אחרי ארבעה חודשי שתיקה: נציבת שירות בתי הסוהר, רב גונדר קטי פרי, התייצבה היום (רביעי) בוועדת הבדיקה הממשלתית לאירוע בריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע והחלה במתן עדותה. 

"כשנכנסתי לתפקיד באו אליי שני בעלי תפקידים, ואמרו לי שאנחנו במצב קטסטרופלי ומערכת האבטחה לא יעילה", סיפרה במהלך עדותה, "ביקשתי לעשות בדיקת יעילות שלה, והודעתי שלא אחסוך בכסף". היא הוסיפה: "תקצבתי עקרונית ג'יפ סיור שלושה חודשים לפני האירוע. צריך לשאול איך 40 שנה לא היה. מה רוצים כנציבה שאני אתן ג'יפים ומערכות לכל בתי הסוהר שאין להם?".

נציבת שב''ס קטי שטרית בוועדת החקירה לבריחה מכלא גלבוע (צילום: דוברות המשרד לביטחון פנים)
נציבת שב''ס קטי שטרית בוועדת החקירה לבריחה מכלא גלבוע (צילום: דוברות המשרד לביטחון פנים)

פרי המשיכה: "אני נכנסתי לתפקיד אחרי שנתיים של חוסר יציבות ארגונית - כשאין תקציב זו סוגיה משמעותית ביותר". לדבריה, לאחר כניסתה לתפקיד, מפקדים דיווחו על מחסור תקציבי משמעותי. "אמרו שאין להם כסף לטפל בפשפשים", אמרה. בהמשך התייחסה לשיבוצים של האסירים באותו התא, ואמרה: "זה פשוט וברור לא לשים שני אסירים שמוגדרים כ'בעלי סיכון גבוה לבריחה' באותו תא במשך תשעה חודשים, זו אחריות ישירה של מפקד בית הסוהר".

עוד אמרה: "בסביבות השעה 3:30 אני מקבלת דיווח ממפקד המחוז על אירוע הבריחה. אני יוצאת לדרך, מדברת עם המפכ"ל, עם השר לבטחון הפנים, מבקשת סיוע אווירי, ומגיעה לכלא גלבוע. אחת השאלות שאני שואלת את מפקד הכלא האם היו ביוביות, כי אתה רואה את גודל האירוע. הוא אומר לי שלא היה". 

אחד מחברי הוועדה אמר בתגובה: "מבחנתך שני סג"בים (אסירים בעלי סיכון גבוה לבריחה) לא צריכים לשהות ביחד באותו תא".
הנציבה פרי השיבה: "המודיעין נשחק, אבל תמיד ידע להביא בפני המפקדים את ההערכות המצב"

בהמשך התייחסה לאיום התת-קרקעי בכלא גלבוע, ואמרה: "מעבר להערכות המצב, אני מבקשת לבצע בדיקת תוואי הקרקע, ואני מרחיבה את הבדיקה הזאת באמצעות חברה חיצונית ומבקשת לזמן את יחידת יהלום". היא הדגישה כי "אני לא לגמרי שבעת רצון מהאופן שבו התבצעה הבדיקה במיוחד שהכלא מאכלס אוכלוסייה מורכבת. אני הוריתי בימים אלה על ביטון החללים". יו"ר הוועדה אמר במהלך העדות של פרי כי "שב"ס נמצא בימי הביניים", והיא השיבה: "אנחנו עם הפנים קדימה".

עבודות המיגון בכלא גלבוע. צילום: דוברות שב"ס

"עם השתלשלות הדברים, מה שבוצע בסופו של דבר זה ביטון, הגבהת האסלות והפיכת לאירופאיות. לגבי השיפוץ האגפי והחומה הפוכה - היו הרבה התכתבויות על זה ובסופו של דבר מוחלט לא לבצע את זה", הסבירה, "לקראת העדות היום, ראיתי את שורת הלקחים והמסקנות ואני רואה שיש שורה ארוכה, כשמתקבלות כמה החלטות במצטבר ולא בהתנייה. אחת מהן היא 'שיפוץ הרצפה', והשנייה להקים 'חומה הפוכה'". 

נציבת השב"ס אמרה עוד כי "איום תת הקרקע נמצא ורלוונטי לשב"ס בכל הקשור לבריחות והברחות, האיום של התת הקרקע עולה לסדר היום ב-2014 לאחר ניסיון חפירה בהפרש של חודשיים בבתי הכלא שאטה וגלבוע".

כזכור, לפני כחודש העיד בפני הוועדה מפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית ושיתף בתחושותיו הקשות, על רקע החלטת נציבת שב"ס, קטי פרי, להטיל עליו את האחריות לאירוע, כך לדבריו. "סומנתי על ידי נציבת שב"ס כאחראי לאירוע, כזה שכשל", אמר בן שטרית בפתח דבריו. "היא פנתה לשר בר-לב בבקשה להדיח אותי עוד טרם בדקו את נסיבות האירוע. אני אבא לילדים, התחושות קשות".