כ־500 מתנדבים מהדרג הציבורי של תנועת הצופים התכנסו בסוף השבוע האחרון לסמינר של שלושה ימים בנושא “’קיום משותף ושסעים בחברה הישראלית”. במהלך הכינוס הועברו למשתתפים סדנאות, הרצאות ושיחות העשרה, בין היתר בהנחיית העיתונאים קובי אריאלי, גל גבאי ומוחמד מג’אדלה.

בפתח הכנס הגדיר מזכ”ל התנועה קלי כהן את אחת המטרות המרכזיות לתקופה הקרובה: “במדינת ישראל יש שלושה סוגים של ילדים. הילד הראשון - זה שהולך לתנועת הנוער. הילד השני - זה שהולך למתנ”ס ולשאר החוגים. והילד השלישי - זה שלא מגיע לתנועה כי הוא לא יכול, ולמרות שהוא רוצה. המטרה שלנו היא להגיע לאותו ילד שלישי. אם לא נגיע אליו - לא הצלחנו”, קבע.

כהן הוסיף: “מה שאנחנו מנסים לעשות בשנים הקרובות זה לקחת את תנועת הנוער ולהפוך אותה לארגון חברתי־חינוכי. המטרה שלנו היא לקחת את העוצמות של התנועה ולהביא אותן למקום שבו חזון חברת המופת שלנו יקרה”.

יושב ראש התנועה רז פרל אמר בכנס כי “חשוב לתנועה להיות מובילה ומכילה. לדעת לקחת את הנושאים המורכבים ולדבר עליהם. לי חשוב שנהיה תנועה שעושה דברים, שלא כולם יכולים. צריכים להבין שהצופים עושים כיום את המפעל הציוני הכי גדול של המאה ה־21. גם בחו”ל יש יותר מ־8,000 חניכים, והמעניין הוא שבכל שנה בממוצע עולים ארצה כ־400 חיילים וחיילות בודדים שלאחר מכן נשארים פה בארץ ומקימים משפחה”.

במהלך הסדנאות דנו המשתתפים באתגרי התנועה ובשאלה כיצד ניתן לאחד את החברה הישראלית. בין היתר הועלו הצעות כמו קיום מפגשים משותפים בין מגזרים, העברת סמינרים ופתיחת שבטים מעורבים. בערב שישי, התקיים מפגש עם ראש עיריית בית שמש ד”ר עליזה בלוך, שסיפרה כי בימים אלה היא בונה מבנה חדש לשבט הצופים באזור. בנוסף התחייבה ד”ר בלוך כי תקים בית לחיילים הבודדים של גרעין הצופים צבר.

את הכנס סיכם הרב שי פירון, שר החינוך לשעבר, שטען כי “מדינת ישראל צריכה להוליד סיפור חדש. את הדור החדש לא מעניין סיפורי העבר. החברה החילונית במשבר. גם הדתיים, גם החרדים וגם ערביי ישראל. כל חברה מהסיבות שלה. המפגש בין קבוצות שונות יוליד את הסיפור החדש. לא החרדי, לא החילוני ולא הערבי - הוא יוליד את הסיפור של כולנו”.