פרויקט המסכה בתוכנית "הצינור" הציג עדויות של שוטרים שסיפרו על קצינים שהורו להם לסלף את נתוני הפשיעה בכדי לעמוד ביעדי המשטרה והורדת רף הפשיעה. בעקבות פרסום הפרויקט הודיע מפכ"ל המשטרה, רנ"צ קובי שבתאי, כי מספר תחנות משטרה יחלו בפיילוט שבו כל תחנה קובעת לעצמה את היעדים. בר שם אור ("הצינור") התארח היום (שלישי) בתוכניתם של אראל סג"ל וטל שלו ב-103FM והתייחס לפרויקט. בהמשך התייחס לחוק הפייסבוק שאושר פה אחד על ידי ועדת השרים לחקיקה.

בפתח דבריו, הסביר שם אור את מהות הפרויקט הייחודי, ואמר כי מדובר ב"עדויות של עשרות שוטרים שאנחנו עוקבים אחריהם הרבה זמן, שמספרים לנו איך המשטרה מתנהלת. בשבוע שעבר הבאנו את החלק הראשון בו תיארנו כיצד המשטרה עושה הצגות לתקשורת כשהיא מדברת על ירידה בנתוני הפשיעה והכל למען סטטיסטיקה טובה יותר, כדי להציג לציבור את הניצחונות שלהם מול הפשע הישראלי".

"בפועל מדובר במשחקי פוליטיקה לכל דבר ועניין", אמר והוסיף: "סיווגו אירועים בצורות שונות כך שלא נרשמו בסטטיסטיקה בסוף החודש. מנגנון שהפך את השוטר בשטח לסטטיסקאי במכונה שמטרתה להציג יח"צ לציבור הישראלי. השוטרים מדברים גם על קצינים שאומרים להם לשקר, 'תהיו יצירתיים', שהולכים לכבישים שקל לתת בהם דו"חות ולא לכבישים מסוימים כי לכל תחנה יש יעדים של מכסת דוחות שצריך להשיג בכל חודש. השוטרים, בכל הארץ, צריכים לעמוד ביעדים רק כדי לשרת את המנגנון הסטטיסטי שממשלת ישראל בנתה כדי ליצור מצג שווא".

לפי שם אור, פעולות אלו ידועות בקרב בכירי המשטרה, ולא רק מהתקופה האחרונה. "זה מהונדס בצמרת המשטרה, כולם יודעים את זה. יש עדויות של קצינים המודים שהם יודעים שהדבר קורה שנים, במשמרות של כמה וכמה מפכ"לים. המפכ"ל הוציא סרטון, הם נלחצו מהפרויקט הזה. בתוך הקבוצות הפנימיות של המשטרה יש רעידת אדמה כרגע, מרד של ממש של השוטרים בשטח מול הקצינים. שוטרים בפנים גלויות בקבוצות הפייסבוק הפנימיות של המשטרה מגבים את השוטרים בכתבות ואומרים זו השיטה והיא צריכה להשתנות. המפכ"ל קרא לשוטרים שהתראיינו אצלנו ספיחים וגורמים קיצוניים ויום למחרת הוא קצת שינה את הטון", אמר.

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm

ממשטרת ישראל נמסר: אנו מודים לגיא לרר ולתכניתו על הדאגה הרבה לשוטרי משטרת ישראל, וזאת דרך סיפוריהם של מי שבוחרים להתראיין מאחורי מסכה וללא שום פרט מזהה. כאשר לנו ברור שמדובר בכאלה שהתפטרו מהארגון או כאלה שפוטרו בגלל נסיבות שלא נפרט. לא כולם מתאימים לשירות במשטרה וכנראה שהצורה שבה בוחרים להתבטא אלה ששירתו בה מוכיחים זאת. 

ככל שמדובר בשוטרים מכהנים, אנו מזמינים אותם לפנות אלינו באופן ישיר אפילו דרך מערכת הצינור, ומתחייבים לטפל בכל בעיה ללא כל פגיעה בשוטרים(אם זה החשש), כי עבורנו ועבור מרבית אזרחי ישראל המשטרה חשובה ואסור שלצרכי רייטינג היא תהפוך לשק החבטות של תכנית הצינור. 

הדרך שבה מוצגים הדברים היא חד צדדית, והעובדה שהמרואיינים בוחרים להשמיע את דבריהם בצורה הזו עלולה לפגוע בארגון שלם וב- 32 אלף שוטרים, מפקדים ולוחמי מג"ב שבחרו בשירות במשטרה מתוך שליחות ואהבת המדינה.

בשנה האחרונה מתמודדים כלל הגופים הממשלתיים והביטחוניים עם אתגרי שימור כוח האדם אל מול אטרקטיביות הגופים הפרטיים ואנו משקיעים רבות בצעדים לשיפור השירות במשטרה.