מיידי, נחסמה לי הגישה למיילים", בישרה חברת צוות בקבוצת הווטסאפ של לשכת המנכ"ל. "הלוואי שזה לא היה ככה. ממש עצוב לי. בהצלחה לכולן וחיבוק גדול", כתבה.

"התנהלות לא תקינה", ציינה אחרת בקבוצה. "באמת הלוואי שזה היה מתנהל אחרת. שלושה וחצי חודשים אינטנסיביים, עליות ומורדות, שבמהלכם באמת נקשרתי למקום ולאנשים. אנחנו עוד נתראה השבוע ועוד ניפגש מתישהו, איפשהו".

אחד מאנשיו של סלוביק סיפר שהודיעו לו על פיטוריו מכיוון שתפקידו הוגדר כמשרת אמון. "אמרתי שאני לא משרת אמון. אמרו לי להגיע לעבודה מחר, ולא היו בטוחים אם אני מפוטר או לא. חוסר ודאות, ולא ברור מה קורה".

"התקשרו אליי חצי שעה אחרי שהודיעו בתקשורת (על הפיטורים של סלוביק - ס"ג), התקשרו לכל הצוות אחד אחד", אמרה לוואלה! עובדת בלשכת המנכ"ל שפוטרה אמש. "אמרו לנו שממחר אנחנו לא מגיעים למשרד יותר ושהופסקה העסקה שלנו. זה היה טקס נוראי עבור כל הלשכה. אלה אנשים שלא ראו את המשפחות שלהם, עבדו לילות כימים, יצאו בשעות-לא בשעות מהמשרד. כל התהליכים שקרו בחצי השנה האחרונה - זה הכל היועצות האלו. קבוצה של נשים חזקות וצעירות שהניעו תהליכים בלתי אפשריים בתוך מערכת עייפה".

לדבריה, סלוביק פוטר דווקא אחרי מבצע החיסונים. "הוא עשה את אחד הדברים הגדולים בעיניי שמנהיג יכול לעשות", אמרה. "הוא שלח ניידות חיסונים למקומות הכי נחשלים ושקופים בארץ וחיסן בהם יותר מ-30% מהפוטנציאל ועוד היו הורים שרצו - ולא היו מספיק חיסונים. הניידות הגיעו בלי הכנה ובלי קמפיין. ההורים והילדים בג'אסר א-זרקא באו להתחסן כי סוף סוף מישהו ראה אותם ודאג להם, ובחר שהם יהיו ראשונים בתור כדי להגן על עצמם. ג'אסר א-זרקא, בועיינה-נוג'ידאת, מג'דל שמס. גברת צמצום פערים שכחה כנראה שזה מתחיל מלהנגיש לילדים האלה קודם כל את הדבר הבסיסי - בריאות".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי מדובר בנוהל של אגף משאבי אנוש. "משרות אמון, ורק הן, מסתיימות עם פיטורי המנכ"ל. לאיש לא נאמר כי לא יוכל להגיע למשרד", נמסר.

הפיטורים של מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק מגיעים חצי שנה בלבד לאחר שנכנס לתפקידו. על אף שהמהלך לא הפתיע אנשי חינוך רבים, מדובר בתקופה שאינה אידאלית לצעד כזה: האלימות הגואה בבתי הספר, המחסור במורים, אי פתיחת מספר הולך וגדל של גנים בשל המחסור בסייעות ומבצע החיסונים לקורונה בבתי הספר - הם רק חלק מהבעיות איתן צריך להתמודד משרד החינוך.

למרות התזמון, שרת החינוך שאשא-ביטון פיטרה את סלוביק, ביום בו הציגו יחדיו את התוכנית של המשרד למיגור האלימות בבתי הספר. במהלך הצגת התוכנית בשבוע שעבר, שידרו השניים עסקים כרגיל.