לאחרונה מציעים מספר בתי מכירות פריטים אותנטיים ואישיים הקשורים לבכירי הנאצים ולניצולי שואה, ובהם חפצים, מסמכים, תמונות ועוד. 
בית המכירות הפומביות פנטגון מציע כעת מספר פריטים מזעזעים במיוחד במכירה שאמורה להתקיים ביום ראשון הקרוב: סרט בד מקורי של עובד בתאי הגזים של מחנה הריכוז דכאו (מחיר פתיחה: 500 דולר), תמונת יהודי עם חותמת נאצית על פניו (מחיר פתיחה: 50 דולר), גלויה נדירה של הצורר אדולף היטלר, קופסת סיגריות ועליה תבליט סמל הנשר וצלב קרס, שעון נאצי שענד חייל אס־אס, טלאי צהוב בלגי ועוד. 

זאב יגלניק, מנהל בית המכירות "אוסף", דוחה את הטענות על כך שמדובר בפריטים שלא ראוי לסחור בהם, ואומר כי "מדובר דווקא בהעצמה של זיכרון השואה והעברתו לדורות הבאים. האספנים רוכשים את הפריטים מתוך רצון להראות אותם ולדבר עליהם. אם זה יגיע לספרייה הלאומית או ל'יד ושם', זה יכול להישאר במחסנים ואיש לא ייחשף אליהם בהכרח". 

גלוייה של יהודי עם חותמת נאצית על הפנים (צילום: בית מכירות פנטגון)
גלוייה של יהודי עם חותמת נאצית על הפנים (צילום: בית מכירות פנטגון)

"אני למשל רכשתי לפני כמה זמן כרכים של עיתון אנטישמי שבו מופיעות קריקטורות נוראיות על היהודים - כבר בשנת 1890. זה עומד בסתירה לטענות ההונגרים שלא הייתה אצלם אנטישמיות", מוסיף יגלניק. "מה גם שמדובר ביהודים מרחבי העולם, שעושים זאת מתוך רגשי כבוד לתחום. אם אדם לא יהודי ינסה לרכוש אותם, זה כבר יותר מורכב".

לעומת זאת, תומר רוזנפלד מבית המכירות תאג' ארט בירושלים מבהיר שיש פריטים שלא יסכימו להעמיד למכירה. "יש משהו מזעזע ולא ראוי בסחר בפריטים מהסוג הזה. ולכן אנחנו חושפים ומוכרים דווקא את הדברים המרגשים והיפים שנעשו תוך כדי השואה על ידי יהודים, כמו למשל חפצי דת, יודאיקה, חגים ולימוד תורה שנעשו בגטאות ובמחנות".

שעון נאצי שענדו חיילי האס אס  (צילום: בית מכירות פנטגון)
שעון נאצי שענדו חיילי האס אס (צילום: בית מכירות פנטגון)

גם ניצול השואה יוסף כץ סבור שלא ראוי לסחור בפריטים כאלה: "הייתה לאחרונה מכירה של חותמות המחטים ששימשו את הנאצים לקעקוע המספרים על ידי האסירים. זה דבר מזעזע והזוי. איך אנשים לא מתביישים להתעסק עם החפצים האלו, שנעשה בהם שימוש כל כך אכזרי".

מ"יד ושם" נמסר: "'יד ושם' סבור שפריטים מתקופת השואה לא צריכים לשמש בסיס לסחר ועשיית רווח, וכי מקום הפריטים הוא באוסף 'יד ושם', שהוא הגוף המופקד מטעם המדינה על הנצחת והנחלת זיכרון השואה. חשוב בראש ובראשונה שהפריטים יישמרו בתנאים המתאימים לדורי דורות, במקום שיש לו גם את היכולות לחבר אותם לסיפור הכולל ולפריטים נוספים, וגם להנגיש אותם לאחר סריקה ודיגיטציה לחוקרים, למחנכים, לאוצרים, ליוצרים, לתלמידים ולמיליוני המשתמשים באוספים שלו".