אלון מיכאלי מוליאן, פרסומאי ממובילי מאבק הפונדקאות בישראל וממייסדי עמותת 'אושרי' לפונדקאות בישראל, שוחח היום (שלישי) עם ענת דוידוב ב-103FM והתייחס להכרזה של שר הבריאות ניצן הורוביץ כי הזכות לפונדקאות תחול גם על זוגות גאים ועל גברים יחידניים. מיכאלי הביע תמיכה בהחלטה ואמר: "מדובר ביום חג אמיתי לכל מי שבעצם רוצה להיות הורה בישראל".

בפתח דבריו התייחס מיכאלי לתהליך הפונדקאות שעבר בעצמו עם בן זוגו: "אני חושב שזה ישנה את החברה בישראל, ההסדרה הזו תאפשר לכל מי שרוצה להיות הורה לממש את זה. זה החלום. אנחנו התחלנו את התהליך לפני עשור בהודו, כשזה עוד היה אפשר, היינו בין התהליכים הראשוניים שם עם שירה שנולדה במומביי".

"מצאנו את עצמנו חודשיים במומביי זוג צעיר, לא מנוסה בגידול ילדים, לבד שמחכה ומטפל בכל העניינים הבירוקרטיים התהליכים באסיה עלו כ-300 אלף שקלים והתהליכים היום בארה"ב למשל מגיעים עד 600 אלף. בארץ אנחנו מדברים על כ-400 אלף שקלים, תלוי בכל מיני דברים", הוסיף.

על יתרונות ביצוע התהליך בישראל אמר: "התהליך הזה מתנהל פה בסביבה הביתית שמאפשרת גם לפונדקאית וגם לרופא להיפגש, לערוך בדיקות שוטפות, ההורים המיועדים יכולים להיות חלק מהתהליך ולעקוב אחרי המצב. אני שם בצד את נגיף הקורונה, שיצר משבר מאוד גדול בחוויית ההיריון והטיסה, כי יש פה טיסות ויש פה עניינים של תעודות מעבר שצריך להנפיק לילד כדי להגיע לארץ, וכל הדבר הזה הוא משהו שבאמת גם ככה התהליך הזה בחול הוא מטלטל והמסע הוא מסע נפשי".

בהמשך, נשאל האם ישנם זוגות שתקועים בתהליך פונדקאות בחו"ל, והשיב: "אני מניח שכן, כי ברגע שמדינה מוגדרת כאדומה דברים מתעכבים. מצב הרפואה הישראל היא באמת מהמתקדמות בעולם ויש פה יכולת לעשות ולהיות שקט במקום הזה. גם הפונדקאיות בישראל הן יהודיות ואין פה תהליכי גיור שצריכים להתבצע לאחר מכן, יש פה  הרבה מאוד יתרונות לעשות את התהליך כאן בישראל, גם ברמה הבירוקרטית. העלויות בישראל הן שוות לכל מה שקורה מחו"ל ומטה מזה, יש המון יתרונות".

בסיום, התייחס למספר הפונדקאיות המוגבל: "יש הנחת יסוד כזו, היום יש בישראל כ-130 זוגות בממוצע שעושים פונדקאות בישראל, מן הסתם זוגות הטרו־נורמטיבים שהחוק אפשר לעשות את זה כאן, ויש עוד משהו כמו 150 זוגות שעושים את זה בחו"ל. אני מניח שיש עוד כמאה זוגות שלאור השיחה והאפשרות להנגיש את הסיפור הזה, אנחנו מדברים על כ-400 תהליכים שצפויים כאן בשנה".

"הפער לא נראה לי כזה גדול היום, אנחנו פוגשים פונדקאיות שמגיעות לעמותת אושרי, המון נשים זה נשים שרצו כל חייהן להיות פונדקאיות ופתאום זה אפשרי עבורן והן שמעו שאפשר", הוסיף.

"יש הרבה יותר פונדקאיות שמוכנות להיות ורוצות, וזה יכול לשרת את החלום או הצורך הכלכלי שלהן. אנחנו נצטרך לחכות ולראות. אני חושב שבסוף יש פה המון אנשים שרוצים לתת ואני מפה גם רוצה לקרוא לכל מי שחושבת שהיא יכולה להיות פונדקאית לבוא ולבחור בארגון שיש בו כבוד ושקיפות", סיכם.

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו 103fm