"אני לא רוצה להידרדר לרמה שלהם": הכתב הנודע לענייני ערבים של חדשות 12, אוהד חמו, התראיין לפודקאסט של אתר "סרוגים", שנקרא "סורגים קצוות", בהגשתו ועריכתו של אביב עגיב. במהלך הראיון, הוא הביע דעתו במספר נושאים בתחומי התמחותו - הסכסוך הפלסטיני, איך הוא ישפיע על החברה והפוליטיקה הישראלית וכמובן - מה הוא עושה כשהוא נתקל בסיטואציות אלימות ומפחידות בצד השני של הגדר.

"כשאתה רואה את הצד השני בתור בני אדם, זו נקודת המוצא, מפה אנחנו מתחילים", סיפר חמו תחילה על תפיסתו את מושא הסיקור שלו - החברה הפלסטינית, אך מתח ביקורת על הציבוריות הישראלית והדרך בה היא לכאורה תופסת את הפלסטינים: "אני חושב שגם אצלנו יש דה-הומניזציה, כלומר, לפגוע באנושיות של הצד השני זה משהו שהולך ומתפתח בשנים האחרונות, לצערי, בכל מיני קהלים ומגזרים". עם זאת, חמו הדגיש וסייג: "בצד השני, אגב, זה הרבה יותר פופולרי, זאת אומרת, עבור הרבה מאוד פלסטינים, היהודים הם כמעט דמון מהרגע הראשון".

"אני שואב את העוצמות שלי מהליגטימציה האישית שלי, אנחנו, כחברה ישראלית זה הרבה יותר חשוב לי מאיך שהחברה הפלסטינית רואה אותי", סיפר עוד הכתב. "החברה שלנו היא נייר הלקמוס שלי. יש כל מיני קבוצות בימין הישראלי שלא אוהבות את האופן שבו אני מתנהל מקצועית, אולי יתר האנשה שאני עושה לצד השני, וכולי. רמות המוסר שלנו צריכות להיות אחרות, אנחנו שונים. הצד השני, חלקם השני, יונק מגיל אפס אנטישמיות. המונח 'יאהודי', זה משהו שלילי ומאוד עמוק אצל הפלסטינים. אני לא רוצה להידרדר לרמה שלהם", הוסיף.

אוהד חמו (צילום: פרטי)
אוהד חמו (צילום: פרטי)

"חלק מהפלסטינים שעוקבים אחרי העבודה שלי, מעריכים אותי, אני חושב", הודה. "חלק גדול מהם רואים בי זרוע נוספת של הכיבוש, זרוע של שב"כ. אם אתה שואל חלק מאנשי החמאס עליי ספציפית, הם אומרים 'מוחאבאראת'. לכן, מידת שיתוף הפעולה שאני 'נהנה' ממנה בצד השני היא הרבה הרבה יותר מדי נמוכה".

לבסוף שיתף חמו חלק מהחוויות האלימות והמפחידות שהוא חווה בתור כתב השרוי בעומק שטחי האויב: "היו הרבה ניסיונות לפגוע בי, איומים, כיפות אדומות, אשכרה ניסיונות לפגוע בי, הרבה פעמים יצאתי משם בעזרת אנשי מגנוני הביטחון הפלסטיני. קרה לי הרבה פעמים. פעם אחת מצאתי את עצמי מוקף בין 20 ל-40 רעולי פנים עם גרזנים ורובים ומוקפים ב-2,000 איש, הזמינו אותי לשם, בסוף בעטו אותי בטוסיק והעיפו אותי משם. מה אני עושה במקרים כאלה? מתפלל לאלוהים ולאללה, אין מה לעשות".