כמדי שנה, גם הפעם מפרסם מכון אדלר את סקר יום המשפחה ביום זה, אך השנה ממצאיו מצביעים על ההשפעות הרבות של הקורונה מאז נכנסה לחיינו לפני שנתיים. כמחצית מהמשפחות בישראל (49%) טוענות כי המצב הרגשי של הילדים החמיר בעקבות הקורונה, ורבע מהמשפחות מעידות על כך שילדיהן נהיו אגרסיביים יותר בשנה האחרונה.

27% מההורים בישראל שבעי רצון במידה המועטה ביותר מנושא יחסי הורים וילדים במשפחתם. נתונים אלה מפתיעים מאוד, מכיוון שמסקר מכון אדלר אשתקד נמצא כי בדבר שביעות הרצון של המשפחות בישראל רוב ההורים (46%) מרוצים מיחסיהם עם ילדיהם. 30% מההורים בישראל שבעי רצון במידה המועטה ביותר מנושא יחסיהם הזוגיים, ו־30% שבעי רצון במידה המועטה ביותר מהיחסים עם משפחתם המורחבת. לעומת זאת, 37% מעידים על כך שבשנה האחרונה היחסים בין הילדים השתפרו.

יותר ממחצית (54%) מהמשפחות בישראל עושות פעילות משפחתית משותפת בערך אחת לשבוע, כשהפעילות המועדפת היא טיולים מחוץ לבית (31%), אחריה בילוי משפחתי בבית (26%), ולבסוף אכילה בחוץ, במסעדות, בבתי קפה וכולי (20%). סוגיה נוספת המשתקפת בסקר הנוכחי היא השפעת יוקר המחיה, הנחשב לאחד מבין הגבוהים בעולם, על ההורות בישראל. בכ־47% מהמשפחות בישראל העלות החודשית הממוצעת לילד מסתכמת ב־2,000 שקל או יותר. אחת מתוך ארבע משפחות העידה על כך שהיא אינה מצליחה למלא את רוב הצרכים של ילדיה במשכורתה הנוכחית או מצליחה במידה מועטה בלבד. לא פחות מ־71% מהמשפחות טענו כי יוקר המחיה בישראל משפיע על ההחלטה שלהן להביא עוד ילדים במידה בינונית או רבה.

למרות התגברות האלימות במערכת החינוך בשנים האחרונות, רוב ההורים (80%) תופסים את ביה"ס כמקום בטוח עבור ילדיהם. במקביל מעל למחצית מההורים (56%) חוששים שילדיהם יוטרדו או שכבר הוטרדו מינית בביה"ס. עם זאת, הרוב המוחלט (95%) סבורים שהם ישמשו לכתובת הראשונה של ילדיהם במקרה כזה. רוב ההורים (80%) מעידים כי גם הם משתפים את ילדיהם בדברים אישיים הקשורים אליהם.

הסקר נערך ע"י חברת iPanel בקרב מדגם מייצג של ההורים בישראל. מנכ"לית מכון אדלר ליאן ורקר סלע מסרה: "מהסקר עולה כי קצב השינויים המסחרר שפרץ לחיינו עם הקורונה גרם לתא המשפחתי לעבור שינויים רבים, שבאים לידי ביטוי בפנייה של הורים לעזרה מקצועית חיצונית, בהידרדרות במצב הרגשי של הילדים ובמצב שבו להורים לא תמיד יש המשאבים הנדרשים לספק את צורכי ילדיהם. אנו מאמינים שנכונה כאן גם התערבות של המדינה להציע מענים רחבים וממוקדים להורים להתמודדות עם המורכבויות, בייחוד אלה שנוצרו בעת האחרונה".