שנתון "ילדים בישראל 2021" של המועצה לשלום הילד הוגש היום (שלישי) לנשיא המדינה, יצחק הרצוג, בו מוצגים נתונים שמעלים תמונה מדאיגה, לפיה מערכת החינוך איבדה אחיזה בעקבות הסגרים והבידודים של הקורונה. 

על פי השנתון, הלמידה מרחוק בתקופת הקורונה ניתקה את הילדים משגרת החיים. 13.7% מההורים דיווחו כי ילדיהם לא השתתפו באופן סדיר בלמידה מרחוק, כחמישית (22%) מההורים דיווחו שהילד שלהם מתחבר לזום, אבל לא מקשיב ולא לומד. יועצות חינוכיות בבתי הספר דיווחו על עלייה בעיסוק בנושאים של התנהגויות סיכון (24% במאי-יוני 2021 לעומת 14% במאי 2020) ובמצוקות רגשיות (70% במאי-יוני 2021 לעומת 56% במאי 2020) בקרב תלמידים לעומת שנת הלימודים הקודמת. בין השנים 2021-2019, חלה עלייה של כ-40% בשיעור התלמידים בחינוך הממלכתי (כיתות ח' וי'-י"ב) שדיווחו על סימפטומים נפשיים כמעט מדי יום (מ-25% מהתלמידים בשנת 2019 ל-35% מהתלמידים בשנת 2021).

מגבלות התנועה פגעו קשות בילדים בסיכון

השנתון הציג כי שיעור הילדים העניים ב-2021 נאמד ב-31.2% - כמעט כל ילד שלישי בישראל. כ-38% מההורים לילדים עם מוגבלויות דיווחו על החמרה במצב הרגשי של ילדם בעקבות הקורונה, וכ-34% דיווחו על החמרה במצב החברתי של ילדם (לעומת כ-18% ו-16% מההורים לילדים ללא מוגבלות). 405,598 ילדים מוכרים לשירותי הרווחה, 13% מכלל הילדים בישראל, 341,612 מוגדרים בסיכון ישיר, עלייה של 1.5% בין 2019 ל-2020. התעללות פיזית (25%), הזנחה (21%),  והתעללות מינית (11%) הן הסיבות לטיפול הרווחה בקטינים.

עלייה חדה בעקבות מגבלות הקורונה בסכנות לילדים במשפחה וברשת

בשנת 2020, חלה עלייה של 55% בפניות למוקד 105 (המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת) לעומת 2019. כ-25% מהפניות נגעו לעבירות מין, כ-14% להפצת תמונות, סרטונים מביכים, חרם, בריונות או הצקה, וכ-12% מהפניות נגעו לאיום בהתאבדות. במהלך הסגר השלישי וסגירת מערכת החינוך, חלה עלייה של 68% במספר הפניות. עוד בשנת הסגרים של הקורונה, 2020, חלה עלייה של כ-10% במספר הילדים השוהים במקלטים לנשים נפגעות אלימות ל-1,150, עלייה של כ-19% במספר הילדים והנוער החשופים לאלימות בין הוריהם המטופלים במסגרת מרכזים למניעת אלימות משפחה ל-990 ועלייה של כ-24% במספר הילדים ובני הנוער המטופלים במרכזים אזוריים לטיפול בפגיעות מיניות ל-2,839.

מנכ"לית המועצה, עו"ד ורד וינדמן, אמרה באירוע בבית הנשיא: "הנתונים שמציג השנתון מדאיגים. ה'מחלה' החברתית-רגשית שלצד המגיפה פגעה בילדים ובנוער ללא רחם וגלי ההדף עוד מכים בהם. על הרקע הזה גם ברור לגמרי שהשארת מערכת חינוך פתוחה ומתפקדת היא מחויבת המציאות. אך לא די בכך" והוסיפה: "אני קוראת לממשלה לכונן בהקדם תוכנית לאומית מקיפה ומתוקצבת שכוללת מאמץ מתואם ומסונכרן של משרדי החינוך, הבריאות והרווחה להוצאת הילדים והנוער מהמשבר המתמשך". 

הנשיא יצחק הרצוג אמר במעמד הגשת הדוח: "הנתונים העולים מהדו״ח מלמדים על מגמות בעייתיות שהן תוצר מובהק של השנים האחרונות, בהן אנו מתמודדים עם מגפה עולמית וחוסר יציבות. משבר הקורונה הביא לפגיעה חברתית ורגשית בילדים ובנוער בישראל, וניתן לראות זאת גם בעלייה בדיווחים על חרדות ומצוקות, בריונות רשת גואה ואובדנות. אל לנו לעמוד מנגד מול פגיעה קשה כזו בנפשם של ילדים בישראל".