רקפת ענקית ששרדה שנים רבות ניצלה מתוואי מסילת רכבת חדשה, והועברה במבצע מיוחד לגן הלאומי שער הגיא. במסגרת עבודות להקמת כביש גישה לשעת חירום לגשר 7 של רכבת ישראל בתוואי הקו המהיר ירושלים-תל אביב, מבוצעות בימים אלה עבודות העתקת גיאופיטים מתוואי מסילות הרכבת. את העבודות מבצע אמנון חכימי מחברת ישראפלורה עבור רכבת ישראל בהיתר מיוחד שמנפיקה רשות הטבע והגנים במסגרת החוק.

גיאופיט הוא צמח שאיבר אגירת המזון שלו נמצא בקרקע, בעוד שהחלק העליון שלו צומח, מניב פרי וקמל כל שנה מחדש. אורי אורבך, פקח תשתיות במרחב שפלה והר ברשות הטבע והגנים, מוסר: "במהלך העבודות נמצאו פקעות גדולות מאוד של רקפות בנות עשרות שנים. פקעות ייחודיות כאלה לא נמצאות בכל יום, והן הועברו ונשתלו בחאן שער הגיא, שהוא אתר לאומי. בתוואי העבודות מועתקים גם סחלבים, דבורניות, כלניות, נוריות, חצבים ועוד מינים מוגנים. הגיאופיטים יישתלו במתחם הגשר ובסביבתו".

מרגרטה וולצ'ק, אקולוגית צמחים ברשות הטבע והגנים, מוסיפה: "רקפת מצויה היא אחד הגיאופיטים הנפוצים והיפים בארץ, ולא במקרה היא נבחרה כצמח הלאומי של ישראל. לרקפות פקעת רב־שנתית שנשארת בקרקע כאשר העלים והפרחים של הצמח נובלים ומתייבשים. רקפות יכולות לחיות כנראה עשרות שנים, ובכל שנה הפקעת התת־קרקעית גדלה. נדיר למצוא בשטח פרחים ותיקים וגדולים, כמו הרקפת שבצילום.
יש להניח שבמשך שנים רבות של חייה היא העמידה דורות רבים של צאצאים".