מחאת העדה האתיופית לאורך השנים ובפרט גלי ההפגנות שהתפרצו אחרי הריגתו של הצעיר סלומון טקה מירי שוטר ותקיפתו של החייל דאז דמאס פקאדה בידי שוטרים, התמקדה במשטרה עצמה, בשיטור היתר בקרב צעירי העדה ובתיוגם לשלילה על ידי שוטרים בכל הדרגים, עד רמת המפכ"ל לשעבר, רוני אלשיך, שזכורה אמירתו האומללה כי "טבעי ששוטר יחשוד" ביוצא אתיופיה.

עשרות שמות נחשפו: בכירים, ראשי ערים, אבנר נתניהו ומפגינים הודבקו בפגסוס | דיווח

זעזוע במערכת הפוליטית מ"רשימת פגסוס"; אבנר נתניהו: "אני בהלם"

גיא פלג מסביר: כך ישפיע הפרסום על נעקבי פגסוס על המשך משפט נתניהו

נתניהו אחראי לפרשת פגסוס? האזינו לוויכוח בין ינון מגל ובן כספית 

אבי ילאו, מי שעמד בראש ארגונים חברתיים רבים לקידום קליטת עלייה מיטבית והזדמנויות בחינוך לצעירים בפריפריה בכלל ויוצאי העדה האתיופית בפרט ואף התמודד לכנסת, הוא לאורך שנים דובר קולני ואסרטיבי של מחאת האפליה והגזענות הממוסדת, המשטרתית ובכלל, נגד יוצאי העדה. בתחילת דרכו הציבורית היה ילאו גם מהמארגנים של כמה מההפגנות הזכורות בתולדות מאבק צעירי העדה במשטרה.

אחרי הפרסום המטלטל של המשך תחקיר "כלכליסט" על היקף האזנות הסתר הלא חוקיות של המשטרה, ילאו נזכר בשיחה עם "מעריב": "לאורך השנים קיבלו מסרים בנוסח 'אבי, תרגיע. שמו עליך עין' מכל מיני אנשים בפקידות של מערכת המשפט. ידעתי לנהל שיחות בזהירות כי חשדתי. אני זוכר שהגעתי אחרי המחאה בעקבות מקרה סלומון טקה לשיחה של פעילים עם מי שהיה אז מ"מ המפכ"ל מוטי כהן שאמר לי 'תפסיק להסית נגד המשטרה שהיא גזענית', ואמרתי לעצמי שאף פעם לא השתלחתי ככה בתקשורת או באופן פומבי במשטרה אלא רק בשיחות פרטיות עם פעילים שבהן הרשיתי לעצמי יותר. אמירה מתסכול בין חברים ש'עד שלא יורידו שוטר שום דבר לא ישתנה' לא הייתי אומר בפומבי. הייתי מקבל גם שיחות טלפון משוטרים שדרשו ממני תשובות ולקיחת אחריות. חשדתי שהפרקליטות הייתה מעורבת בהאזנות לא פחות מהמשטרה וחששתי אז, בהחלט".  

אין בילאו שמחה לאידה של המשטרה נוכח הפרסומים הקשים, אבל יש בו תסכול רב מהעובדה שלולא בכירים בשירות הציבורי ובמגזר העסקי היו על הכוונת של ההאזנות הלא חוקיות על פי התחקיר, האזנות שכאלה למובילי המחאה שהיה אחד מהם היו עלולות להיחשב לגיטימיות גם אם לא חוקיות. "הצביעות הזאת משעשעת אפילו. אנחנו יודעים מה זה כוח שדורס אותך ואת הזכויות האלמנטריות שלך. עכשיו אנשים עם הרבה כוח מגלים שנפלו קורבן לאותה התנהלות של המשטרה אז זה תופס כותרות וכולם זועקים אוי אוי אוי. אבל מה חשבתם שהמשטרה עושה? מחלקת פרחים? למה ציפו כשמינו סגן ראש שב"כ לשעבר למפכ"ל המשטרה? (רנ"צ בדימ. רוני אלשיך י"ב).

מה שעושה עכשיו את הרעש זה לא עצם ההאזנות אלא למי. מבחינת החברה ולא רק המשטרה לגיטימי ריגול ופגיעה במי שנתפס 'איום על הסדר הציבורי' ולא קמה כל זעקה". כאזרח אומר ילאו, "הממשלה חייבת להתעורר ולעשות בדק בית אמיתי לגבי התפקוד של מערכת אכיפת החוק כ'אח גדול' במדינה לכאורה דמוקרטית. אותי זה לא מפתיע, אני יודע מזמן באיזו מדינה אני חי וכשזעקנו 'מדינת משטרה' ידענו למה אנחנו מתכוונים".

לביא נאור הוא דובר "הנכים הופכים לפנתרים", ארגון קטן ומיליטנטי של נכים שהוביל בשנים האחרונות את הפגנות ומחאות השטח העיקשות ביותר של מאבקי זכויות הנכים בישראל, הפגנות שלא נראו כמותן במדינה זה שני עשורים. שיטת ה'גרילה' שפיתחו נאור ושותפו, מוביל ומייסד הקבוצה אייל כהן, התבססה על חסימות פתע של כבישים ראשיים ומסילות רכבת בשעות העומס, כדי לשבש את שגרת החיים ולאלץ את הציבור, התקשורת ומקבלי ההחלטות לעסוק במאבק להעלאת קצבאות הקיום של הנכים. הצלחתם הייתה גדולה אבל הצלחתה של המשטרה בהקטנת והגבלת המחאה הייתה גדולה לא פחות. היום, מבין נאור יותר כיצד הצליחה בכך.

''הנכים הופכים לפנתרים'' (צילום: הנכים הופכים לפנתרים)
''הנכים הופכים לפנתרים'' (צילום: הנכים הופכים לפנתרים)

בשיחה עם "מעריב" הוא נזכר: "כשהתחלנו את המחאה השוטרים היו מגיעים עד אלינו ולפעמים לפנינו גם כשאת כל התיאומים עשינו בתוך הקבוצות הסגורות שלנו ובדיסקרטיות גמורה, כשלפעמים גם את הפעילים היינו מוציאים בהתראה מידית. השוטרים המתינו לנו לא פעם בזירות ההפגנה ומנעו מאיתנו להפגין. חקרנו את כל האנשים מתוכנו ולא היה הסבר לעניין הזה. הם היו מגיעים עם ניידות והיו חוסמים אותנו לפני כן והחדירו רכבים סמויים לשיירות שלנו שלא זיהינו ומתוכם יצאו אחר כך שוטרים. באחת הפעמים שביקשנו לחסום רכבת בלי לדעת ששרת התחבורה אז מירי רגב נוסעת בה בחנוכת קו חדש, אמר לי קצין בזירה 'היום אנחנו לא מאפשרים לכם אפילו מחאה סמלית ואתם לא צריכים לדעת למה'. כששאלתי קצינים איך ידעתם, אחד מהם אמר לי 'עזוב, אנחנו יודעים עליכם הכל'".

ברמה האישית נאור מתוסכל, "יש לי בטלפון מידע מאד אישי על אשתי הנכה ועל הילד שלי שהוא מתמודד נפש והתכתבויות כולל תמונות מאד אישיות עם עורך הדין שלנו. הייתי איש משטרה, חשבתי שאני מכיר את שיטות העבודה שלה, אבל לא תיארתי לעצמי שהמקום הכי פרטי שלי יהיה פרוץ בצורה כזאת. אני מבוהל ומפוחד מהחשיפה הזאת. אני מתכוון לשכור עורך דין ולהגיש תלונה במח"ש".