סדרת האנימציה היפנית “פוקימון”, שמבוססת על משחק הווידיאו משנות ה־90, נמצאת איתנו כבר 25 שנה, אך בימים אלה אין כמעט הורה שלא שומע את הילד שלו מבקש חפיסה של קלפים שבתוכה נמצאים צ’אריזארד, פיקאצ’ו ועוד מאות פוקימונים.

המותג פוקימון החל את דרכו ב־1996 כמשחק וידיאו ששווק על ידי נינטנדו עבור קונסולת המשחקים הניידת גיימבוי. קלפי המשחק של פוקימון, המבוססים על המשחק וניתנים לאיסוף, יצאו לאור לראשונה ביפן בשנת 1996, ושנתיים לאחר מכן בארצות הברית. בכל קלף מצוין שם הפוקימון, מתקפותיו, נקודת החיים שלו ועוד מספר נתונים הקשורים למשחק.

“בראש ובראשונה מדובר במשחק אסטרטגיה שמשלב את הדמויות שכולם מכירים ממשחקי הווידיאו והסדרה”, מסביר מנחם שפיר, מנהל התפעול בחברת International Collectibles ltd, חברת היבואן הרשמי של הקלפים, שמביאה באופן בלעדי את הקלפים לארץ. “המשחק הוא די פשוט ללמידה, והילדים לומדים אותו בקלות. הקלפים הודפסו מדור הפוקימונים הראשון, ועם השנים המשיכו להדפיס גם את הפוקימונים החדשים יותר”.

מנחם שפיר (צילום: פרטי)
מנחם שפיר (צילום: פרטי)


על פי שפיר, לכל קלף כמעט ניתן למצוא מספר גרסאות בעיצוב שונה, כאשר חלק מהגרסאות הן נדירות יותר ולכן שוות יותר כסף. תופעת האספנות של הקלפים צברה תאוצה בשנתיים האחרונות, בתקופת הקורונה. “בקורונה היה גל גדול של מגוון מצטרפים”, אומר דור מנטל, מנהל קהילת הפייסבוק של פוקימון ישראל. “אנשים ישבו בבית, הוציאו את האוסף הישן מהארון והתאהבו מחדש. עם ההתאהבות הזו, הגיע גם גל קניות שהציף את השוק הישראלי”.

לדברי שפיר, בחברת פוקימון זיהו את מגמות האספנות הגוברות והחלו לייצר כמויות גדולות יותר של קלפים בעלי עיצובים מיוחדים על מנת למקסם את הרווחים מהתופעה. “חלק מהאנשים ניסו בתקופת הקורונה למכור קלפים ישנים שמצאו, אחרי שהבינו שבמצב טוב הקלף יכול להיות שווה מאות ואלפי שקלים”, הוא אומר.

דור מנטל עם חלק מאוסף הפוקימון (צילום: צילום פרטי)
דור מנטל עם חלק מאוסף הפוקימון (צילום: צילום פרטי)



לדברי מנטל, תחום האספנות בישראל כלל תחילה בעיקר אספנים בגילי 25־35, שגדלו על הסדרה המקורית. “רוב האנשים לא אוספים מתוך רצון לעשות כסף", הוא אומר. לאחרונה הפך איסוף הקלפים הללו לנחלתם של לא מעט ילדים. “אני רואה שאצל ילדים יש טירוף סביב העניין”, אומר רועי אסרף, אספן ותיק. “בבתי ספר הילדים לא מפסיקים לשחק, הם גם אלו שיוציאו יותר כסף על חפיסות קלפים, למרות שהרבה פעמים ההורים יקנו להם קלפים מזויפים בלי לשים לב”.

"לגבי היקף התופעה אצל ילדים, אני נתקל בקבוצות גיל נמוכות מאוד ביחס לשנים עברו", אומר שפיר. "אם בעבר ילדים התחילו ללמוד אנגלית בערך בכיתה ג', היום כבר יש כאלה שמתחילים ללמוד בכיתה א', והעובדה הזאת מנגישה להם את עולם הקלפים הרבה יותר כיוון שהקלפים מודפסים באנגלית. הילדים הצעירים יותר אוהבים מאוד לקנות את המעטפות הבודדות, ואילו הבוגרים יותר מעדיפים את מארזי האספנות והמשחק כיוון שהם יותר פתוחים לעולם התחרותי של המשחק. אספן יכול להתחיל בכל גיל. היום ילדים הם בעלי מודעות כלכלית יותר, ולכן בגיל צעיר יותר מנסים למכור ברשת את הקלפים שלהם, למרות שלא פעם מדובר בזיוף”.

קלף מקום ראשון (צילום: רשתות חברתיות)
קלף מקום ראשון (צילום: רשתות חברתיות)


לדברי שפיר, העניין בקרב ילדים התעורר באוגוסט האחרון, כאשר מוצר פוקימון בשם Battle Academy – ערכת משחק משפחתית עם שלוש חפיסות ושלל אביזרים - תפס תאוצה. “הורים קנו, ואז ילדים התלהבו ורצו לקנות עוד מוצרים בעקבותיהם”, אומר שפיר. "מעצם היותם ילדים הם מאוד תחרותיים, ואפשר לראות את זה בא לידי ביטוי בכיווני הקנייה שלהם. להגיד שילדים לא אוהבים קלפים יפים או נדירים יהיה לא נכון, אך ברוב המקרים הם יעדיפו להחליף אותם תמורת קלפים שימושיים יותר במשחק התחרותי שבו הם רוצים כל כך להתמקצע ולהצליח”.

אוספים נקודות

בשנה האחרונה התקיימו כמה כנסים לאספנים ברחבי הארץ, בדרך כלל לקראת יציאה של סט חדש של קלפים. הכנס האחרון לשנת 2021 נערך לאחרונה, ב־30 בדצמבר, בראשון לציון, בהשתתפות מאות אנשים. האירוע נעשה בשיתוף ובחסות אפליקציית הוביז, שמאפשרת למשתמש למצוא אנשים עם תחומי עניין דומים לשלו. במסגרת האירוע נערך טורניר של משחק הקלפים בהשתתפות השחקנים החזקים בארץ.

במקביל, עבור הילדים והשחקנים החדשים הוקמו עמדות ללמידת המשחק. לאירוע הגיעו האספנים הגדולים בישראל, ובמתחם הוקמה גם עמדת וידיאו עבור המעריצים שמשחקים במשחקי הווידיאו.

כנסי אספנים, בחסות אפליקציית הוביז (צילום: באדיבות הוביז)
כנסי אספנים, בחסות אפליקציית הוביז (צילום: באדיבות הוביז)


"אנחנו עובדים קשה מאוד כדי לקבל הכרה על ידי חברת פוקימון כדי שנוכל להפעיל תחרויות רשמיות מטעמם", אומר שפיר. "תחרויות אלו נערכות לפי חטיבות גיל: ג'וניור, סניור ומאסטר. בתחרויות הרשמיות אוספים נקודות, ובסיום השנה אלו עם הניקוד הגבוה יותר זוכים להתמודד בתחרות שמאפשרת למנצחים בה לזכות בכרטיס טיסה וכניסה לאליפות העולם. בעקבות החשיפה למשחק הקלפים, הילדים יותר מודעים לנושא, ולכן חשוב להם להתמקצע במשחק כדי שיוכלו להגיע להישגים. אנחנו מאוד מקווים שזה עניין של זמן".

“לאחרונה החלה מגמה אצל ילדים שקובעים שווי של קלף לפי כמות החיים של הדמות”, מוסיף אסרף. “אבל בקלפים המזויפים הרבה פעמים מדפיסים כמות חיים לא פרופורציונלית למשחק, ואז ילד מפסיד את כל האוסף שלו ונותן אותו בתמורה לקלף מזויף שמישהו הזמין מעלי אקספרס”.

אחריות קהילתית

מה אספן מתחיל צריך להכיר כדי להיכנס לעולם?
מנטל: “קודם כל להבין שאף פעם אתה לא לבד בעסק הזה. יש אלפי אספנים, רובם יהיו נלהבים לחלוק את המידע שלהם עם כולם. בשביל להתחיל לאסוף, צריך להחליט מה רוצים להשיג בתוך עולם שכולל עשרות אלפי קלפים. חלק יעדיפו להשיג סדרה מסוימת של 200 קלפים, חלק יחליטו להתמקד בפוקימון אחד ולהשיג את כל הגרסאות שלו. אחד הכלים המרכזיים לעשיית סדר בבלגן הוא אפליקציית PokeCollector, שם מרוכזים כל הקלפים ואפשר לסמן מה כבר השגת”.

אסרף: “בפוקימון, מה שקובע הוא כוח השוק. החברה לא אומרת על קלף מסוים מה המחיר שלו. כמו בהרבה מאוד דברים, בישראל תלויים בשוק האמריקאי. המכירות באיביי למשל, או באתרי מכרזים, הן סטנדרט טוב לקביעת מחיר של קלף, מכיוון שאפשר לראות את המחירים שאנשים כבר שילמו על קלף מסוים בתקופה האחרונה. כמו בכל תחום, גם לפה נכנס גל של אנשים שניסו לנצל את הסיטואציה והצליחו לגרום להורדת מחירים של קלפים יקרים על ידי מכירות מפוברקות. קלפים של עשרות אלפי דולרים ירדו בעשרות אחוזים בגלל זה”. בנוסף, אסרף ממליץ להיכנס לאתרים של מכירות פומביות, בהם בכל יום נמכרים אלפי קלפים ושם בדרך כלל אפשר למצוא קלפים טובים, לעיתים במחירים נמוכים יותר מהממוצע, אך העניין דורש זמן והשקעה.

שפיר: “אם מישהו מתכנן להתחיל לאסוף, שידע שהוא חייב לשמור על הקלפים. יש שרוולים מיוחדים, שלא מקבלים עם הקלף וקונים אותם בנפרד, והם עוזרים לשמור על איכות הקלפים שנים קדימה”.

קלף פוקימון מדורג (צילום: רועי אסרף)
קלף פוקימון מדורג (צילום: רועי אסרף)


טיפ חשוב נוסף של אסרף הוא להבין את ההבדל בין קלף שעבר תהליך דירוג לבין קלף רגיל. "מדובר בקלפים שנשלחו לאחת מחברות הדירוג הגדולות אשר פתחו את שירותיהן לדירוג קלפי פוקימון", הוא אומר. "הקלפים עוברים בחינה של מצב הקלף, איכות התמונה, עד כמה ההדפסה ישרה ואלמנטים נוספים. קלף שמדורג גבוה, שווה יותר כסף. לדוגמה, הקלף שדורג הכי הרבה פעמים הוא צ'אריזרד מהדור הראשון, עם למעלה מ־25 אלף דירוגים. אדם שירצה לרכוש קלף במצב טוב שזכה לציון גבוה מהמדרגים, יצטרך לשלם עשרות אלפי שקלים".

קלף צ'אריזארד מדורג בציון מושלם, שנמכר במחיר של 399,750$ (צילום: רשתות חברתיות)
קלף צ'אריזארד מדורג בציון מושלם, שנמכר במחיר של 399,750$ (צילום: רשתות חברתיות)


אחת המשימות הגדולות שלקחה על עצמה קהילת הפוקימון הישראלית היא לוודא שתופעת הזיופים תפגע כמה שפחות באספנים, חדשים וותיקים כאחד. כך מנטל ואסרף מעבירים שעות במתן הסברים על זיהוי קלפים מקוריים, ושפיר מרכז רשימה של חנויות שמוכרות קלפים מקוריים. “לעולם אל תקנו חפיסת קלפים שיש עליה תמונה של הדמות קטצ’אם מהסדרה”, אומר אסרף. “זה הסימן הראשון לחפיסה מזויפת. בנוסף, אם פתחת חפיסה ואין שם כרטיס עם ברקוד למשחק הקלפים באפליקציה, זה זיוף, כמו גם כל קלפי המתכת למיניהם, להוציא שניים בלבד”.

מנטל מוסיף כי חשוב לשים לב גם למחיר הקלפים – 25 שקלים לחפיסה של עשרה קלפים. “זה המחיר הממוצע”, הוא אומר. ”אם קנית חפיסה בשישה שקלים, או מארז של כמה חפיסות בפחות מ־50־60 שקלים, מדובר בזיופים. לקלפים בפנים אין ערך, וגם אם תנסה למכור אותם, מי שיסתכל יותר מכמה שניות על הקלף יבין שמדובר בזיוף שלא שווה כלום”.

“את עיקר המלחמה בקלפים המזויפים עושים האספנים עצמם”, מסכם שפיר. “הם חיים את הנושא, והם מגיבים על כל פוסט מכירה ברשת. רוב הזמן, כשמדובר בילד או בהורה לילד שמוכרים קלף מזויף בלי כוונה, יסבירו להם את הטעות והרבה פעמים גם יתנדבו להביא להם קלפים מקוריים כדי שיראו את ההבדל. אבל אם רואים שמדובר במישהו שמוכר מזויפים באופן סדרתי, הוא יורחק מהקהילה ולא יאשרו לו מכירות”.