הסערה נמשכת: מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, התייחס הבוקר (שלישי) לחשיפת "כלכליסט", לפיה המשטרה חדרה לטלפונים הניידים של שורת אנשי ציבור, וביצעה האזנות סתר. בכנס ירושלים של עיתון "בשבע" אמר אנגלמן בכוונתו לבחון את השימוש בתוכנת פגסוס.

"הפרסומים האחרונים לגבי השימוש בתוכנות רוגלה כלפי אזרחים, ככל שהם נכונים, הם חתירה ורמיסה של ערכי הדמוקרטיה ורמיסה של ערכי הפרטיות", הצהיר אנגלמן, שהוסיף: "אנחנו מבצעים ביקורת על כלי המשטרה, ונבחן את השימוש של המשטרה בטכנולוגיות NSO. נבדוק גם את התנהלות הפרקליטות והתנהלות משרד המשפטים".

"חשוב מאוד לבדוק את הנושא לעומק, וככל שתוקם ועדת חקירה ממלכתית, נבחן את גבולות הגזרה של ביקורת המדינה מול הוועדה", הוסיף אנגלמן. "בהתאם לתיקון החוק, משנת 2017 משרד מבקר המדינה מבצע ביקורות מערכתיות בכל הנוגע לפרקליטות ולגורמי אכיפת החוק". 

משרדי NSO (צילום: רויטרס)
משרדי NSO (צילום: רויטרס)

כזכור, אתמול דווח בעיתון "כלכליסט" כי המשטרה התקינה את תוכנת הרוגלה "פגסוס" ברשימה של אנשי ציבור אשר בטלפונים הניידים שלהם על מנת לעקוב אחריהם. בין היתר התוכנה הותקנה, לכאורה, אצל מנכ"לי משרד האוצר לשעבר קרן טרנר-אייל ושי באב"ד, איש העסקים רמי לוי, מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר אמי פלמור, ראשת עיריית נתניה מרים פיירברג, ראש עיריית חולון מוטי ששון ועורך וואלה! לשעבר (כיום מנכ"ל חדשות 13) אבירם אלעד.

כמו כן, נמצאים ברשימה דמויות מרכזיות במשפטו של יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו: עד המדינה שלמה פילבר, אשת העסקים איריס אלוביץ' ומנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה. עוד דווח כי המשטרה התקינה את התוכנה גם במכשיר הרשום על שמו של בנו של רה"מ לשעבר, אבנר נתניהו.

התחקיר עורר סערה ציבורית, והקריאות להקמת ועדת חקירה ממלכתית גברו, ובתוך כך, היועץ המשפטי היוצא אביחי מנדלבליט, הנחה את המשטרה להפסיק את השימוש ברוגלה ההתקפית עד סיום הבדיקה. במקביל לכך, השר לביטחון פנים, עמר בר לב, הודיע על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית, שהוצעה גם על ידי המפכ"ל יעקב שבתאי. ההצעה תוגש לשולחן הממשלה על ידי השר, אשר יבקש את אישור שר המשפטים להקנות לה סמכויות על בסיס סעיף 8 א' לחוק הממשלה.