שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי פנו במכתב חריף אל יצרני ויבואני המזון ודרשו מהם לעצור את גל עליית המחירים, בו איימו כי "לא יהססו לנקוט בצעדים הנדרשים להבטחת כלכלה תחרותית והוגנת". בהמשך, אמר ליברמן בישיבת סיעתו כי "עליית המחירים במדינת ישראל היא הכי מתונה בעולם". "שטראוס" ו"סנו" לא אהבו את הפנייה והשיבו לשרים במכתב בו נכתב, בין היתר, כי החברות כלל לא התכוונו להעלות מחירים. יהודה שרוני, הפרשן כלכלי של "מעריב", התארח אתמול בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM, והתייחס לאמירתו של שר האוצר ולמכתב שהופנה אל היצרנים והיבואנים.

בפתח דבריו, התייחס לאמירתו של ליברמן, ואמר: "אני חושב שהוא בגדול מרוצה ממצב המשק אבל באיזה שהוא מקום הם התייחסו במידה מסוימת למחירי הדיור אבל ליוקר המחיה הם לא התייחסו. הם נתנו בעצימת עין את האפשרות לכל מיני יצרני מזון וגם לרשתות הקמעונאיות לעלות שורה של התעריפים וזה לא היה צריך לקרות. אם היו מתעוררים לפני כחודש וחצי יכול להיות שהם היו מצליחים לבלום או למתן את העלייה. בשלב הזה המחירים עולים ואני חושב שגם שר האוצר וגם שרת הכלכלה לא יכולים לבוא בטענות רק ליצרנים או לקמעונאים, הם חייבים לבוא בטענות אל עצמם".

בהמשך, התייחס למכתב שנשלח אל יצרני ויבואני המזון: "המכתב הזה לא מספיק כי היצרנים אומנם עדיין לא נתנו תשובה אבל להערכתי הם גם לא יבואו ויאמרו 'נבהלנו מהמכתב החלטנו לעצור את עליית המחירים כי טעינו' זה לא יקרה. זה לא יקרה במיוחד שבאותו יום שהם מוציאים את המכתב מחירי הבנזין למכוניות מתייקרים ב־34 אגורות לליטר, זה שיא של שבע שנים. מחירי החשמל מתייקרים בניגוד להבטחות המוקדמות ב־5.7 אחוזים. אלו מוצרים שבאחריות הממשלה".

"לו שר האוצר היה באמת מעוניין למתן את התייקרות המחירים הוא היה צריך לקחת את מרכיב המיסים שבתוך המחיר שזה מס הבלו והמע"מ", הוסיף שרוני, "גם לגבי מחירי החשמל הממשלה יכולה להתערב, בעבר היא עשתה את זה, היא מיתנה את העלאת המחירים וחברת החשמל הייתה צריכה לספוג חלק אבל לאחר מכן זה התאזן. גם עכשיו היא יכולה לעשות את זה אלא מה עד עכשיו הם לא היו מוטרדים שר האוצר ושרת הכלכלה, להפך".

כאשר נשאל אם מדיניות הממשלה לא עקבית, השיב: "כן. תחילה יוקר המחיה לא עניין אותם כל כך. הם נגררים אחרי הפרסומים בתקשורת. אלמלא ההפגנות מול ביתו של יאיר לפיד, והתברר שכאן יאיר לפיד משחק תפקיד מאוד חשוב, כל המכתב הזה וההתעוררות שלה ממשלה ביומיים האחרונים נוצרה מלחץ של לפיד על שרת הכלכלה".

בסיום, נשאל האם יש רווח פוליטי מגל ההתייקרויות, ואמר: "אין ספק שברגע שהממשלה מתויגת כממשלה שיוקר המחיה לא מעניין אותה אז שרים כמו דרעי ואחרים באים ואומרים שהממשלה בלי רחמים, לא מרחמת על האזרח, מייקרת מוצרים ואז היא חוטפת על הראש. יאיר לפיד כנראה מאוד חכם מבחינה פוליטית וכנראה הוא קרא לסדר את שרת הכלכלה ודלעתי הוא שוחח גם עם שר האוצר ואמר להם 'חברה תשנו את הדיסקט, אתם גורמים נזק פוליטי לממשלה הזו'".

"יצא מכתב וגם הממשלה לא עקבית במהלכים שלה. אם היא מאיימת להכניס מוצרים לפיקוח אז איך לפני שבועיים שלושה היא הורידה את הפיקוח ממחירי החמאה או שוקלת להפר את הפיקוח ממחירי הלחם? כדי שהממשלה תהיה באמת עם אצבע על הדופק היא צריכה ליישם החלטות שהיא כבר החליטה", סיכם.

"הממשלה הזו עושה הרבה יותר ממה שכל ממשלה אחרת עשתה"
שר החקלאות עודד פורר שוחח גם הוא עם ענת דוידוב והתייחס לכך ששר האוצר ליברמן לא חתם עד הורדת המכסים: "שר האוצר יחתום על הורדת הנכסים, אנחנו עושים את זה כחלק מרפורמה גדולה מאוד בחקלאות הישראלית. המחויבות שלנו, ופה הפגנו נחישות מהרגע הראשון, מדובר פה ברפורמה הגדולה ביותר שנעשתה בנושא פירות וירקות ובחקלאות הישראלית".

"מדובר פה על תהליך שאנחנו מלווים בצורה מדודה עם דברים שניתנים מצד אחד לחקלאות ומצד שני פתיחת השוק לתחרות. אנחנו הגדרנו את היעד לגבי פירות וירקות בקיץ הקרוב. בקיץ האחרון זה היה שערורייה בלתי רגילה, אולי היחידים שדיברו על זה לאורך כל הדבר היו שר האוצר ואני", הוסיף.

על עליית מחירי החשמל, הדלק וגל ההתייקרויות במשק אמר: "אני קורא באופן חד משמעי לצרכנים - תחרימו את מי שמנצל את המצב הזה כדי לעשות עליית מחירים דרקונית. לא יכול להיות שרשתות השיווק וחברות המזון שבשנתיים האחרונות עשו חגיגה גדולה על אזרחי ישראל שקנו המון בזמן הקורונה, ואפשר לראות את זה בדוחות של החברות הציבוריות".

שר החקלאות התייחס לפגישה של שר החוץ יאיר לפיד וליברמן בקשר למענקים לעצמאיים שנפגעו ממגפת הקורונה והסביר כי "אי אפשר להגיד שהממשלה הזו לא עושה, כי היא עושה הרבה יותר ממה שכל ממשלה אחרת עשתה". לדבריו, "זה לא נכון שלא נכנסים למסעדה כי המשק פתוח במהלך כל החודש האחרון, יש עסקים שעובדים יותר טוב ויש כאלו שפחות. מתחילת משבר האומיקרון אמרנו שנדאג לסייע לעסקים רק על בסיס נתונים. את הדו"ח של ינואר יגישו העסקים ב15 בפברואר ואנחנו נקבל את הנתונים ונוכל לראות מי שנפגע קשה והוא יקבל סיוע".

לסיום, נשאל האם הוא תומך בביטול התו הירוק, והשיב: "אין לו כבר שום ערך כרגע ולצידו חייבת הממשלה לייצר מתווה שמעודד התחסנות בדרך אחרת. לא יודע להגיד את הדרך אבל חייבים לייצר חשיבה מחוץ לקופסה איך ממשיכים לעודד התחסנות.  אני לא חושב שאנחנו צריכים ללכת לחיוב חקיקתי אני חושב שצריך ללכת לעידוד עם הטבות משמעותיות למי שמתחסן והגבלות משמעותיות למי שלא".