כעשרה חודשים מאז האירוע הטרגי: מתווה הסיוע למשפחות 45 הרוגי אסון מירון אושר היום (ראשון) בממשלה. במסגרת המתווה, יוצע לכל משפחה לקבל סיוע ראשוני בגובה של כחצי מיליון שקלים. ככל שיתקיימו הליכים משפטיים, יקוזזו סכומים אלו מהסכומים שיפוצו המשפחות, כשיקבע מי יהיה הגורם המפצה. 

ההודעה בדבר סיכום המתווה נמסרה כבר בסוף השבוע, על ידי שר האוצר אביגדור ליברמן ושר המשפטים גדעון סער. עם פרסום המתווה, יוזם חוק הפיצויים למשפחות נפגעי אסון מירון, ח"כ יעקב אשר בירך על ההחלטה, והוסיף: "מוטב מאוחר מלעולם לא, זו חובתה של המדינה למשפחות שזכאות לקבל את הפיצויים בדין ולא בחסד".

חברי האופוזיציה צעקו "לך" לרה"מ נפתלי בנט לאחר שהצביע נגד הצעת חוק סיוע לנפגעי האסון במירון. צילום: ערוץ הכנסת

‏ישראל דיסקינד, אחיו של שמחה בונים דיסקינד שנהרג באסון, הגיב: "לרגע אחד אני לא שוכח שמשפחות ההרוגים אינם מהווים חלק מהאלקטורט של הממשלה הנוכחית. אך עם כל זאת חברי הממשלה פעלו בצורה הצודקת הן בנושא הקמת ועדת החקירה הממלכתית והן בנושא הסיוע לעשרות היתומים והאלמנות תוך הנחת כל השיקולים הפוליטיים בצד, ודאגה כנה למשפחות שבין לילה חרב עליהם עולמם, שאפו".

כמו כן, לפני כשבועיים הגישו כאלף מהמשתתפים בהילולה בה אירע האסון, תביעה ייצוגית על סך כ-50 מיליון שקלים נגד המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים. לטענת התובעים, שמיוצגים על ידי עורכי הדין דוד מנע ושמואל כהן, "הנתבעת כשלה כישלון טוטלי במילוי תפקידה להסדיר את מתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון לטובת הסדרתו לקבלת מבקרים".

על פי התובעים, הם שילמו ומשלמים מחיר קשה בגין האסון ויישאו את הצלקות לכל חייהם. לדבריהם, על המרכז לפיתוח המקומות הקדושים היה "למנוע את קיום ההילולה במתכונת כפי שהתקיימה".

נזכיר כי הוועדה לחקר אירועי האסון במירון ממשיכה להתכנס, כאשר האחרון להעיד היה מפכ"ל המשטרה לשעבר, רוני אלשיך. בעדותו טען כי "איש לא היה מופתע, היינו מוטרדים מכך שנה אחר שנה", והשופטת העומדת בראשות הוועדה, מרים נאור, גערה בו: "איפה הזעקה שלך כמפכ"ל, כאזרח?".