הקטלנית ביותר בארבע השנים האחרונות: הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פרסמה היום (חמישי) את סיכום השנה שלה. ממנו עולה כי במהלך 2021, נהרגו 361 בני אדם ב-333 תאונות קטלניות. זאת לעומת 326 הרוגים ב-288 תאונות בממוצע השנים בין 2018-2020. מכך עולה כי חלה עלייה של כ-11% במספר ההרוגים, ושל 16% במספר התאונות הקטלניות ביחס לשנים אלו. 

נתון נוסף שעולה מהדוח הוא כי 33% מההרוגים הינם משתמשי רכב פרטי, 26% הולכי רגל, 23% רוכבי אופנוע וקטנוע. כאשר בולטת היפגעותם של אוכלוסיית רוכבי האופנועים והקטנועים, ממנה נהרגו 84 רוכבים מתחילת השנה, ובה נרשם גידול של 43% בהיפגעות ביחס לממוצע השנים 2018-2020. 

כמו כן, הדוח מצא כי 56 נהגים צעירים נהרגו השנה, מספר המהווה עליה של 42% ביחס לממוצע השנים 2018-2020, לצד עליה מדאיגה במעורבות נהגים צעירים בתאונות קטלניות שעלתה השנה ב-30% ביחס לממוצע השנים 2018-2020.

נתון מדאיג נוסף מראה כי 25% מההרוגים בתאונות של רכב פרטי נהרגו בתאונות עצמיות (ללא מעורבות גורם נוסף) ו-35% מההרוגים בקרב רוכבי אופנוע וקטנוע נהרגו בתאונות עצמיות.

תאונת האופנוע בכביש 44 (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
תאונת האופנוע בכביש 44 (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)

בגזרת הכלים הזעירים, השנה נהרגו 11 רוכבי אופניים רגילים (לא חשמליים) לעומת 13 הרוגים בממוצע בשנים הקודמות, באופניים חשמליים נהרגו השנה 14 רוכבים לעומת 19 בממוצע השנים כאמור. ארבעה רוכבי קורקינט חשמלי נהרגו השנה, לעומת שני רוכבים בממוצע השנים 2018-2020.

לצד זאת, בעולמות הרכבים הכבדים (אוטובוס ומשאית מעל 3.5 טון) נרשמה עליה של 18% במספר ההרוגים במעורבות משאית לעומת ירידה של 11% במספר ההרוגים במעורבות אוטובוס.

בתוך כך ובדומה לשנים עברו, 78% מההרוגים בתאונות דרכים הינם גברים לעומת 21% נשים (1% נוסף לא ידוע). כאשר בשנת 2021 החודש הקטלני ביותר הוא חודש אפריל בו נהרגו 47 בני אדם, היום הקטלני ביותר בשבוע הוא יום שישי, והשעות הקטלניות ביותר במהלך היום הן 16-17 בערב.

עוד עולה כי  אי מתן זכות קדימה להולך רגל הינה העבירה השכיחה ביותר (19%) שנמצאה כגורם לתאונה חמורה, לצד אי ציות לרמזור (12%) ומהירות מופרזת (9%).

מנכ"ל הרלב"ד (בפועל) שניר זיידל מסר כי "שנת 2021 היא השנה הקטלנית ביותר בארבע השנים האחרונות, 361 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בשנה החולפת, 361 משפחות שנהרסו ועוד כאלפיים איש שנפצעים קשה מידי שנה ונזקקים לשיקום ארוך".

"מדינת ישראל חייבת ויכולה לשנות את המצב באמצעות אימוץ ותקצוב תוכנית לאומית רב שנתית ארוכת טווח כפי שגובשה ע"י הרלב"ד ומשרד התחבורה, בדומה לנעשה במדינות רבות בעולם שהצליחו להפחית באופן ניכר את ההיפגעות החמורה בתאונות דרכים. המאבק בקטל בדרכים מחייב שיתוף פעולה של כלל הגורמים הרלוונטיים בממשלה ובשלטון המקומי, יחד עם רתימת כלל משתמשי הדרך להתנהגות בטוחה יותר בדרכים", הוסיף.