צוות המומחים התכנס הערב (רביעי) לדון במתן מנת חיסון רביעית של חיסון לקורונה לבני 60 ומעלה. "המלצנו על חיסון רביעי כי קודם כל אנחנו רואים וריאנט מדבק מאוד", אמר בפתח הדיון ד"ר בעז לב, יו"ר הוועדה.

"מקדם הדבקה של האומיקרון הוא בין 3-4", המשיך לב, "אלו מקדמי הדבקי עצומים שלא ראינו בעבר. פעם חשבנו שמקדם הדבקה 2 זה נורא, זה לא הגיע למימדים האלו. הוא תופס באירופה ואפריקה. ואני מאמין שהוא ישתלט על הדלתא". לצד זאת, אמר בר לה כי הם טרם יודעים עד כמה הווריאנט גורם למחלה קשה. "כבר ידוע שהמחלה יותר קלה, אבל לא יודעים מה יקרה בהמשך".

בהמשך התייחס למועד של תחילת מבצע החיסונים החדש. "אנחנו עדיין צוברים נתונים ומחכים לראות מה קורה בשאר העולם, ומקווים שהמחלה באמת קלה". הוא הסביר כי אם יחליטו שלא לחסן בזמן הקרוב, החשש הוא שהתחלואה והתמותה עשויות לגדול.

עוד הסביר לב כי הבחינו בדעיכת החיסון "באופן מובהק". "חמישה חודשים אחרי החיסון השלישי אנחנו רואים פקטור של 2 ביעילות החיסון, בנוסף ראינו דעיכה גם מול האומיקרון. ראינו דעיכה גם מול הדלתא, אבל כשהגיע האומיקרון ראינו ממש ירידה". "זה כמו רכבת דוהרת ואין לנו הרבה זמן לקבל החלטות", פסק. "ננצל את הימים הקרובים כדי לבחון ולקבל עוד מידע מארצות אחרות. צריך לזכור אם הרבה צוותי רפואה יחלו, זה יקשה על המערכת כי יהיו הרבה בידודים. לכן אנחנו צריכים להערך מראש".

צוות המומחים הערב (צילום: ראובן קסטרו)
צוות המומחים הערב (צילום: ראובן קסטרו)

ד"ר טל ברוש, סגן ראש הצט"ם, ציין כי ייתכן שהמחלה באומיקרון תהיה קלה יותר, אולם "במספרים גדולים כמו שאנחנו צופים שיהיה בזן כל כך מדבק כמו הזן הזה, האחוז שיחווה מחלה קשה יהיה יותר גדול". "מה שמדאיג אותנו שלא רק שיהיו הרבה חולים - אלא שכולם יגיעו בבת אחת", הוסיפה ד"ר יסמין מאור. "אנחנו חוששים שתהיה מסה מאוד גדולה של חולים שיצטרכו עזרה רפואית בבת אחת, כולל מגפת השפעת זה יהיה מאוד קשה". לטענתה בוסטר נוסף ישפר את המוגנות של כלל האוכלוסיה, וציינה כי ישנם אנשים שכבר התחסנו בחיסון רביעי, כאלו שחלו אחרי שלוש מנות, ולא ראו אצלם תופעות לוואי משמעותיות.

ד"ר מיכל שטיין ציינה כי "לכל אחד מאיתנו קצת מתהפכת הבטן לתת 4 חיסונים בשנה". היא הוסיפה שבתוך הוועדה אין קונצנזוס לגבי ההמלצה על ההחלטה, וההצבעה עמדה על 80% שהמליצו. "אנחנו לא משוכנעים ביעילות הצעד הזה, אבל יש סבירות גבוהה שזה יעבוד. חייבים לקחת בחשבון את הזמנים אם בעוד שלושה שבועות יהיו כאן הרבה נדבקים. בלונדון מדברים על 1% שנדבק כל יום, אנחנו לא יכולים לאפשר את זה לעצמנו".