פרויקטור השבויים והנעדרים מטעם צה"ל שלקח חלק במגעים החשאיים מול מצרים וחמאס, הודיע על פרישתו השבוע, כך דווח בכאן 11. זאת, לדבריו על רקע אוזלת ידה של הממשלה בטיפול בנושא הכה חשוב. עוד הוסיף וטען כי ישראל החמיצה שתי הזדמנויות להביא לעסקה שתחזיר את חללי צה"ל ושני האזרחים המוחזקים בחיים. פרופ' שמחה גולדין, אביו של סגן הדר גולדין, שוחח עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM, והגיב לדברים.

"המשפט הכי חשוב שאמר אותו אל"מ הוא שההנהגה הישראלית בנושא של שבויים ונעדרים נמצאת בטראומה, זה נכון ואת זה אנחנו רוצים לתקן. יש הרבה יותר משתי החמצות וזה נובע מהתפיסה העקרונית של הטראומה מול חמאס", אמר. 

כשנשאל לגבי שתי ההחמצות, השיב גולדין: "למה הוא מתכוון בדיוק אני מניח ולא יודע כי הוא היה בסוד העניינים, מי שמתעסק בזה תקוע בטראומה ושיקולים פוליטיים ולא ביטחוניים ולאומיים. אנחנו מדברים על סוג של מו"מ עם ארגון טרור שסוחט את מדינת ישראל, ואומרים לאורך כל התקופה שכדי לייצר משהו אפקטיבי צריך ללחוץ על ארגון הטרור או לנצל הזדמנויות שנופלות אחת לחצי שנה בערך כדי לייצר מצב שהארגון לא יוכל אלא להסכים למחירים שישראל תקבע ולא למחירים שהוא קובע".

לטענתו, ישראל משחררת מחבלים כל הזמן: "כאלה עם דם על הידיים, וכך היא מתגברת את יחידות החמאס בעזה באופן קבוע. בעשרה ימים האחרונים השתחררו שלושה כאלה, מישהו יודע על זה? אתה יודע שיש בישראל חוק שאפשר היה להשאיר אותם פה ולהפעיל על ידי כך לחץ על החמאס?".

"המתאם הקודם ליאור לוטן ביקש בתחילת הדרך לקבל שני מחבלים שעתידים להשתחרר ולהתחיל את המו"מ ורה"מ בנימין נתניהו דאז ומי שישב בקבינט רה"מ הנוכחי בנט דחו את זה מכל וכל. כשאנחנו מדברים על החמצות אנחנו מדברים על כישלון תודעתי במאבק מול אויב נחרץ, החמאס מנצח אותנו בכל עימות תודעתי. הדרך לשנות את זה תמיד בהיסטוריה של מדינת ישראל הייתה דרך היכולת והתודעה של צה"ל", הסביר.

עוד אמר כי "בשבע שנים האחרונות היו הזדמנויות לשנות את המצב, ומדינת ישראל החמיצה אותן. אני מדבר על ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ועל שר הביטחון בני גנץ וכן על ראש אמ"ן בצוק איתן אביב כוכבי, שהיום הוא הרמטכ"ל. האנשים האלה מייצרים את חוסר היכולת להתמודד עם הזדמנויות שמגיעות כדי להביא חיילים משדה הקרב. זה חמור מאוד אבל זה המצב".

כשנשאל על המדיניות של הממשלה בעקבות דו"ח שמגר, לפיה ישראל תפסיק לשלם מחירים כל כך גבוהים במסגרת עסקאות כאלה מול חמאס, ענה גולדין: "בוודאי שאני יכול להבין, אני הובלתי את הקו הזה. התייצבתי עם אשתי חודש אחרי שהדר נהרג ואמרנו שאנחנו לטובת עם ישראל, יש לנו תוכנית איך נהפוך את המחיר למשהו שישראל יכולה להתמודד איתו. רה"מ נתניהו אמר בקולו אתם צודקים - כל עסקה על הבאת החיילים תהיה תנאי לכל עסקה על שיקום עזה, תראה איפה אנחנו היום. לא משאירים חיילים חללים בשדה הקרב כי מי שמשאיר חללים, משאיר פצועים, ואח"כ את משאיר את החיים".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm