בתזמון מושלם קיבלה הכנסת לקראת יום הולדתה ה־73, שיצוין היום, מתנה מפתיעה: אלבום תמונות ממזנון הכנסת בשנותיו הראשונות, ובו תמונות ייחודיות בשחור־לבן שתיעדו כיצד חגגו ראשי המדינה את האירוע במשכן באותם ימים.

את המתנה הביא האדריכל הירושלמי מנדי רוזנפלד, שהוריו לאה ויששכר רוזנפלד ניהלו את מזנון הכנסת המיתולוגי בעשורים הראשונים של בית המחוקקים.

במהלך ניקיון בבית הוריו נתקל רוזנפלד בארגז ובו מספר תמונות ואלבומים ממזנון הכנסת, כולל תמונות ייחודיות של חגיגות ט"ו בשבט שנערכו עד שנות ה־70, עת עלו לרגל כל השמנה וסלתה של המדינה לירושלים, למשכן הכנסת, לחגוג את חג הדמוקרטיה.

מנהל מוזיאון הכנסת ד"ר משה פוקסמן שע"ל מציין שאז קראו לזה "נשף" או "מסיבת הכנסת". בתמונות נראות עוגות "יום הולדת" חגיגיות שנאפו במיוחד לרגל האירוע ועוצבו ברוח התקופה. העוגות נפרסו במזנון הכנסת, במעמד צמרת המדינה ובנוכחות יששכר רוזנפלד. באחת מהן נראית עוגה ענקית ומפוארת שהוצבה בלשכת היו"ר ובמרכזה דמות של ילד נוטע עץ ומצורף אליה פתק שעליו נכתב: "מעשה ידיו של יעקב ליפשיץ, מסיבת הכנסת 1966".

בתמונה אחרת הונצחה עוגה מיוחדת לרגל בחירת הנשיא שז"ר ועליה סמל המדינה. היא נמסרה לנשיא על ידי מנהל המזנון יששכר רוזנפלד.
על עוגת קרם אחרת נכתב באותיות שוקולד: "לנשיאנו הנערץ, שא ברכה", כשמסביב לעוגה נאספים יו"ר הכנסת קדיש לוז, רעייתו רחל כצנלסון לוז, קצין הכנסת ואורחים רמי מעלה.

בעוגת מרציפן מושקעת במיוחדת הוטבעה התמונה המפורסמת של חוזה המדינה בנימין זאב הרצל במרפסת בבזל, על רקע משכן הכנסת החדש, כשיששכר רוזנפלד מהמזנון מציג אותה בגאווה.

לדברי ד"ר פוסקמן שע"ל, לאורך כל השנה ניהלו בני הזוג רוזנפלד, שהיו ניצולי שואה מצ'כיה, את המזנון ברוח הצנועה שאפיינה בשנים ההן את הכנסת.

רוזנפלד מהמזנון מציג לראווה עוגת מרציפן חגיגית עליה מ טובע דיוקנו של חוזה המדינה הרצל (צילום: באדיבות משפחת רוזנפלדמוזיאון הכנסת)
רוזנפלד מהמזנון מציג לראווה עוגת מרציפן חגיגית עליה מ טובע דיוקנו של חוזה המדינה הרצל (צילום: באדיבות משפחת רוזנפלדמוזיאון הכנסת)

"המזנון התנהל בתקציב זעום, כאשר את שולחנות הפורמייקה הבלויים כיסו במפות לבנות כדי להסתיר את הריהוט הישן. המזנון התנהל על טהרת האוכל המזרח־אירופי והתפריט כלל מנות כמו גולאש, גפילטע פיש, מרק עוף וקומפוט לקינוח. רק בימי הולדתה של הכנסת יצאו הזוג רוזנפלד מגדרם על מנת לשוות חגיגיות לאירוע שרבים מראשי המדינה חיכו לו".

הוא בירך על המתנה המיוחדת שתסייע בתחקיר ההיסטורי הנעשה לצורך הקמת מוזיאון הכנסת, שבו ישוחזר המזנון שאותו ניהלו בני הזוג רוזנפלד, וקרא לציבור לתרום פריטים נוספים מאותה תקופה לצורך השחזור ההיסטורי והתצוגה שהולכת ונבנית במשכנה ההיסטורי של הכנסת בלב ירושלים.

"מדובר באוצר היסטורי של ממש", אמר מנכ"ל הכנסת גיל סגל. "שורת השיר הידועה של אריק איינשטיין - 'אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי', מקבלת פנים ושמות בצבעים של שחור־לבן מחד, ומאידך שופכת אור על תרבות מרתקת של אירועים וסגנון ייחודיים שאפיינו את דור המייסדים של המדינה שלנו.

"זוהי מתנה נפלאה ונדירה למוזיאון הכנסת בפרט, ולציבור מבקריו העתידיים בכלל, אשר יוכלו בזכות פריטים ארכיוניים כאלו לקבל הצצה היסטורית למציאות שכיום תיחשב ברוב מהמקרים כלקוחה מעולם אחר".