לאחר הפרסום במעריב ובו סיפרו קציני משטרה בכירים ושוטרים ותיקים על תחושות קשות בקרב לובשי המדים תחת פיקודו של המפכ”ל יעקב שבתאי, ובעקבות פירסומים נוספים בכלי התקשורת השונים, הודיע הערב (ראשון) מפכ"ל המשטרה כי השנה האזרחית הקרובה היא "שנת השוטר" שבה יתקיימו תהליכים משמעותיים לשיפור השירות במשטרה במספר רב של תחומים.

בסרטון שהפיץ רנ"צ שבתאי  לשוטרים ולשוטרות אמר כי "אנחנו גם מודעים לשיח הפנים ארגוני שמתחולל לו בימים האחרונים סביב תנאי השוטרים, השחיקה, השכר, יחס המפקדים, החוסר במשאבים, המשמרות הקשות והארוכות. אנחנו ערים לכל אלה וזה לא עובר לידנו. במסגרת תפקידיי המבצעיים בשטח חוויתי לעיתים את אותן תחושות. באתי מהשטח ונשארתי איש שטח. גם אני כמוכם הרמתי ראש והסתכלתי למעלה למפקדים הבכירים בכדי להבין לאן הולכים מכאן".

"חוסנה של המשטרה וכנגזרת מכך גם חוסנה של המדינה, היא תוצאה של חוסן המגנים עליה, השוטרים, הלוחמים, המתנדבים ואנשי המילואים שראויים לכל חיזוק והערכה. אחרי שבשנת 2021 עסקנו בעיקר בבניין הכוח ושיפור שירותי המשטרה, בשנת 2022 נעסוק בשוטר ובתנאיו. בשנה הקרובה אני מבקש להתבונן פנימה, לתוך המשטרה המפוארת שלנו בכדי לראות מה ניתן לעשות ואיך ניתן לשפר יותר במסגרת האמצעים שעומדים לרשותינו". 

לדבריו, "נקדם מספר תהליכים וצעדים לחיזוק ההרתעה, חיזוק הביטחון של השוטרים בפעילות המבצעית, חיזוק תחנות המשטרה ושוטרי התחנות, השקעה במקצועיות, שינוי מרכיבי המדידה, שינוי שיטת הערכת המפקדים, שינוי תהליך הקידום וכן גם שיפור תנאי השירות . בימים הקרובים יחל לפעול קו ישיר של שוטרים ללשכת המפכ"ל. בנוסף צוות שמתעסק בסוגיית ההתעמרות והגיבוי לשוטרים סיים את עבודתו והמלצותיות ייושמו בתקופה הקרובה".

עוד הוסיף המפכ"ל כי "משטרת ישראל לא חפה מטעויות, אנחנו לא מסתירים אותן אלא להפך אנחנו שמים אותן על השולחן במטרה למצוא להן פתרונות שיהפכו את המשטרה לטובה יותר עבור משרתייה ועבור הציבור בישראל. לא נוכל לספק זאת לעצמנו ולציבור אם לא בהתמודדות משותפת עם הבעיות".

שריפת ניידת משטרה בחיפה (צילום: דוברות המשטרה)
שריפת ניידת משטרה בחיפה (צילום: דוברות המשטרה)

כאמור, קצינים בכירים תיארו ל'מעריב' את הנעשה בגוף אכיפת החוק. “ציפינו למפקד שיגיע וירים אותנו למקום שהיינו בו לפני שנים, אבל הנסיגה נמשכת. שוטרים רבים מניחים את התעודות ומתפטרים”, אמרו. 

“משהו לא טוב קורה במשטרה”, אומרים שוטרים ותיקים. “זו לא אותה התחושה ולא אותה המחויבות שלשמה התגייסנו. ישנם מינויים פוליטיים של קצינים בכירים, קצינים בכירים פרשו, שדרת פיקוד חלשה מכדי שתוביל את המערכת לשינוי שכולם ייחלו לו, התעלמות מהפרט ועוד. חבל. הארגון כבר לא אטרקטיבי, והרוח הרעה מחלחלת אל כולם. המשטרה לא נמצאת במקום שהייתה בו לפני שנים. זה תהליך אטי של הידרדרות”.

 במהלך שנת 2021 הופנו לגיוס למשטרה 32 אלף בקשות של אזרחים ורק 1,044 נמצאו מתאימות (כ־3% בלבד), מה שמעיד על טיב הפניות. במהלך השנה התפטרו מהמשטרה 400 שוטרים, ועשרות נוספים כבר הגישו מכתבי התפטרות. שוטרים רבים אחרים פרשו, ועשרות בקשות לפרישה מוקדמת נדחו. “אם הכל היה טוב, לא היו כל כך הרבה מתפטרים ובקשות לפרוש”, אומרים המבקרים.

במשטרה עצמה מעדיפים לראות את חצי הכוס המלאה ואומרים: “ל־14.5% במשטרה יש תואר אקדמי ול־0.3% יש תואר שני ושלישי. 2% הם טכנאים והנדסאים”.