משרד הרווחה והביטחון החברתי יתקין 1,500 לחצני מצוקה בבתיהם של אזרחים ותיקים עריריים – וזאת כחלק מהמאמצים להתמודד עם תופעת הבדידות והשלכותיה. מאז פרוץ משבר הקורונה התקין המשרד בבתי קשישים החיים בגפם 20 אלף לחצני מצוקה וחיישני נפילה, אשר מחוברים למוקד החירום של “יד שרה” המאויש מסביב לשעון.

חלק מהקשישים עונדים על צווארם חיישן מיוחד, שמודיע למוקד יד שרה באופן אוטומטי אם הקשיש המנוי נפל, גם אם לא לחץ באופן אקטיבי על לחצן המצוקה. פתיחת קריאת מצוקה במוקד מעלה על מסך המחשב של המוקדן את כל הפרטים של המנוי ואת מצבו הרפואי, ובהתאם לכך נשלחת העזרה הרפואית הרלוונטית.

התקנת הלחצנים נעשית במימון משרד הרווחה ובפיקדון סמלי של 20 שקל לכל אחד מהזכאים. על פי הקריטריונים שנקבעו במנהל אזרחים ותיקים במשרד הרווחה, מבוגרים אשר חיים בגפם ללא מערכות תמיכה משפחתית או אחרת במרחב הגיאוגרפי שבו הם חיים יהיו זכאים להתחבר לשירות, והם יכולים להזמינו במוקד 118 של המשרד. כמו כן נקבע כי למנהלי המחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות יהיה שיקול דעת בהחלטה לתת את השירות גם לאזרחים ותיקים שאינם עומדים בקריטריונים, במקרים שבהם הדבר נחוץ.

בשיחה עם “מעריב” הסביר שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן: “אנחנו לא חוסכים במאמצים להתמודד עם מגיפת הבדידות, ומעמידים שורה של תוכניות, ובהן לחצני המצוקה, שנרחיב בעת הצורך. אני קורא לציבור – אם אתם מכירים אזרחים ותיקים שחיים בגפם וזקוקים לשירות הזה, אם אתם עצמכם זקוקים – אנא פנו למחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית או למוקד 118, ותקבלו את המענה”.

מנכ”לית המשרד סיגל מורן: “הנחינו את המחלקות לשירותים חברתיים שלא לחכות שיפנו אליהן, אלא להציע את השירות למי שהם סבורים שזקוק לו, וזאת כדי למנוע מקרים טרגיים”. במשרד הרווחה מדגישים כי התקנת לחצני המצוקה של “יד שרה” נועדה למנוע מקרים קשים כמו אלו שאירעו לאחרונה, ובמהלכם מתו אזרחים ותיקים בביתם כתוצאה מנפילה או אירוע בריאותי שחוו, ללא ידיעתו של אף אדם בסביבתם.
על פי דוח זק”א, ב־2021 מתו בישראל 171 קשישים עריריים בבתיהם מבלי שאיש ידע על כך.

תמרה דוידוב, בת 84 מראשון לציון, סיפרה: “בשנים האחרונות אני מרגישה שהחיים משתנים, ולפעמים צריך עזרה. פחדתי שיקרה משהו ולכן הזמנתי את הלחצן. חיישן נפילה נותן לי ביטחון כשאני בבית; לעומת לחצנים אחרים שבהם אני צריכה להגיע פיזית ולבקש עזרה, החיישן הזה מזהה לבד נפילה, וזה הרבה יותר טוב”. עוד מסר משרד הרווחה כי נוסף ללחצני המצוקה יוכלו אזרחים ותיקים שמעוניינים בכך לקבל שירותים מסובסדים נוספים, כגון ייעוץ רפואי טלפוני בעלות 20 שקל וביקור רופא בבית בעלות של 35 שקל.