שלשום בערב הם עמדו על הבמה. ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי. הם הציגו בגאווה את המתווה שגיבשו להורדת יוקר המחיה והבטיחו "חוזה חדש" בין הממשלה לאזרחים. אתמול קיימנו משאל רחוב ברחבי המדינה במטרה להבין מאזרחי ישראל מה דעתם על התוכנית הכלכלית החדשה.

ליברמן: "עליית המחירים במדינת ישראל היא הכי מתונה בעולם" (צילום: ערוץ כנסת)

"איזו תוכנית חדשה?", תהה שאול רוקח, המכונה שאול הדייג, בעל חנות לממכר דגים טריים ביפו. "כולם מרוויחים כסף, חברת החשמל, הסופרים, תאגיד המים. המצב של האנשים הולך ומידרדר. אנשים קונים פחות ומחפשים איפה יותר בזול".

ספי האוסליך, סמנכ"ל תפעול, נשוי ואב לשלושה מירושלים, ציין כי "אני מתרשם שהתוכנית היא סוג של פלסטר זמני וחלקי. לא עושה שינוי מהותי לטווח הארוך, וגם מאוד מוגבלת לזמן הקצר".

שלומית לוין, אם חד־הורית לשתי בנות, תהתה: "מדוע לא הכניסו לתוכנית שום התייחסות למשפחות חד־הוריות? למה לא מעניקים קצבאות ילדים בהתאם לדרגות השכר של כל אדם? זו תוכנית שלא מעניקה לי כלום, וכמוני כל המשפחות החד־הוריות".

עדנה סוויסה מאופקים, בת 39, מסורתית, נשואה ואם לשניים, ציינה ש"טוב שהממשלה סוף־סוף התעוררה והחליטה לעשות מעשה. לפני כן גם בנט וגם ליברמן דיברו על זה שאין סגר והכל בסדר. אם לא היה רעש של הציבור ברשתות החברתיות בנוגע ליוקר המחיה, התוכנית הזאת לא הייתה יוצאת לפועל. זה מראה שלציבור יש כוח להשפיע על המציאות. התוכנית היא טובה, אבל לדעתי נותנת רק מענה נקודתי לתקופה הנוכחית ולא תיתן מענה ארוך טווח לעובדה שמאוד יקר לחיות בישראל".

אירנה, עובדת ותיקה במערכת החינוך המתגוררת בצפון הארץ, הבהירה שעבורה התוכנית לא משנה דבר. "בעלי ואני מתקרבים לשנות ה־60 לחיינו, כך שכל מה שנוגע לנקודות הזכות במס הכנסה לא רלוונטי לנו. כן, יש הוזלה מסוימת של חלק מהמוצרים, אך לצד ההוזלה יש הרבה תחומים שבהם המחירים רק עולים. יקר לחיות בארץ, יקר מאוד".

אלכס טנצר, יו"ר מטה למען עובדי קבלן משכונת פסגת זאב בירושלים, התקומם לנוכח העובדה שאין הטבות משמעותיות למשתכרי שכר מינימום. "תוספת 100 שקל שיקבלו תספיק בשביל לגמור את החודש? לתת מענקים? זה לא רציני. קצבת הזקנה ממשיכה לרדת ביחס לשכר המינימום ולשכר הממוצע במשק. חוץ מזה, מ־1 באפריל מתכוונים לבטל את ההנחה של 50% לקשישים בתחבורה הציבורית".

שי יצחקיאן, רווק תל אביבי, חייך ואמר "כמי שאין לו ילדים, עם שכר ממוצע במשק, אני לא רואה אילו הטבות אני מקבל מהתוכנית. אני כן רואה איך אשלם יותר שכר דירה בגלל העלאות המחירים, וגם רשתות המזון כבר התייקרו".

מוחמד אל־קרנאווי, רווק בן 27, מוסלמי, עובד בחנות רהיטים ברהט, החמיא למקבלי ההחלטות: "טוב שהממשלה החליטה לעזור לעסקים שקיבלו מכה כספית קשה. צריך שיהיה מענה אוטומטי של משרד האוצר בתקופות כאלה גם בעתיד, כדי שעסקים לא יצטרכו להתחנן בכל פעם כדי שיקבלו סיוע מהממשלה".

"לעג לרש"

דוד קורן, חרדי בן 27 מירושלים, ביקר בחריפות את המהלך שנועד לדבריו להזיק לציבור החרדי: "יש פה משהו ממש לא הוגן. כשבוחנים את התוכנית לעומק, מגלים שהציבור החרדי נפגע מזה מאוד, כמו למשל נקודות הזכות במקרה של הכנסה נמוכה וכמו סבסוד הצהרונים דווקא למשפחות עובדות. מה איתנו?".

חרדים (צילום: אבשלום ששוני)
חרדים (צילום: אבשלום ששוני)


שרון פרשר, נשוי ואב לשניים, סוכן ביטוח עצמאי מרחובות המגדיר את עצמו כמסורתי, הבהיר כי "התוכנית הכלכלית הינה לעג לרש. לא ייתכן כי עיקרי הרפורמה הם סבסוד הצהרונים לחלק מהאוכלוסייה ומתן הטבת נקודת זיכוי להורים לילדים בגילי 6־12, כשגולת הכותרת היא שבמקום שהחשמל יתייקר ב־5.7%, הוא יתייקר רק ב־3.4%. ללא פתיחת השווקים ליבוא של מוצרי צריכה והורדת נטל המס על דברים בסיסיים כמו הדלק – לא ייתכן באמת פתרון".

מישל אוקנין, תושב פתח תקווה, נשוי ואב לשלושה, טען כי התוכנית נועדה לזרות חול בעיני הציבור. "שוב אין התייחסות לשכבות החלשות באמת. במקום שהממשלה תטפל ברמה עניינית ומקצועית, היא בוחרת להתנהג כמו קוסמטיקאית בכך שהיא מטשטשת את העוולות והפגיעה באזרחים. הייתי ממליץ להם לרדת אל העם ולטפל בטעון טיפול באמת".

זיו מהלו, מורה בן 48 מערד, חילוני ואב לשלושה, סבור כי "מדובר בתוכנית טובה בסך הכל, אבל היא לא שלמה. זה טוב שיש חשיבה איך עוזרים לשכבות החלשות ואיך מטפלים ביוקר המחיה, אבל יש עוד הרבה דברים שצריך לעשות, ועכשיו. זה לא מספיק לתת נקודות זכות למשפחות שיש להן ילדים בגילי 6־12. גם מי שיש לו ילדים מעל גיל 12 צריך להתמודד עם יוקר המחיה. הפעולות שהוחלט עליהן הן מבורכות, אבל זו צריכה להיות רק ההתחלה".

אבי חפץ, יזם, נשוי ואב לשלושה ממושב ניר צבי, הדגיש כי התוכנית אינה מושלמת. "היא מעניקה פתרון רק להורים ששניהם עובדים ומשתכרים משכורת ממוצעת. כפתרון ליוקר המחיה היו צריכים להגיע לסיכומים עם הספקים ורשתות המסחר".

גם שמואל פרידמן מבני ברק, בן 48, נשוי ואב לחמישה, מתח ביקורת על המהלך: "בהתחלה הטילו מס על המשקאות המתוקים, אחרי זה על הכלים החד־פעמיים, ועכשיו רוצים להעלות את תעריפי התחבורה הציבורית. זו אפליה מכוונת נגד הציבור החרדי".

יולי, מורה בתיכון, אשר מתגוררת עם בן זוגה ועם בתה בת ה־3 במרכז הארץ: "עבור משפחתי זו תוכנית טובה ויש ממנה ציפיות ריאליות. אנחנו משפחה צעירה, נחשבים לבני מעמד הביניים וחשים על בשרנו את יוקר המחיה מדי יום. עבורנו התוכנית מהווה הטבה ממשית. היא לא תפתור את כל הבעיות, כמובן, אבל היא בהחלט תסייע".

סייעו בהכנת הידיעה: משה כהן, אריק בנדר, אנה ברסקי, מירן שפילברג, אלון חכמון, מתן וסרמן ומשה ניסנבוים