מחיר החשמל הביתי צפוי להתייקר בכמעט חמישי אחוזים עקב עליית מחירי הפחם, כך לפי פרסום של הרשות לחשמל. שרת האנרגיה, קארין אלהרר, שוחחה הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחסה לדברים: "הייתה עלייה דרמטית במחירי הפחם. אנחנו עושים כל מאמץ, כולל מכירות תחנה, כדי להוריד מההוצאות של חברת החשמל".

"רשות החשמל עושה חשבון של כל העלויות שיש לייצור חשמל. הם לקחו בחשבון את מחיר הפחם שעלה. העלייה הייתה אמורה להיות הרבה יותר גבוהה - היו קיזוזים", הסבירה. 

לדבריה, מדינת ישראל עושה צעדים מאוד משמעותיים כדי להיגמל מפחם, "אנחנו עושים כל מאמץ כולל מכירת תחנה, נמכרה תחנת חגית במסגרת הרפורמה בחברת החשמל וזה הוריד קצת מההוצאות של חברת החשמל, אבל ישראל משתמשת עדיין ב-20 אחוז פחם".

כשנשאלה האם ההחלטה שלה להקפיא את חיפושי הגז בשנה נכונה, השיבה אלהרר: "ראש הממשלה בנט ואני התחייבנו בגלזגו ל-30 אחוז אנרגיה מתחדשת ב-2030, כאשר ב-2020 היינו אמורים להיות עם עשרה אחוז אנרגיה מתחדשת - אבל אנחנו עכשיו מסיימים 2021 ומגרדים את ה־9.6, המצב לא טוב. התשומות שקיימות במשרד האנרגיה לגז הרבה יותר משמעותיות מאשר אנרגיה מתחדשת. אני לא אומרת שהפסקנו עם הגז, קידוחי גז שהיו מתוכננים להשנה יימשכו".

"אני בסך הכל מנסה ליצור תמהיל אנרגטי יותר נכון. לא וויתרנו על הגז ואין כוונה להעלות את מחירו. אין לנו חשש ולו הקטן ביותר למחסור בגז. כל גז נוסף שמדינת ישראל תמצא ככל הנראה יהיה לייצוא לא לשימוש ישראלי, צריך להבין את הנקודה הזאת. יש למדינת ישראל גז לעוד עשרות שנים. זה לא היה משפיע על מחירי החשמל שנקבעים על ידי רשות החשמל, הם עשו עבודה מצוינת לנסות להפחית כל גורם שיכול למזער את העלייה. היא עלייה לא פשוטה", הוסיפה.

בהמשך, התייחסה השרה לכך שמדובר בעלייה של מאות שקלים לכל בית בישראל בשנה: "אני לא מקלה ראש באירוע הזה. רשות החשמל עשתה הכול על מנת להוריד את העלייה הזאת. יש כרגע איקס תחנות שמייצרות חשמל במדינת ישראל, אנחנו לא יכולים לשנות את התמהיל שלהם באותו רגע".

אלהרר התייחסה גם לכך שרבע מאוכלוסיית ישראל נמצאת בסכנה להתדרדרות לעוני: "אני רוצה לקוות שאוכל לבשר על איזשהו מענה לדבר הזה. קודם כל צריך לומר שחברת החשמל פתחה קרן סיוע למשפחות נזקקות כדי למנוע ניתוקים. יש באמת הרבה מאוד עבודה שנעשית כדי לתת מענה למשפחות הנזקקות .הייתי מאוד רוצה לבשר על ירידה ואני מאמינה שהיא גם תהיה".

בסיום דבריה, התייחסה לכך שיו"ר מפלגתה יאיר לפיד ימשיך לכהן בתפקידו משום שאין מתמודדים נגדו: "אני מבינה שיש תהליך שכנראה לא יקרה בפעם אחת ואני בטוחה שבפעם הבאה יהיה מועמד. הדרך בה ממונים ראשי המטות היא אחרי התייעצות עם הח"כים ומי שמנהל את השטח. צר לי שהרושם שמתקבל הוא של חבורה של אנשים שהולכים בצורה עיוורת אחרי אדם".

"אין ספק שמפלגת יש עתיד מזוהה מאוד עם יאיר לפיד אבל אני אומרת נעשה כאן ניסיון, יכול להיות שיצטרכו להיות תיקונים, לפתוח שורות. לא הצלחנו בפעם הראשונה – הצלחנו בפעם השנייה", סיכמה.

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm