חברת הסייבר הישראלית NSO, אשר שמה עלה לאחרונה כחלק מפרשיות ריגול אחר אזרחים בידי המשטרה ואחר פוליטיקאים בחו"ל, ממשיכה להסעיר, לאחר שאתמול דווח כי התוכנה נמכרה גם לסעודיה, באישורו של נתניהו. בעקבות כך, הבעלים ומנכ"ל החברה שלו חוליו, התראיין היום (שבת) לחדשות 12 ותקף את הטענות נגד החברה: "מספיק עם הצביעות הזאת, NSO פה כדי להישאר".

בפתיחה אמר מנכ"ל החברה: "מי שקורא עיתונים חושב שחצי מאוכלוסיית העולם יושבים על פגסוס, האמת שאין יותר מ-200 מטרות בעולם בכל רגע נתון. על זה אנחנו מדברים. ב-2007 בעצם פורץ האייפון הראשון לחיינו ומגיע עם סט יכולות של הצפנה שעד אז לא היו קיימות אצל האזרח הפשוט. ולמעשה אם אתה עכשיו מתכנן שוד, רצח, פדופיליה או אונס ברשת חברתית או באפליקציה של מסרים מיידים, אין למשטרה, לשב"כ ולאף גוף אכיפת חוק בעולם יכולת לאסוף מודיעין ולמנוע את הפשע באמצעות השיטות שהיו נהוגות".

"אם ניקח את היכולת הזאת ונוכל להפוך אותה מטכנולוגיה שנותנת שירותי תמיכה לטכנולוגיה שמצילה חיים, מונעת רצח, מונעת פיגועים, זה דבר שיכול לסייע למדינות בעולם לצאת מהתקופה הזאת שקראו לה - Going Dark".

לאחר מכן, התייחס לטענה כי חברת NSO הייתה מעורבת בתפיסתו של ברון הסמים אל צ'אפו, והשיב: "אם נעשה שימוש בכלים שלנו בשביל לתפוס פושעים, רוצחים, אנסים, טרוריסטים, המבוקש מספר אחד בעולם כמו אל צ'אפו, לא יהיה בנאדם יותר גאה ממני, שטכנולוגיות ישראליות לקחו חלק בדבר הזה".

"הדבר הזה שווה לנשק", מוסיף חוליו, "זה נשק סייבר. הכלל הראשון היה שאנו נמכור את הכלים האלה אך ורק לממשלות. ההחלטה השנייה הייתה שלא נמכור לכל גוף ממשלתי, שיש ממשלות שביום הראשון כבר הבנו שאסור לתת להן כלים כאלה. לא ראוי שהן השתמשו בכלים האלה. סירבנו למכור ל-90 מדינות, שבאו וביקשו, בסופו של דבר מכרנו ל-40".

שלו חוליו, מנכ''ל NSO (צילום: פיני סילוק)
שלו חוליו, מנכ''ל NSO (צילום: פיני סילוק)

לטענה כי הבטיח שטלפונים של אזרחים ישראלים ואמריקאים מחוץ לתחום הפעולה של תוכנת "פגסוס", אמר: "אנחנו חוזרים ואומרים, שאנחנו מוכרים מערכות. מספרים ישראליים לא אפשריים לשימוש, זה Build In במערכת של פגסוס. אם אנחנו מזהים שיש שימוש לרעה או אפילו חשד לכך, אנחנו מנתקים את המערכות".

בהמשך, נשאל מדוע החברה מוכרת את התוכנה למדינות שאינן דמוקרטיות, והשיב: "אין מדינה אחת שמכרנו לה, לא קיימת מדינה, שארה"ב לא מוכרת לה או שישראל לא מוכרת לה, אז זה קצת צביעות. להגיד שזה בסדר למכור נשק צבאי, אבל כלי שאוסף מודיעין אסור למכור".

לפני כחודשיים נרשמה נקודת מפנה, כאשר החברה נכנסה לרשימה השחורה של משרד המסחר האמריקאי, זאת לאחר שהתוכנה נמכרה לאוגנדה ועל פי החשד עקבה אחר עובדי ממשל אמריקאים. שלו חוליו טען כי: "הטכנולוגיות שלנו לאורך השנים סייעו לא מעט לאינטרסים ולביטחון הלאומי של ארה"ב. אני חושב שחברת NSO נמצאת ברשימה הזו, היא שערורייה. החברה הזו לא צריכה להיות בשום רשימה, ואני בטוח שהיא תצא מהרשימה".

על הטענה כי הטלפון של נשיא צרפת עמנואל מקרון נפרץ על ידי NSO, אמר: "אף אחד לא ישב לו על הטלפון. אף אחד לא האזין לנשיא צרפת או לחברי הפרלמנט הצרפתים, זה הוכח ונבדק על ידי כל מיני גורמים וכל מה שאני אומר ודאי וניתן לבדיקה".

שלו חוליו התייחס גם לפרסומים לפיהם משטרת ישראל עשתה לכאורה שימוש בתוכנת הריגול פגסוס של NSO לצורך ביצוע האזנות סתר לאזרחים ללא פיקוח ובקרה, ואמר: "אני כאזרח אם הדברים נכונים זה מטריד אותי ברמה אישית. אבל עוד כאזרח, אני אומר לך שאני בוחר להאמין ליועמ"ש, לשר לביטחון פנים ולמפכ"ל שאומרים פעם אחרי פעם, 'חברה לא היו דברים לעולם'".

בסיום, נשאל האם ל-NSO יש תאריך תוקף ואמר: "כל עוד אין פתרון אחר לטרור ולפשיעה, אז לטכנולוגיות האלה לא יהיה תאריך תפוגה, NSO פה כדי להישאר".