התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה מאיימת להשבית בשבוע הבא את ענפי המסחר, במחאה על התקנות החדשות עליהן החליטה הממשלה. "אם לא יהיה שינוי במדיניות הממשלה, נכנס ביום ראשון את ועד הפעולה, כשעל הפרק השבתה יזומה של המסחר בישראל, מאחר ובכל יום שבו אנחנו עובדים כרגע, אנחנו מפסידים ומדממים", הודיע יו"ר ההתאגדות שחר תורג'מן בכנס החירום שהתקיים בבית לשכת המסחר בתל אביב.

"אני בעד כל צעד שמונע תחלואה ונגד כל צעד שאין לו שום משמעות עליה. אנחנו קוראים לממשלה לא להאריך את מתווה התו הירוק מעבר ליום שלישי ונערכים להשבתת המסחר במידה והמצב ימשיך וידרדר", הוא ציין כי "למרות התחינות שלנו לא להחיל תו ירוק על המסחר, החליטה הממשלה להחיל אותו. כל מה שהזהרנו מפניו קרה, כאשר את הפדיון שלנו הוא ריסק בלמעלה מ-30%".

הראל ויזל, מנכ"ל קבוצת FOX, אמר בכנס: "הבריאות חשובה לכולנו. אבל אין מצב שעם תו ירוק אך ורק על חנויות אפשר לגמור עם הגל הנוכחי. במשרדים, באוטובוסים, בטיסות פנים וברכבות אין תו ירוק. רק בקניונים יש תו ירוק. ביוון, לדוגמא, אי אפשר להיכנס לכל המקומות ללא תו ירוק. אם אנחנו באמת במצב חירום, עלינו להתעשת ולרדת מהתו הירוק. לקחת את המסחר כל פעם, כי זה הכי כל, לדעתי זו טעות".

הראל ויזל (צילום: איתן ון לואן)
הראל ויזל (צילום: איתן ון לואן)

גיא יקר, מנכ"ל קבוצת פלאפל בריבוע ונציג הרשתות הקטנות מצוות ההתאגדות, אמר עוד: "איך אפשר לאסור מכירה לאנשים אם כולם מתקהלים באותו מקום? איך אפשר לאסור מכירה כזו? בענף שלנו יש עסקים מתים-חיים. אם היו פתוחים שטח ישיבה ייעודי זה היה חבל הצלה. או שסוגרים את כל המדינה, או שמאפשרים לכולם להתפרנס".

תומר מור, מנכ"ל מסעדנים חזקים ביחד, התריע: "כמו שבעבר המדינה נקטה צעדים שלא הוכיחו את עצמם, אנחנו עומדים פה ואומרים בצורה נחושה, התקנות הן בגדר גזירות שלא ניתן לעמוד בהן. אנחנו רואים את העסקים נפגעים בזה אחר זה, במיוחד אחרי שנתיים בתוך מגפת הקורונה. מצוקת כוח אדם נוראית, משבר כלכלי עמוק ביותר. עסקים עובדים פחות שעות. קושי לנהל מסעדות הולך ומתעצם, יותר מאי פעם. אין לנו אפשרות לקבל את התקנות האלה".

איציק זאדה, הבעלמם של סיגולד תכשיטים, סיפר: "מאז ההנחיה המופרכת שגורמת לאנשים לא להגיע לקניונים בגלל התו הירוק מורגשת ירידה דרסטית. יש בקניון אווירת נכאים. עובדים יושבים חסרי מעש בכניסה לחנויות ומגרשים זבובים, כולם מחפשים תו ירוק וזה יוצר כאוס".

מנכ"ל המשביר, רמי שביט אמר: "איפה השוטרים? הם עסוקים בקנסות, בלמלא את הקופה הציבורית על חשבוננו, במקום לדאוג למלא את התפקיד שלהם לשמור על הסדר. שחררו אותנו מהתו הירוק, תנו לנו לנהל את העסקים שלנו כמו שאנחנו יודעים ותאפשרו לנו לחיות לצד הקורונה".