זרוע העבודה במשרד הכלכלה תדווח הבוקר לוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי של הכנסת על פיטורי עובדות בהריון ובטיפולי פוריות במהלך השנתיים של מגיפת הקורונה. הבוקר אנחנו מפרסמים לראשונה את הנתונים שצפויים להיות מוצגים בפני הוועדה ושהגיעו לידי "מעריב".


על פי חוק עבודת נשים חל איסור לפטר עובדת הנמצאת בהליך טיפול פוריות, בהריון או לאחר תקופת לידה והורות או הארכתה. במקרים שבהם נדרש לפטר בשל סגירת העסק או מכירתו, או בשל תפקוד לקוי או נסיבות חמורות, ואין קשר בין הפיטורים לבין העילה המוגנת, אפשר לפנות לקבלת היתר לכך. 


מדיווח זרוע העבודה עולה שבהמשך לשנת 2020, גם שנת 2021 התאפיינה בריבוי הפניות החריג ביחס לשנים שקדמו למשבר הקורונה. בשנה החולפת התקבלו כ־5,400 החלטות, פי 4.5 ממספר ההחלטות שהתקבלו בשנת 2019. מתוך ההחלטות שהתקבלו, 3855 היו היתר להוצאה לחל"ת של נשים בהריון, 1234 היתרי פיטורים, ו־307 היתרי צמצום היקף משרה ושכר. 


מתוך ההיתרים שהתקבלו, 73% התקבלו בשל משבר הקורונה, 15% בשל נסיבות כלכליות, ורק 6% בשל טענות לתפקוד העובדת. "ניכר כי 88% מההיתרים ניתנו עקב משבר הקורונה ונסיבות כלכליות, דהיינו במקרים של סגירת עסק, פשיטת רגל, שינוי ארגוני, צמצום בכוח אדם או סיום פרויקט, והמעסיק הוכיח שחלה ירידה בהכנסות ואין באפשרותו להמשיך בהעסקת העובדת", אומרים בזרוע העבודה.

ראש מנהל הסדרה ואכיפה בזרוע העבודה מאיר דוד מדגיש: "כל בקשה נבחנת לגופה, מתוך הבנה עמוקה למשמעויות של ההחלטה והשלכותיה הן על העובדים והן על המעסיקים. במקרים רבים מדובר על עסקים שנסגרו באופן זמני או לצמיתות, תוך שהוציאו את כלל העובדים והעובדות לחל"ת"