מוקדם יותר היום (ראשון) הזהיר יו"ר פורום הרשויות הבדואיות בצפון וראש מועצת בית זרזיר, אמיר מזריב, מפני הסלמה במהומות בנגב: "ההרמוניה שהייתה בין יהודים לבדואים נפגעה. המדינה מנסה לפעול בנגב כמו גנבי בקר. לא לקחו ברצינות את הסדר הקרקעות.  יש כאן גורמים חיצוניים גם מהערבים וגם מיהודים, שמתססים את השטח". 

פרופ' דן שיפטן, ראש המרכז לחקר הביטחון הלאומי באוניברסיטת חיפה, שוחח עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר ב-103FM והתייחס לאירועים האלימים: "יש כאן מאבק שאנחנו מכירים אלפי שנים, יש כאן חברה שהתרגלה לחיות בצורה מסוימת, הריחה את החולשה של מדינת ישראל,תאת הפחד של שמדינת ישראל עימותים אלימים ובאמצעים אלימים מנסה לכפות והצליחה לכפות את עצמה על חלקים גדולים של הנגב".



"בנוסף לזה, יש לזה גם ממד לאומי שעכשיו מתודלק על ידי עזה, הרשימה המשותפת, הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית. יש כאן שני מרכיבים ומדינת ישראל צריכה להחליט אם היא מפחדת מהאלימות - הפשע ישתלט על כל המדינה. לא רק ערבים, ערבים זה רק המבשר הראשון. מבחינתנו נקודת המוצא היא רק שקט".

לדבריו, "אם אתה רוצה רק שקט, הג'יהאד האסלמי, החמאס שולט בבתי הסוהר וכשאני לא שומע שיש התקוממות סימן שנכנעו. בעזה יש לנו הזיה של הסדרה ארוכת טווח, אנחנו לא מבינים עם מי יש לנו עסק. מרגע שאתה מחליט שלא תשתמש באלימות כי אתה חושש שמא זה יראה לא יפה, יכפו עליך באלימות לעשות את זה. במילים אחרות, אם אתה לא מוכן להשתמש באלימות בקטנה, תשתמש באלימות הגדולה, כי ידחפו אותך לשם".

בהמשך, התייחס גם לאזהרות מפני הסלמה המגיעות מראשי הערים בדרום, ואמר :"אתה זוכר את התקופה מאז כישלון קמפ דיויד ועד חומת מגן? הרי שם היה בדיוק אותו דבר. אנחנו רצינו להימנע מאלימות, חשבנו שאם נבוא שם ובטאבה ניתן עוד זה ועוד משהו ומפה ומשם אתה יכול למנוע את זה".

חבר הכנסת איימן עודה בהפגנה בנגב (צילום: יניר יגנה, וואלה!)
חבר הכנסת איימן עודה בהפגנה בנגב (צילום: יניר יגנה, וואלה!)


"אני אקח אותך לתחומים אחרים מתי ישראל התחילה להתפיל מים? כשהיה חשש שלא יגיעו מים לברזים. אנחנו לא יודעים לפעול בלי קטסטרופה ולצערי אנחנו עשרות שנים, וכל הממשלות מפחדות להתעמת עם כל דבר שיש בו מרכיב אלים. חוץ מזה במדינת ישראל אין משטרה, המשטרה מפחדת מכל עימות שהוא", אמר. 

עוד אמר פרופ שיפטן: "את אותם מאמצים של הסדרה שגם הם הלבינו כל מיני השתלטות בלתי חוקית. כל המערכת שם אלימה, גם השתלטות על האדמות אלימה. הם אומנם אזרחי המדינה אבל לא כמוני וכמוך. יש גם פושעים שלומדים באוניברסיטה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm