נמשכת התפשטות הקורונה במערכת החינוך: מספר אנשי הצוות שנמצאו מאומתים לנגיף מגיע ל־2,700 ומספר התלמידים המאומתים ל־21 אלף. בנוסף ישנם עוד כ־3,000 אנשי צוות ויותר מ־80 אלף תלמידים בבידוד.

על רקע הנתונים העגומים הללו מתח אתמול יו"ר ארגון המורים רן ארז ביקורת קשה על הממשלה, ובראיון לבן כספית וינון מגל ברדיו 103FM אמר: "פותחים כיתה ירוקה, סוגרים אותה. מביאים את המורים בכוח לבתי הספר עם תו ירוק, חיסון או בדיקה, אבל התלמידים לא חייבים לא בבדיקה ולא בתו ירוק או בחיסון.

לא רק זאת, אנחנו יושבים לפעמים בנוכחות תלמיד שמתברר כמאומת ושולחים אותנו לבדיקות, ובסוף מנכים את הזמן הזה מהשכר. יותר מזה, אנחנו משלמים עבור הבדיקה לפעמים שלוש פעמים בשבוע כי כל פעם יש תלמיד אחר".

ארז המשיך וטען: "משרד החינוך החליט לתת אוטונומיה למנהלים לנהל את בית הספר על פי שיקול דעתם. המשמעות היא שלמעשה אונייה שטובעת והמלחים לא מצליחים להציל אותה, רב החובל אומר בסוף 'כל אחד לנפשו'. שכל מנהל בית ספר ידאג לעצמו. מצאו ש"ג חדש, כי אם משהו קרה אתה היית אחראי עצמאי וקיבלת אוטונומיה".

כדי להקל על הורים לקחת את ילדיהם לבדיקות אישרה אתמול מליאת הכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק הקובעת כי הורה יוכל לזקוף יום מחלה, על חשבון ימי המחלה שלו, ביום שבו ייקח את ילדיו עד גיל 12 לחיסון קורונה. את הצעת החוק יזם ח"כ צבי האוזר (תקווה חדשה), שהסביר כי הצעת החוק תעודד הורים לחסן את ילדיהם. בדברי ההסבר נאמר: "חיסון ילדים עד גיל 12 מחויב בליווי הורה או אפוטרופוס, דבר העלול להקשות על הורים רבים לחסן את ילדיהם.

כיתה ריקה (צילום: דוד כהן)
כיתה ריקה (צילום: דוד כהן)

גם הכנתו של קטין לקבל חיסון והחשש מתופעות הלוואי הנוצרות כתוצאה מקבלת החיסון מחייבים לאפשר להורה להתלוות לילדו בעת מתן החיסון ולשהות איתו בשעות שלאחריו. הכרה ביום חיסון הילד כיום מחלה של הורה בגין מחלת ילד תתמרץ הורים להקדים לחסן את ילדיהם".

על ההצעה נערכה הצבעה שמית, כאשר במהלך שני סבבי הקראת השמות רבים מחברי האופוזיציה לא נכחו במליאה. לקראת סוף ההצבעה נכנסו רבים מהם לאולם וביקשו להצביע נגד, אבל בסופו של דבר נרשמו 58 תומכים בהצעה מול 55 מתנגדים והיא אושרה בקריאה טרומית.

הקורונה מתפשטת גם בצה"ל, ואתמול הגיע מספר החיילים המאומתים ל־1,440 ומספר המבודדים ל־3,077. מדובר בנתוני התחלואה מהגבוהים ביותר שהיו בצה"ל מאז תחילת המגיפה בישראל והוא גבוה ביותר מפי חמישה מכפי שהיה בשבוע שעבר, אז היו 270 מאומתים בלבד.

התחלואה אומנם קלה, בין השאר בשל הגיל הצעיר של הנדבקים והעובדה ששיעור המחוסנים גבוה מאוד ביחס לאוכלוסייה, וגם מספר המבודדים נמוך באופן יחסי, אבל מבחינת הצבא האומיקרון מציב אתגרים חדשים, בשל שיעור ההדבקה הגבוה שלו והעובדה שהוא צפוי להתפשט במיוחד ביחידות הלוחמות ומצריך פתרונות מהירים בעיקר בפעילות המבצעית בגזרות הביטחון השוטף.

להתפשטות המהירה של הנגיף עלולה להיות השפעה משמעותית גם ביחידות הנמצאות באימונים ובתרגילים. לנוכח הנתונים הללו בצה"ל מחמירים יותר בנוהלי הבידוד, ולא מן הנמנע כי בימים הקרובים יוחלט על צעדים נוספים בניסיון לבלום את התפשטות המגיפה. מחר צפוי להתקיים דיון בנושא באגף המבצעים של צה"ל.

לדברי ד"ר לימור יהודה, מרצה במכללה האקדמית גליל מערבי ואם לשלושה ילדים בכיתות ג', ה' ו-י', "הברדק שולט ונראה שאין יד מכוונת. הורים ותלמידים מחכים שעות בתורים במתחמי הבדיקות אחרי שכיתות שלמות נשלחו לבידוד, נוכח אובדן השליטה של משרד החינוך על המצב וקריסת המתווים. נוצר נזק כלכלי בגין היעדרם של הורים ממקומות עבודה ואיש בממשלה לא נותן על זה את הדעת". ד"ר יהודה מציעה פתרון: "ניתן למנות שני כוננים עירוניים או יותר (תלוי במצב הקורונה) ואלו יגיעו לבתי ספר לבדוק בצורה מרוכזת תלמידים, טרם פיזור תלמידים הביתה לנוכח מידע על חשיפה לנגיף. הדבר יצמצם משמעותית את העומס בתור של מתחמי פיקוד העורף וקופות החולים וימנע מהורים רבים לפספס ימי עבודה".