בחודש אוגוסט האחרון הוציא לאור פרופ' אורי בר יוסף את ספרו השמיני "מלחמה משלו", בו הוא מותח ביקורת חריפה על תפקוד חיל האוויר במהלך מלחמת יום כיפור. למעשה, הספר קורא תיגר על הגרסה של חיל האוויר לפעילות במלחמה, ובשל כך מעורר סערה לא קטנה. פרופ' בר יוסף שוחח היום (רביעי) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM על הנושא, ואמר כי "חיל האוויר עשה את הדברים נכון, האסטרטגיה לא הייתה נכונה".

בפתח הראיון הסביר הפרופ' כי ספרו מתאר ומנתח את הדרך בה פעל חיל האוויר במלחמה, וטען כי "היה חיל אויר מצוין שהופעל בצורה לא מספיק טובה, והתוצאה הייתה שחיל האוויר לא נתן את הסחורה במונחים של אסטרטגיה וטקטיקה. אסטרטגיה זה לעשות את הדבר הנכון וטקטיקה זה לעשות אותו נכון. האסטרטגיה לא הייתה נכונה".

את עיקר האשמה הוא הפנה לעבר מפקד החיל דאז בני פלד, והסביר: "במידה לא קטנה האחריות עליו. בחיל באוויר שרשרת הפיקוד קצרה מאוד, מפקד חיל האוויר מפקד על הכוחות בשטח, והוא מקבל ההחלטות המרכזי. בני פלד על אחת כמה וכמה, כי הוא היה מאוד דומיננטי, עם דעות נחרצות על מה חיל האוויר צריך ויכול לעשות. חלק גדול מהשגיאות הן שגיאות אישיות שלו".

בר יוסף אף ציין כי "במשך 11 יום, במלחמה שנמשכת פחות מ־20 יום, חיל האוויר לא מנסה להגיע לעליונות אווירית בעיקר בקו התעלה, והתוצאה היא שהוא לא משתתף במלחמה. מה ששינה את המצב זה שהשמידו את שתי הסוללות האחרונות במערך המצרי ופתאום חיל האוויר יכול היה להתמודד עם הצבא המצרי, שלא באזור מוכה טילים. ההשתתפות בקרב היבשה ביומיים האחרונים של המלחמה מביאה כמעט לקריסה של הצבא המצרי ממערב לתעלה. 5,000 חיילים מצרים מרימים ידיים, צה"ל מתקדם ב־24 שעות כמה עשרות קילומטר, מה שלא קרה כל המלחמה".

לדבריו, "ברגע שנעלמו הטילים כל הבעיות שעד אז העיבו על היכולת של חיל האוויר להשתתף בקרב היבשה נעלמו לטענת אנשי החיל. כלומר, קשר לא טוב, מטרות לא ברורות. הירוקים לא יודעים לבקש סיוע, כל הדברים האלה נעלמו וחיל האוויר השתתף".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm