משרד החקלאות החל היום (ראשון) בפינוי העגורים המתים באגמון החולה לאחר שנדבקו משפעת העופות. כ-5,000 עגורים מתים נצפו באגמון החולה ועוד כ-30 פרטים בעמק יזרעאל. בתוך כך, שמורת הטבע החולה תישאר סגורה על ליום שבת.

בתוך כך, משרד החקלאות עדכן על שלושה מוקדי התפרצות נוספים של שפעת עופות בצפון הארץ - בקיבוץ עין החורש שבמועצה האזורית עמק חפר, אותרו כ-31 אלף תרנגולי הודו לפיטום נגועים בנגיף הקטלני לעופות, כ-19 אלף תרנגולי הודו לפיטום נגועים במושב רם און שמועצה האזורית גלבוע וכ-38 אלף תרנגולי הודו לפיטום נגועים במושב גבעת יואב במועצה האזורית גולן.

פינוי העגורים בעמק החולה (צילום: רשות הטבע והגנים,הדס כהנר)
פינוי העגורים בעמק החולה (צילום: רשות הטבע והגנים,הדס כהנר)

זאת לאחר שבמוצ"ש האחרונה עדכן המשרד על 320 אלף תרנגולות מטילות שהומתו ליד מושב מרגליות ונוספות ל-244 אלף תרנגולות שהומתו לפני שבוע במושב בשל התפרצות שפעת העופות בלולים והשמדת עשרות מיליוני ביצים, אותה מחלה שהתגלתה בצפון לאחר האסון האקולוגי באגמון החולה בשבוע שעבר שהיקפו התברר השבוע ובו מתו כ-5000 עגורים ועוד כ-280 באזור ובעמק יזרעאל.

שר החקלאות עודד פורר אמר היום כי כי ישראל החליטה לייבא כמאה מיליון ביצים בשבועות הקרובים להתמודדות עם המחסור הצפוי בשוק לצד פיצויי מיידי לחקלאים. במשרד החקלאות מדגישים: "כחלק ממתכונת החירום, שלושת המוקדים הנוספים בודדו וממשיך הניטור באזור כולו, על מנת לבער את המחלה ולמנוע את המשך התפשטותה".

"בעונה זו של השנה, מאות אלפי עופות עוברים בישראל מה שמגביר את הסכנה להעברת מחלות", הוסיפו. מדובר בשפעת עופות מזן H5N1, שעלול לגרום בסיכון נמוך לתחלואה בבני אדם. משרד החקלאות מזכיר לציבור להקפיד על צריכת מוצרי עוף וביצים רק לאחר בישול, כיוון שטיפול בחום גבוה (בישול, אפייה, טיגון) משמיד את כלל החיידקים והנגיפים בעופות.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג סיירה באגמון החולה ואמרה: "אנו בעיצומה של התפרצות חריפה מאוד, זו אחת הפגיעות החמורות ביותר בחיות הבר אי פעם בישראל. נטפל בה בצורה הנכונה והסביבתית ביותר. אלפי עגורים כבר מתו מהמחלה, מאות אלפי תרנגולות הושמדו בלולים, ועדיין לא ידוע אם ישנה התפשטות לחיות בר נוספות. יחד עם כל הגורמים, משרדי הממשלה, רשות הטבע והגנים וקק"ל, אנו עוקבים אחרי המציאות בשטח. נפעל לטפל בה בצורה הנכונה והסביבתית ביותר".

פינוי העגורים בעמק החולה (צילום: רשות הטבע והגנים,הדס כנר)
פינוי העגורים בעמק החולה (צילום: רשות הטבע והגנים,הדס כנר)

רעיה שורקי, ממלאת מקום מנכ"ל רשות הטבע והגנים אמרה: "בהמשך להערכת המצב וניטור תחלואת שפעת העופות בשטח נכון להיום, בניטור מקיף שבוצע באגמון החולה, תועדו כ-5,000 עגורים מתים בשטח אגמון החולה, שהוא אתר הלינה המרכז את מירב האוכלוסייה של העגורים בישראל. כמו כן, נצפו כ-250 עגורים מתים מחוץ לאמגון, וכ-30 עגורים בשאר הארץ, רובם בעמק יזרעאל".

שורקי הוסיפה: "לאור ההתפרצות הגוברת של שפעת העופות בקרב העגורים באגמון החולה, השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, הגיעה היום לסיור במקום, יחד עם נציגי רשות הטבע והגנים וקק"ל.