ניצב בדימוס אורי בר לב, לשעבר מפקד מחוז דרום במשטרה, שוחח היום (שני) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לפרסום ב"כלכליסט" על רשימת אנשי הציבור אחריהם עקבה המשטרה לכאורה באמצעות תוכנת הרוגלה פגסוס. "במידה וזה נכון, מדובר בשערורייה שלא תיאמן", אמר.

"יש כאן אירוע מסוג אחר, זה כבר לא האזנת סתר. היכולות הטכנולוגיות קפצו הרבה מדרגות והיום יש יכולות ששואבות את מה שיש לך בפלאפון ומסוגלות לא רק לשחזר אלא לעקוב אחר כל מה שקורה סביב החיים שלך", הסביר. 

זעזוע במערכת הפוליטית מ"רשימת פגסוס"; אבנר נתניהו: "אני בהלם"

גיא פלג מסביר: כך ישפיע הפרסום על נעקבי פגסוס על המשך משפט נתניהו

נתניהו אחראי לפרשת פגסוס? האזינו לוויכוח בין ינון מגל ובן כספית 

כשנשאל האם צריך את הכלי הזה השיב: "כן, כמו שלכל שוטר יש אקדח והוא אמור להשתמש בו בתנאים מאוד מסוימים – כשנשקפת סכנה לו ולאחרים זה לא אומר שהוא יורה בכל השכונה. המשטרה צריכה שיהיו לה כלים טכנולוגיים בהם במקרים מאוד מסוימים בפיקוח מאוד הדוק משתמשים בכלים האלה. גם לחיל האוויר יש פצצות מאוד קטלניות אבל לא בהכרח הוא משתמש בהם".

"היכולות קיימות במערכות הביון, במצב של סיכול טרור וההגדרה צריכה להיות ברמת הכותרת – סכנה מיידית ממשית לחיי אדם ומניעת פגיעה בחיי אדם. שם צריכה להתחיל, אני לוקח כותרת מאוד כוללנית וברורה ולזה אפשר להוסיף תתי סעיפים כשהפיקוח צריך להיות מאוד הדוק, הרבה יותר הדוק מאשר להאזנה לטלפון", הוסיף. 

לטענתו, הבעיה היא לא הכנסת המערכות אלא השימוש שנעשה בהן, "הוא מאוד לא נקודתי כפי שאני מבין, אלא ממש לירות לכל הכיוונים. זה בדיוק דין האקדח ששוטר מוציא ויורה על מפגין, על פורץ לרכב ועל מישהו שנאשם בשוטטות. ירו גם על כאלה שחפים מכל פשע. מישהו עשה כאן משהו שהוא לא תקלה נקודתית".

בהמשך דבריו, התייחס בר לב לקריאתו של המפכ"ל יעקב שבתאי להקמת ועדת חקירה חיצונית: "אם אני מנתח נכון מי שהכניס את השימוש שלא הולם אף דמוקרטיה שאנחנו מכירים היה רוני אלשיך. הוא הגיע מארגון שבו הכול מותר, מותר לחקור ועל מנת למנוע פיגועים המטרה לכאורה מאוד חשובה, בהרבה מאוד יהירות. ראיתי את הריאיון שלו ב'עובדה' על חקירה קיימת, בהרבה יהירות עם חיבוק גדול של התקשורת הוא הבין שמותר לו לעשות הכול ואם אתה שואל אותי זה התחיל שם".

בר לב טען כי אלשיך הוא האחראי העיקרי, והוסיף כי "הכלי הזה הוא כלי קטלני והוא צריך להיות מפוקח בתוך המשטרה ומחוצה לה. אני חושב שזה לא משהו שנעשה בחוסר מודעות, הרצון הטבעי של כל איש מודיעין לדעת הכול אלא שבדמוקרטיה יש לו מגבלות מאוד ברורות".

"מישהו היה צריך להתעורר, אני שמח ששמים את זה היום על השולחן. נכון עושה המפכ"ל צריכה לקום מערכת בדיקה מאוד דקדקנית על מה היה ולראות איך סותמים את הפרצות הנוראיות האלה, כי מה שמתואר בתקשורת זה לא פרצה קטנה - הכלים האלה צריכים לשמש רק בפיקוח מאוד קפדני וצריך להשתמש בהם במקרים מאוד קיצוניים", סיכם. 

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm