לאחר הערכת המצב שקיים אתמול ראש הממשלה נפתלי בנט יחד עם שר החוץ יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל אביב כוכבי וגורמים ביטחוניים, קרא בנט לאזרחים הישראלים לצאת מיד מהאזור. כמו כן, הוחלט על העלאת אזהרת המסע לאוקראינה.

בתוך כך, שר החוץ יאיר לפיד קיים הערב שיחת זום עם נציגי משרד החוץ באוקראינה, במהלכה שמע מהשגריר הנציגים על ההערכות למצב חירום ועדכן אותם על ההערכות בארץ להחזרת ישראלים ויהודים מאוקראינה. במקביל לכך, מחר ינחתו בארץ משפחות הנציגים.

בתום השיחה הוחלט על תגבור כוח המשימה בקייב על מנת לתת מענה לקהילה היהודית  ולאלפי הישראלים הנמצאים באוקראינה. עוד הוחלט על יצירת מעטפת לוגיסטית למשפחות השליחים ונציגי ארגוני הקליטה באוקראינה. ממשרד החוץ נמסר כי בשעה הקרובה תתקיים הערכת מצב נוספת של שר החוץ עם ראש הממשלה, שם תדון אזהרת המסע וההערכות למצב חירום".

גורם במשרד החוץ אמר כי במסגרת העבודה במתכונת חירום, הוקם צוות ניהול ייעודי למשבר בניהול מנכ"ל משרד החוץ שמדווח ישירות לשר החוץ. "הצוות מורכב מקונסולריים ועד אנשי ביטחון והוא כולל נושאים ניהוליים, ביטחוניים וכלכלים. בצהריים הייתה הערכת מצב בהובלת רה"מ, שגרירות ישראל בקייב ממשיכה לפעול יחד עם צוות השליחים. אולם, אנחנו מתגברים את הצוות הקונסולרי על מנת לתת מענה קונסולרי מיידי", הוסיף.

עוד אמר כי "שר החוץ לפיד שוחח עם השגריר בקייב ועם כל השליחים, על מנת ללמוד על מצב. אנחנו עורכים הערכות מצב נוספות ויכולות שיהיו אזהרות מסע נוספות. יש למעלה מ-20 טיסות שבועיות מסחריות בקו ישראל-אוקראינה, אנחנו מערכים שיש בין עשרת אלפיים ל-15 אלף ישראלים באוקראינה ובין 100 ל-200 אלף יהודים במדינה שאינם אזרחים ישראלים".

צבא אוקראינה (צילום: רויטרס)
צבא אוקראינה (צילום: רויטרס)

כמו כן, שר הביטחון בני גנץ קיים במהלך השבת התייעצויות ביטחוניות בנוגע למצב באוקראינה. גנץ הנחה את צה"ל, להיערך לאפשרות שיידרש סיוע בהבאת ישראלים לארץ, בהתאם לתרחישים והערכות המצב.

פינוי השליחים הישראלים מאוקראינה
במקביל לאזהרת המסע שפרסם משרד החוץ, הסוכנות היהודית הודיעה כי תפנה מחר מאוקראינה את השליחים של משרד החינוך ובני משפחותיהם. יחד עם זאת, נמסר כי השליחים הבכירים של הסוכנות ישארו במדינה. בסוף השבוע האחרון פעלה הסוכנות ההיודית בתיאום עם משרדי הממשלה על מנת לדאוג ולהטיס כבר מחר את השליחים ארצה.

יו״ר הסוכנות היהודית בפועל יעקב חגואל מסר: ״אנו ערוכים להתמודד עם המצב המשתנה. הסוכנות היהודית תמשיך לתת שירות לקהילה ולתת מענה בתחומי הפעילות שלה בהתאם לתרחישים שונים״.

משרד החינוך מסר כי גם הוא נערך להשיב ארצה את המורים, השליחים ובני משפחותיהם. מהמשרד נמסר כי מדובר במורי חפציבה אשר מלמדים ביותר מ-20 בתי ספר יהודים באוקראינה. זאת, לאחר שצוותי המקצוע של המשרד קיימו במהלך סוף השבוע דיונים יחד עם הסוכנות היהודית ומשרד החוץ.

בתוך כך, חברת ישראייר הודיעה כי תוציא החל ממחר טיסות חילוץ מקייב להחזרת הישראלים הביתה, כאשר המחיר ההתחלתי הוא 305 דולר, כולל כבודת יד של שמונה ק"ג. החברה הודיעה כי תתגבר את הטיסות החל ממחר  ה-13/2 עד ה-17/2, כאשר כל יום יפעלו טיסות חילוץ מקייב ומאודיסה. גם חברת אלעל הודיעה כי תתגבר את לוח הטיסות לאוקראינה. בשלב זה התווספה ביום שני טיסה מספר ly 2561 מנתב״ג וטיסת lY 2652 מקייב. מחיר הכרטיס 250 דולר(כרטיס מסוג לייט), הניתן לרכישה באתר אל על ואצל הנסיעות. טיסה זו נוספת על הטיסות הסדירות שכבר מופיעות בלוח הטיסות בימים ראשון וחמישי.