משרד החוץ והשר העומד בראשו יאיר לפיד יצאו נגד דוח שפרסם היום (שלישי) הסניף הבריטי של ארגון אמנסטי, שבין היתר מכנה את מדינת ישראל "מדינת אפרטהייד" ומאשים אותה בביצוע אפרטהייד גם בתוך גבולות 48 - ולא רק בשטחים הכבושים. בתגובת משרד החוץ נמסר: "מדינת ישראל דוחה מכל וכל את כל הטענות השקריות שמופיעות בדוח, המאגד וממחזר שקרים, הטיות וטיעונים מופרכים".

לטענת אמנסטי, הדו"ח חושף את ההיקף האמיתי של משטר האפרטהייד בישראל: "בין אם הם מתגוררים בעזה, במזרח ירושלים ובשאר הגדה המערבית, ובין אם בישראל עצמה, מתייחסים לפלסטינים כאל קבוצה גזעית נחותה וזכויותיהם נשללות מהן באופן שיטתי. מצאנו שהמדיניות האכזרית של ישראל של הפרדה, נישול והדרה בכל השטחים שבשליטתה מסתכמת בבירור באפרטהייד. לקהילה הבינלאומית יש חובה לפעול". 

הדוח, שכותרתו היא "האפרטהייד הישראלי נגד הפלסטינים: מערכת דיכוי אכזרית ופשע נגד האנושות", טוען כי הרשויות הישראליות חייבות לשאת באחריות להיות אחראיות על ביצוע פשע האפרטהייד נגד פלסטינים. הדוח מפרט כיצד ישראל אוכפת מערכת של דיכוי ושליטה נגד העם הפלסטיני בכל מקום שבו יש לה שליטה על זכויותיו - כולל פלסטינים החיים בישראל, ולא רק בשטחים הכבושים. 

הדו"ח המקיף טוען כי ישראל מפעילה מערכת אכזרית של שליטה ופשע נגד האנושות, שכוללת השתלטות מסיבית על אדמה ורכוש פלסטיני, הרג לא חוקי, טרנספר בכפייה, הגבלות תנועה דרסטיות ושלילת אזרחות ותושבים לפלסטינים - כולם מרכיבים שנחשבים לאפרטהייד על פי החוק הבינלאומי. 

בנוסף, לטענת הדוח, גם אזרחי ישראל הפלסטינים המהווים כ-19% מהאוכלוסייה מתמודדים עם צורות רבות של אפליה ממוסדת. בין היתר מציין הדוח את חוק הלאום שלראשונה עיגן את ישראל באופן בלעדי כ"מדינת הלאום של העם היהודי", מקדם בניית יישובים יהודיים ומפחית את דרגת מעמדה של הערבית כשפה רשמית. בנוסף הדוח טוען כי מדיניות התכנון והבנייה של ישראל שוללת בכוונה את הפלסטינים.

בסיכום הדוח, אמנסטי אינטרנשיונל קורא לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג לשקול את פשעי האפרטהייד בחקירתו הנוכחית על השטחים הכבושים וקורא לכל המדינות להפעיל סמכות שיפוט אוניברסלית כדי להביא לדין את מבצעי פשעי האפרטהייד: "אין הצדקה אפשרית למערכת שנבנתה סביב דיכוי גזעני ממוסד וממושך של מיליוני אנשים".

"לאפרטהייד אין מקום בעולמנו, ומדינות שיבחרו להתפשר לישראל ימצאו את עצמן בצד הלא נכון של ההיסטוריה. ממשלות שממשיכות לספק לישראל נשק ולהגן עליה מפני אחריות באו"ם תומכות בשיטה של אפרטהייד, מערערת את הסדר המשפטי הבינלאומי ומחריפה את סבלו של העם הפלסטיני. הקהילה הבינלאומית חייבת להתמודד עם המציאות של האפרטהייד בישראל, ולרדוף אחר הדרכים הרבות לצדק שנותרו לא נחקרו עד בושה".

דוח אמנסטי על האפרטהייד הישראלי נגד הפלסטינים by maariv on Scribd

משרד החוץ: "הדוח שקרי, אלו הם המרכיבים שמהם עשויה האנטישמיות המודרנית"

כאמור, משרד החוץ הישראלי הגיב בתקיפות ומסר: "מדינת ישראל דוחה מכל וכל את כל הטענות השקריות שמופיעות בדו"ח שארגון אמנסטי צפוי לפרסם. הדו"ח מאגד וממחזר שקרים, הטיות וטיעונים מופרכים שמקורן בארגוני שנאה אנטי-ישראלים מוכרים. הכל במטרה למכור סחורה פגומה באריזה חדשה. חזרה על שקר של ארגוני שנאה שוב ושוב אינה הופכת את השקר למציאות, אלא הופכת את אמנסטי ללא לגיטימי".

"בפרסום הדוח השקרי, אמנסטי בריטניה משתמשת בסטנדרט כפול ובדמוניזציה כדי ליצור דה־לגיטימציה לישראל. אלה הם בדיוק המרכיבים שמהם עשויה האנטישמיות המודרנית. הדוח שולל את זכות הקיום של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. השפה הקיצונית שלו ועיוות הקונטקסט ההיסטורי נועדו לדמוניזציה של ישראל ולשפוך דלק למנועי האנטישמיות". 

"ימים ספורים לאחר יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, אנחנו לומדים שוב כי האנטישמיות אינה רק חלק מההיסטוריה אלא לצערנו גם חלק מהמציאות כיום. רק בסוף השבוע האחרון הותקפו בלונדון יהודים רק בשל היותם יהודים. הדו"ח של אמנסטי הוא למעשה אור ירוק עבור התוקפים ודומיהם לפגוע לא רק בישראל אלא גם ביהודים ברחבי העולם".

"מדינת ישראל היא דמוקרטיה חזקה ותוססת המעניקה לכל אזרחיה שוויון זכויות, ללא הבדל דת וגזע. מדינת ישראל הוקמה כבית הלאומי של העם היהודי בתמיכה בינ"ל רחבה, גם לאור לקחי השואה. ארגון אמנסטי מבקר את עצם קיומה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ולמעשה שולל את זכות קיומה בכלל".

"אין זה מפתיע שהדו"ח מתפרסם דווקא בסניף הבריטי של ארגון אמנסטי ובחסות מזכ"לית הארגון. סניף הידוע לשמצה בהיותו נגוע בגזענות ובשנאת הזר ומזכ"לית הארגון האשימה בעבר את ישראל, ללא בסיס או ראיה, ברצח עראפת. האשמה חמורה וחסרת בסיס שלקח לארגון אמנסטי 8 שנים לחזור ממנה".

"אנחנו קוראים לארגון אמנסטי לחזור בו מהדו"ח שעתיד להתפרסם. מדובר על דו"ח אשר עדיף שלא היה מתפרסם כלל, כיוון שהוא לא מכבד את אלה שזכויות אדם באמת יקרים לליבם ועליהם הם מנסים להגן. מדינת ישראל תמשי לקדם את ערכי הדמוקרטיה והחיבור (inclusiveness) לאורם היא הוקמה וממשיכה להתקיים".

מאמנסטי בריטניה נמסר בתגובה: "אנו מודעים להצהרת משרד החוץ, ובכל זאת אנו נפרסם את הדוח שלנו שמתאר איך מדינת ישראל יוצאת נגד הפלסטינים. כל אמירה שאנחנו אנטישמים נועדה להסיח את הדעת מהפשעים שנעשים לפלסטינים".

יאיר לפיד (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
יאיר לפיד (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

לפיד: "במקום עובדות, אמנסטי מצטט שקרים שמפיצים ארגוני טרור"

על הודעת משרד החוץ הוסיף שר החוץ לפיד: "אמנסטי היה בעבר ארגון מפואר שכולנו כיבדנו. היום הוא בדיוק ההיפך מזה. זה לא ארגון זכויות אדם, זה סתם עוד ארגון רדיקלי שמהדהד תעמולה בלי לבדוק אותה ברצינות. במקום לחפש עובדות, אמנסטי מצטט שקרים שמפיצים ארגוני טרור. חמש דקות של בדיקה רצינית היו מספיקות בשביל לדעת שהעובדות בדו״ח שיתפרסם השבוע הן הזיה שלא קשורה למציאות. ישראל אינה מושלמת, אבל היא דמוקרטיה המחויבת לדין הבינלאומי, פתוחה לביקורת עם תקשורת חופשית ובית משפט עליון חזק".

"אמנסטי לא קורא ״מדינת אפרטהייד״ לסוריה, שבה השלטון רצח חצי מיליון מאזרחיו. לא לאיראן, לא למשטרים אפלים ורצחניים באפריקה ובאמריקה הלטינית. רק לישראל. אני שונא להשתמש בטיעון שאם ישראל לא היתה מדינה יהודית איש באמנסטי לא היה מעיז לטעון את זה נגדה, אבל במקרה הזה אין שום אפשרות אחרת״.

שר התפוצות נחמן שי: "דו"ח תעמולה אנטישמי, שקרי וחד צדדי"

גם שר התפוצות ד"ר נחמן שי התייחס לדוח ומסר תגובה נוקבת: "אמנסטי שכחו את הייעוד המקורי שלהם. להגיד שמדינת ישראל היא מדינת אפרטהייד זה תלוש מהמציאות ואנטישמי בכל קנה מידה". בדו"ח זה, מדגיש השר, אמנסטי נכשלת במבחן שלושת ה-D: דאבל סטנדרט, דה-לגיטימציה ודמוניזציה. בנוסף, הדו"ח מתעלם באופן בוטה מהגדרת IHRA הבינ"ל לאנטישמיות, הגדרה שאומצה ע"י למעלה מ-800 ארגונים מובילים ו-36 מדינות בעולם.

הוא הוסיף ואמר: "עד לאחרונה, אמנסטי אינטרנשיונל היו ארגון זכויות אדם מכובד ומוכר בזירה הבינ״ל, הדו"ח שפורסם היום הוא ביטוי מובהק לאנטישמיות החדשה במסווה של 'הומניטריות'. הוא שקרי, חד צדדי, מנותק לחלוטין מהמתרחש במציאות היום יומית בישראל ושולל את זכות קיום מדינת הלאום של העם היהודי. זהו דו"ח תעמולה אנטישמי, ללא צל של ספק". 

"לא כל ביקורת על מדינת ישראל היא אנטישמית. במקרה הזה היא כן. ישראל מחויבת לאמות מידה של צדק ומוסר על פי הדין הבינלאומי ופתוחה לביקורת לגיטימית ומאוזנת. עם זאת, מטרת הדו״ח היא להכפיש את מדיניות ממשלת ישראל ואת ערכיה ולהפיץ שקרים משוללי יסוד, אין הוא תורם בכך לקידום פתרון בר קיימא לסכסוך הישראלי- פלסטיני".

עוד התייחס השר לתזמון הדו"ח: "מטה אמנסטי בבריטניה שפירסם את הדו"ח, ימים ספורים לאחר יום הזיכרון הבינ"ל לשואה, טוב שיתחיל לעשות סדר מבית וילמד על העלייה במקרי השנאה והאלימות נגד יהודים. רק לפני שבועיים, פורסמו נתוני האנטישמיות השנתיים של משרד התפוצות המצביעים על שיא שלילי בתקריות אנטישמיות ברחבי בריטניה ב2021, בסוף השבוע שעבר הותקפו יהודים בלונדון רק בשל היותם יהודים. פרסום הדו"ח הוא הוספת חטא על פשע".

גם ארגון ELNET אירופה-ישראל, הפועל לחיזוק היחסים בין אירופה לישראל, הצטרף למתנגדים לדוח ומסר: "אפרטהייד היא מדיניות ההפרדה הגזענית שהתקיימה בדרום אפריקה, כך שלאנשים שצבע עורם היה שחור נשללו זכויות בסיסיות כמו: חופש ההצבעה, חופש העיסוק ועוד. במציאות הישראלית, כל אזרחי ישראל ללא יוצא דופן, נהנים משוויון זכויות מלא ומוענקת להם יכולת ביטוי באופן חופשי, לרבות האוכלוסייה הערבית ושאר המיעוטים.  

"הערבים בישראל חיים בקהילות תוססות, תורמים לקהילה ולוקחים חלק פעיל בכלל תחומי החיים כמו רפואה, מדע תקשורת ותרבות. נדגיש כי ערביי ישראל נמצאים כיום בלל עמדות ההשפעה בישראל: בכנסת, בבתי המשפט, באוניברסיטאות, בבתי החולים, כמו גם בממשלה".

חברי הרשימה המשותפת במליאה  (צילום: נועם מוסקוביץ')
חברי הרשימה המשותפת במליאה (צילום: נועם מוסקוביץ')

חברי הרשימה המשותפת: "כתב אישום חמור נגד מדינת ישראל"

עם זאת, גם בישראל היו שהגיבו באופן חיובי לפרסום הדוח. ח״כ סמי אבו שחאדה כתב בחשבון הטוויטר שלו: "דו״ח אמנסטי מתווסף לדוחות של בצלם וHRW כדי להוכיח בצורה שלא משתמעת לשני פנים: ישראל מובילה מדיניות של אפרטהייד בשני צידי הקו הירוק, הפחד הישראלי מהדו״ח מוכיח את נכונותו. המשותפת תמשיך להיאבק בכל כוחה נגד הכיבוש, הדיכוי והאפרטהייד".

ח"כ עופר כסיף מסר: "לא מהיום מנהלת מדינת ישראל משטר אפרטהייד נגד העם הפלסטיני. במובן זה, דו"ח אמנסטי שפורסם היום אינו מחדש ואינו מפתיע. נמשיך להיאבק, יהודים וערבים ביחד, לסיומו של משטר זה, נגד הכיבוש ולמען מדינה פלסטינית עצמאית לצד ישראל, לצדק ולדמוקרטיה אמיתיים".

ח״כ עאידה תומא-סלימאן מסרה: ״הדוח הוא כתב אישום חמור נגד מדינת ישראל – ונגד פרויקט הכיבוש, הנישול, והאפליה שהיא נוקטת נגד העם הפלסטיני. הדוח מסמן את התגבשותו של קונצנזוס בקרב ארגוני זכויות האדם המובילים בעולם כי ישראל אשמה בפשע האפרטהייד – ״משטר ממוסד של שליטה ודיכוי המופעלים מצד קבוצה אתנית אחת כלפי קבוצה אתנית אחרת״. 

"הדוח מפרט ביסודיות את מגוון הפרות זכויות האדם שישראל נוקטת בשטחים הפלסטינים הכבושים בגדה, בעזה ובירושלים המזרחית – אך גם בתוך גבולות ישראל. ישנו מנגנון מורכב ורב פנים שמעדיף את העם היהודי על פני הפלסטינים בכל השטח שבין הים לירדן. האחריות על צעדי הדיכוי והנישול בישראל ובשטחים הפלסטינים היא על ממשלת ישראל". 

"בניגוד לתיאור של ה״הסברה״ הישראלית שמנסה לקעקע את עמדת אמנסטי אינטרנשנל כמוטה ואף חמור מזה, ניכר למי שקורא את הדוח שמטרתו היא לקרוא למדינת ישראל לשנות כיוון באופן דחוף, מתוך אמונה כי ניתן לתקן את העוולות".

"כדי להגיע לשינוי זה, על הכוחות הבינלאומיים להתגייס למען הצדק ולהפסיק להעניק לפשעים של ישראל חסינות. אבל בסופו של יום – תפקידה של הקהילה הבינלאומית הוא חלקי, ומי שיוכלו להביא לסיום הכיבוש, הניצול, הדיכוי והאפליה – הם שני העמים שחיים פה. כוחות השלום בישראל ובפלסטין, יחד עם שותפים בקהילה הבינלאומית, עדיין יכולים להביא לעתיד צודק יותר״.

נדב תמיר, מנכ"ל ג'יי סטריט ישראל: "למרות שאנחנו לא מקבלים את המסקנות של אמנסטי - את התמיכה בפתרון של מדינה אחת ואת מחיקת ההבדל בין ישראל בגבולות הקו הירוק לבין מה שמתרחש בשטחים הכבושים, ישראל צריכה להתייחס לדוח ברצינות ולא לנפנף אותו כאנטישמיות".

"איננו זקוקים לאמנסטי כדי לדעת שהשליטה הישראלית בשטחים מביאה לכשל ערכי ומוסרי מתמשך. רואים זאת בעלייה החדה באלימות מתנחלים הנותרת ללא מענה של הצבא, באירועים דוגמת מותו האכזרי של עומר אסעד בן ה-80, בהריסות הבתים ובמעצרי הילדים. אסור לטמון את הראש בחול אל מול מעשים לא ערכיים ולא מוסריים ועדיף להתרכז בתיקונם, במקום בהקטנתם ולעיתים אף בהכחשתם".

תנועת ״לוחמים לשלום״ בירכה על פרסום הדוח. מנכ"ל התנועה יונתן גר מסר: "הדו״ח הזה מהווה הזדמנות עבור הציבור הישראלי, ללמוד כי המונח ׳אפרטהייד׳ איננו עיסוק בהשוואה הסטורית, אלא הינו פשע מלחמה, המוגדר ככזה בשלל אמנות בינלאומיות, אפרטהייד פירושו כי קיימות מערכות-חוקים שונות ומפלות לקבוצות אתניות שונות, בדיוק כפי שקורה בתוך ישראל ביחס לאזרחיה הפלסטינים, ובוודאי בשטחים הכבושים כלפי האוכלוסיה הפלסטינית בהן".

"הדו״ח הזה מהווה תמרור אזהרה עבור כלל הציבור הישראלי, ומזכיר כי אם ממשלת ישראל תמשיך להחזיק אוכלוסייה תחת משטר צבאי, ותמשיך לנהוג באזרחיה הפלסטינים כאזרחים סוג ב׳ – יהיו לכך השלכות בינלאומיות חמורות.  על ממשלת ישראל להתעשת במהרה, ולהתחיל לפעול לתיקון העוול ההיסטורי המתקיים כאן, ולחתור לסיום הכיבוש, הדיכוי והאפליה".