יאן אנדרייב, אזרח ישראלי, נמצא בבית מעצר בארמניה מזה חודשיים לאחר שנעצר בשדה התעופה כשהגיע לביקור במדינה. בנותיו, יולי וקרינה אנרדייב, טוענות בראיון ל"מעריב אונליין" כי מדובר במעצר פוליטי, וכי משרד החוץ וגורמים רשמיים בישראל לא מסייעים לאביהן. במשרד החוץ, מנגד, דוחים את הטענות וציינו כי הנושא מטופל והוענק לאנדרייב סיוע. 

אנדרייב, שכיהן בעברו כראש מועצה בעיירה ברוסיה, הביע התנגדות למשטר הנשיא פוטין וברח לישראל בעקבות איומים. בנותיו טוענות כי המעצר הפוליטי כולל חשדות לעבירות שוחד. לטענת משפחתו, השלוחה של האינטרפול בצרפת חקרה את הטענות, וכבר ב-2018 הוציאה מסמך בו צוין כי הוא משוחרר מצו מעצר בינלאומי. 

כעת, מחכה אנדרייב לדיון בעניינו בארמניה שיתקיים בפברואר, ועלול להסתיים בהסגרתו לרוסיה. בנותיו מנסות לעשות כל מאמץ לעזור לאביהן, ומקוות שפעילות מצד ישראל, כפי שנעשה בעבר עבור אזרחים ישראלים שנעצרו בחו"ל, כמו נעמה יששכר, תוכל להציל אותו.

"בשנת 2004, אבא שלנו נבחר להיות ראש העיר של טוטאייב, באזור ירוסלבל ברוסיה", מגוללת יולי את הסיפור. "לאחר שנבחר בשנית בשנת 2008, הוא קיבל הצעות חוזרת להצטרף למפלגה השלטת 'רוסיה המאוחדת' בראשות פוטין, אך הוא דחה אותה ואף התנגד לה בפומבי. בעקבות ההתנגדות, נפתחו ארבעה תיקים פליליים נגדו, והוא ואמא שלי קיבלו איומים על חייהם ועל משפחתנו", היא סיפרה ל"מעריב אונליין".

בעיות רפואיות במהלך המעצר בארמניה (צילום: אלבום פרטי)
בעיות רפואיות במהלך המעצר בארמניה (צילום: אלבום פרטי)

"מהסיבה הזו, בשנת 2010 הוריי החליטו לשלוח אותנו לישראל, כשאנחנו בנות 14 ו-12 בלבד, כמוצא אחרון. אחרי משפטים ארוכים, אבא יצא חף מפשע וחזר לתפקידו. כאשר הגיע לביקור במדינת ישראל, נפתח נגדו תיק נוסף ברוסיה, הוגשה לישראל בקשה להסגיר אותו לרוסיה, והוא גילה שהוא נמצא ברשימת המבוקשים של ה'אינטרפול'. בשל היותו יהודי, מדינת ישראל העניקה לו תעודת תושבות עד בירור ההליכים נגדו והתנגדה לבקשת ההסגרה. בשנת 2018, אחרי שהאינטרפול הצרפתי קבע שהתיק שהתנהל נגדו הוא בגין רדיפה פוליטית של פוליטיקאי אופוזיציונר, שמתנגד למשטר פוטין, גם ישראל החליטה להגן עליו והעניקה לו אזרחות", ציינה יולי. 

אם הוא ידע שעומד נגדו צו מעצר במדינה שיש לה יחסים עם רוסיה, מדוע בחר לנסוע?

"במהלך השנים, יאן ביקר במספר מדינות בלי בעיה. בתאריך ה-25 בנובמבר 2021. הוא נעצר בארמניה על ידי משטרת ארמניה וזאת מבלי לקבל שום הסבר, או מידע על עילת המעצר ומבלי לבצע שיחות לקרוביו", אומרת יולי. 

"הוא הועבר למעצר, למרות שהציג את החלטת האינטרפול על כך שאין צו מעצר על שמו מאז שנת 2018. הסיבה היחידה למעצרו, ככל הנראה, היא הברית בין רוסיה לארמניה. יומיים לאחר מכן, ב-27 בנובמבר, התקיים דיון בשעת לילה מאוחרת והפרקליט הארמני לא התבייש להגיד לאבי בהפסקה 'אתם היהודים עזרתם לאויב שלנו, מכרתם נשק לאזרבייג'ן, וכתוצאה מכך שהרגתם את האחים שלנו, בגלל זה אתה תשלם מחיר יקר מאוד - נושיב אותך בכלא המסוכן ביותר בארמניה ואחר כך נשלח אותך לרוסיה ושם יענו אותך כך שבקרוב אתה תמות'. לאחר מכן הוא הוסיף, 'אתה תרגיש את השואה הארמנית שעשיתם לנו, אתה תרגיש את זה על העור שלך ואני באופן אישי אדאג לזה'".

כך נראה תא המעצר בו מוחזק אנדרייב בארמניה (צילום: אלבום פרטי)
כך נראה תא המעצר בו מוחזק אנדרייב בארמניה (צילום: אלבום פרטי)

"התובע המקומי", כך היא מספרת, "ביקש מעצר ל-40 ימים ובקשתו אושרה. לפי חוקי המדינה בארמניה, הערעור על מעצרו היה צריך להתברר תוך 10 ימים, אך זה לא קרה. לאחר מכן, מעצרו הוארך לחודשיים נוספים. מאז ועד רגע זה אינו מקבל זכויות בסיסיות כמו התרופות שהוא זקוק להן ואין לו אפשרות להתגונן ולנהל הליך שיפוטי ראוי. במשך תקופה ממושכת הוחזק ללא הסבר על סיבת מעצרו, וכן לא קיבל את התרגום הנדרש. והשופט לא מייחס חשיבות למסמך הרשמי של האינטרפול. בנוסף, יאן הועבר לכלא ארמני וכעת חולק תא עם רוצחים מסוכנים. הוא מספר שכל יום הוא מקבל הערות גזעניות מהסובבים לו, מעובדי הכלא ואפילו מפרקליטים מקומיים".

ממה אתן הכי חוששות כרגע?

"אבא שלי לא ביצע שום עבירת חוק, לא ברוסיה, לא בארמניה ולא בישראל. ארמניה רוצה לשלוח אותו לרוסיה, הוא דרוש לחקירה וכולנו יודעים איך הרוסים מבצעים את החקירות שלהם, בעינויים, בהתעללות והיו מקרים שאנשים פשוט מתו שם. אבא שלנו הוא בן 56 והפחד שלנו הוא שאבא שלנו לא יחזור הביתה לעולם. אפילו פוטין אמר בשידור שבכלא הרוסים קיימים דברים כמו עינויים. אבא שלי לא יגיד שהוא עשה פשע כאשר הוא לא עשה את זה, אבל הם חייבים להוציא ממנו הודאה בכל דרך האפשרית", סיפרה יולי. 

יאן אנדרייב (במרכז) עם בני משפחתו (צילום: אלבום פרטי)
יאן אנדרייב (במרכז) עם בני משפחתו (צילום: אלבום פרטי)

הבת מספרת גם על מצבו הרפואי של אביה. "אבא סובל מלחץ דם גבוה מאוד, הוא צריך לקבל תרופות קבועות והוא לא מקבל אותן כרגע. התפתחה אצלו בכלא מחלת עור זיהומית והוא לא מקבל שום טיפול רפואי, אף אחד אפילו לא מוכן לבדוק אותו, כשהוא נכנס לרופאה שם היא אפילו לא בדקה אותו, רק דיברה איתו על היחסים בין ישראל לארמניה, ולאחר מכן שלחה מסמך לישראל שהוא בסדר", אומרת קרינה. 

"אנחנו כמשפחה מאוד קנאים לפרטיות שלנו, ולעולם לא חושפים את הקשיים שלנו. עכשיו בלית ברירה - כשאנחנו מבינות שאין דרך אחרת לפתור את הבעיה ואלו הרגעים האחרונים, שאנחנו יכולות להקדיש כדי להציל את החיים שלו - אנו נוקטות בכל האמצעים שאנחנו יכולות, ולכן בחרנו לפרסם את הסיפור שלו", הוסיפה יולי.

ובכל זאת, גם בארמניה, לא יכולים לעצור בן אדם בלי להציג האשמות.

"הסיבה הרשמית על פי המסמכים שצורפו לבקשת ההסגרה, הייתה בגין שוחד על סך 493,000 רובל, שהם קצת פחות מ-20 אלף שקלים. אבא שלי נחת בארמניה, הם לא הסבירו לו אפילו על מה הוא נעצר, אמרו לו רק שהוא מבוקש ברוסיה. רק מעורך הדין שלו הוא הבין שמדובר על אותו תיק שנפתח נגדו בגין טענות לשוחד. הוא נעצר למרות שהציג מסמכים מהאינטרפול על פי הם הוא לא נמצא בחיפוש בינלאומי", אמרה יולי. 

"עוד ב-2008, מיד אחרי שאבא שלי הודיע שהוא לא מוכן להצטרף ל'רוסיה המאוחדת', נפתחו 4 תיקים נגדו, פתחו תיק על מכות עם שוטר, ושלושה מסמכים על שוחד, זה מעצר פוליטי לכל דבר. פוטין מסיר את כל האנשים שמתנגדים לו. אצלנו לדעתי מדובר בסיטואציה כמו אצל אלכסיי נבלני, שהיה ממתנגדיו הבולטים של פוטין, ונעצר במה שנטען כמעצר פוליטי כשנחת ברוסיה, או בוריס נמצוב, שנורה במרכז מוסקבה והטענות הן שהנשיא הוא שעומד מאחורי ההתנקשות", הוסיפה קרינה. 

למי פניתן עד כה?

"פנינו לכל מקום אפשרי - משרד החוץ, הכנסת, משרד מבקר המדינה, פנינו לראש הממשלה נפתלי בנט. פנינו לכמה חברי כנסת, שאפילו לא ענו לפניות שעשינו בכתב. ממי שכן התייחס קיבלנו תשובות בסגנון 'היחסים בין ארמניה לישראל הם לא מכובדים, לכן אנחנו מצטערים, אין לנו איך לעזור, תיקחו עורכי דין'", אמרה קרינה. 

"כבר לפני חודשיים פנינו למשרד החוץ, הובטחה לנו עזרה הומניטרית, אך לצערנו עד היום לא נעשה דבר. אבא שלנו משלם מחיר יקר אך ורק על היותו יהודי ועל פשעים שאינו ביצע, כחלק מהבעת עמדה פוליטית לגיטימית. משפחתנו שכרה שירותי עורך דין, אך ברור לנו כי לא ניתן להילחם בארמניה וברוסיה בכוחות עצמנו. התקווה האחרונה שלנו היא ‏שישראל תתערב ותגן על אזרח שלה -  שהוא אבא שלנו".

ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "הנושא מוכר ומטופל. קונסולית ישראל בטביליסי שוחחה עימו מספר פעמים, וכן קונסול הכבוד בארמניה שגם ביקר אותו במתקן הכליאה. המחלקה בישראלים בחו״ל באגף הקונסולרי, בקשר קבוע עם המשפחה".